פחות מיממה לאחר שזכתה במדליית כסף היסטורית באליפות העולם בשחייה שנערכה בקטאר, אנסטסיה גורבנקו נחתה היום (שני) בנתב"ג וערכה מסיבת עיתונאים ראשונה לאחר ההישג.
גורבנקו, שהתקבלה בפרחים, אמרה: "אני עדיין לא מעכלת את גודל הדבר, אבל לאט לאט אני מתחילה להבין את מה שקרה אתמול. לא ממש שמעתי את הקריאות נגדנו. בזמן שריאיינו אותי אחרי המשחה המראיין אמר לי 'אל תתייחסי, תסתכלי עליי'. זה היה מאוד מרגש. לי זה לא מפריע שקראו בוז, לאלה שצעקו זה מפריע אבל אותי זה מאוד מרגש. המטרות שלי הן בעצם לשבור את השיאים האישיים שלי ולראות לאן זה יקח אותי".
6 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו מתקבלת בנתב"ג
אנסטסיה גורבנקו מתקבלת בנתב"ג
"עדיין לא מעכלת". גורבנקו
(צילום: שאול גולן)
"לפני שלושה חודשים אם היו אומרים לי שאהיה מקום שני בעולם הייתי צוחקת, אבל התאפסתי על עצמי והבנתי שאני רוצה לייצג את ישראל בבמה הכי גדולה בעולם ודווקא במקומות כמו קטאר. ככל שאני מתקדמת אז הלחץ עולה, אבל אני עובדת עם פסיכולוג ספורט וגם הניסיון וההתנסות שלי עוזרים. אני עושה את זה בשבילי ובשביל המדינה ואני מזכירה לעצמי את זה כל הזמן".
על ההתנהלות בזמן המשחה: "הופתעתי מכמה שזה היה צמוד. שרתי לעצמי שירים תוך כדי והתרכזתי בעצמי. הרבה חושבים שצריך להתמקד במשחה אחד, אבל אני רוצה לקחת על עצמי כמה. אין סיבה שלא אשחה במשחים מגוונים כמו 400 מעורב".
גורבנקו: היה לי שוק של רבע שעה, לא מעכלת
(צילום: באדיבות ONE)
על ההשפעה האפשרית של ההישג: "אני מקווה שזה מראה לילדות הקטנות שהכל אפשרי ושזה מושך אותן לספורט הזה. אני התחלתי בשביל הכיף".
על היחס משאר השחייניות: "הן פירגנו לי והיו מאוד נחמדות. את הבריטית שסיימה ראשונה לא ממש הכרתי, אבל היא הייתה ממש נחמדה וחיזקה אותי אחרי כל הקריאות נגדי מצד הקהל המקומי".
6 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו מתקבלת בנתב"ג
אנסטסיה גורבנקו מתקבלת בנתב"ג
"אני מקווה שזה מראה לילדות הקטנות שהכל אפשרי"
(צילום: שאול גולן)
6 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו מתקבלת בנתב"ג
אנסטסיה גורבנקו מתקבלת בנתב"ג
"אני עושה את זה בשבילי ובשביל המדינה"
(צילום: שאול גולן)
תחילה דיבר יו"ר איגוד השחייה מיקי חליקה: "זו התרגשות משום ששלושה חודשים לפני האליפות הזאת לא היה ברור בכלל שנגיע לקטאר, למרות שמאוד רצינו. ההתנהלות בקטאר הייתה מאוד מאתגרת עבור השחיינים שלנו. היינו צריכים להיות או בבריכה או במלון. זו לא חוויה נעימה להיות בקטאר. הדבר הכי חשוב הוא שאתמול נקבעה היסטוריה - פעם ראשונה בשחייה הישראלית שאנחנו עומדים על הפודיום באליפות העולם בבריכות של 50 מטר".
"אנסטסיה עשתה את זה בגדול עם מדליית כסף אדירה. אני חושב שלנו כעם, לעשות את זה בקטאר זו הבמה הכי טובה שיכולה הייתה להיות. התגובות שקיבלנו מאיגוד השחייה העולמי הן הוכחה לכך". על קריאות הבוז של הקטארים: "גם באיגוד העולמי היו מופתעים. ברור שככה לא אמור להתנהג קהל, אבל זה בעצם מעיד על הקטארים והמסר שהם רצו להעביר. לנו היה חשוב שהדגל יתנוסס והבהרנו שלא נגיע אם מישהו יפגע בדגל".
על משמעות ההישג של גורבנקו: "אני חושב שזה ייתן דחיפה משמעותית לשחייה הישראלית. זה עוד צעד בקידום הענף שלנו. צריך לחשוב איך דוחפים את הנוער ומקימים עוד בריכות ברחבי הארץ".
6 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו מתקבלת בנתב"ג
אנסטסיה גורבנקו מתקבלת בנתב"ג
"הופתעתי מכמה שזה היה צמוד"
(צילום: שאול גולן)
מעבר להישג המדהים, גורבנקו גם שברה שיא ישראלי כשעצרה את השעון על 4:37.36 דקות, אחרי שהובילה לאורך רוב המשחה והייתה קרובה למדליית זהב. גורבנקו סיימה במרחק 24 מאיות מה-4:37.14 דקות של פרייה קולברט הבריטית שהגיעה ראשונה. ועדיין, מדובר כאמור בהישג היסטורי עבור ענף השחייה הישראלי.
כאמור, הקהל הקטארי לא אהב את הזכייה של גורבנקו, והגיב בשריקות בוז צורמות כשהיא התראיינה אחרי הזכייה. "זה כל כך משמעותי עבורי להיות כאן עם הדגל של המדינה שלי", אמרה גורבנקו.
בנוסף, השחיינית הישראלית הקדישה את זכייתה לבן כיתתה מתן אנגרסט, שנחטף בידי חמאס ב-7 באוקטובר: "זה הזוי שחבר שאני תמיד רואה בחדר כושר באפק, שלמד איתי בכיתה שלוש שנים, נמצא שם ולא יודעים מה קורה איתו".
6 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו על הפודיום
אנסטסיה גורבנקו על הפודיום
שבה ארצה לאחר ההישגה ההיסטורי. אנסטסיה גורבנקו
(צילום: סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה)
6 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו
הפודיום לא זר לה
(צילום: Oli SCARFF / AFP)

שחיינית היסטורית

גורבנקו בת ה-20 הפכה לישראלית הראשונה אי פעם שזוכה במדליה באליפות העולם בשחייה. היא סיימה באליפות זו במקום הרביעי בגמר ב-200 מטר מעורב אישי, ועוד פעמיים בעבר במקום החמישי. היא גם הישראלית היחידה בהיסטוריה שהעפילה לארבעה גמרים באליפות העולם.
פודיום בתחרויות גדולות הוא לא דבר זר לגורבנקו. היא זכתה במדליית הזהב באליפות אירופה פעמיים ברציפות ב-2021 וב-2022. ב-2021 הוסיפה שתי מדליות זהב באליפות העולם בבריכות קצרות. יש לה גם מדליית זהב מהמשחקים האולימפיים לנוער ב-2018.
גורבנקו זכתה במדליית כסף בטיימינג מושלם, חמישה חודשים לפני פתיחת המשחקים האולימפיים בפריז. כזכור, היא כבר העפילה לגמר אולימפי בטוקיו 2020- אז סיימה במקום השמיני ב-100 מטרים גב. כעת, היא תגיע לאולימפיאדה אחרי שזכתה במדליית כסף באליפות העולם, התחרות הכי חשובה אחרי האולימפיאדה. מתחילת הקריירה שלה, גורבנקו לא מפסיקה לשבור שיאים ולהגיע למקומות שאף ישראלי לא היה בהם, אז לא נתפלא לראות אותה על הפודיום גם בפריז.