אסון מחריד בעולם הספורט: קלווין קיפטום (24), שיאן העולם בריצת מרתון והראשון שירד מ-2:01 שעות, נהרג הלילה (ראשון) בתאונת דרכים יחד עם מאמנו ג'רוויס חאקיזימאנה. רק בשבוע שעבר איגוד האתלטיקה הבינלאומי אישר רשמית את השיא של הקנייתי.
על פי הדיווחים מקניה, מדובר היה בתאונה עצמית: קיפטום נהג ברכב בו נסעו גם חאקיזימאנה ואישה נוספת, כשהיעד היה העיר אלדורט במערב המדינה – אזור גבוה ואידיאלי לרצי מרתון הנוהגים להתאמן בו בקביעות, וקיפטום נולד וגדל בו (הכפר צ'פסאמו, 30 ק"מ מאלדורט). הוא איבד שליטה והתנגש בעץ, והרכב נמצא בתעלה 60 מטרים משם. האתלט ומאמנו נהרגו במקום וגופותיהם חולצו מהרכב ההרוס, בעוד האישה נפצעה קשה והובהלה לבית החולים. בני משפחתו של קיפטום, לצד מספר רצים קנייתים, הגיעו לבית החולים וקיבלו את הבשורה המרה.
3 צפייה בגלריה
קיפטום
קיפטום
טרגדיה עצומה. קיפטום
(צילום: amie Sabau-USA TODAY Sports/File Photo)
3 צפייה בגלריה
קיפטום
קיפטום
כבר במרתון הראשון שלו הוא קבע את התוצאה השלישית בטיבה בהיסטוריה. קיפטום
(צילום: Alex Davidson/Getty Images)
קיפטום, שניצח בחצי מרתון אלדורט ב-2018, וסיים בחצי מרתון ולנסיה ב-2020 במקום השישי בהיותו בן 21, הגיח לצמרת רק עם סיום תקופת הקורונה. הילד שהתחיל לרוץ בגיל 13, כאשר השתרך מאחורי הרצים שהתאמנו באזור, רץ את שלושת המרתונים הראשונים שלו רק ב-2022 ו-2023.
במרתון הראשון שלו הוא קבע את התוצאה השלישית בטיבה בהיסטוריה, 2:01:53 שעות, רק ב-44 שניות משיא העולם בו החזיק אז אליוד קיפצ'וגה ושיא למרתון בכורה. באוקטובר האחרון הוא כבר התעלה מעל לכל דמיון עם 2:00:35 שעות במרתון שיקגו, תוצאה דמיונית עד לפני מספר שנים.
3 צפייה בגלריה
קיפטום
קיפטום
היה ידוע בקצב האימונים המטורף שלו
(צילום: Action Images via Reuters/Andrew Boyers/File Photo)
קיפטום היה ידוע בקצב האימונים המטורף שלו – לדוגמה, 350 ק"מ בשבוע, יום אחרי יום, לפני תחרות גדולה – והתכוון לנסות לרדת משעתיים במרתון רוטרדם באפריל, כהכנה לאולימפיאדת פריז, שם היה אמור להיות הפייבוריט למדליית הזהב.
יו"ר איגוד האתלטיקה העולמי, סבסטיאן קו, אמר: "אנחנו המומים ועצובים עד עמקי נשמתנו מהחדשות על מותם של קלווין קיפטום ומאמנו. בשם האתלטיקה העולמית, אנחנו מוסרים תנחומים למשפחתו, חבריו, חבריו לקבוצה והאומה הקנייתית כולה. רק בשבוע שעבר זכיתי לאשר את התוצאה ההיסטורית שלו בשיקגו, המקום בו קבע אותה. אתלט מדהים הותיר מורשת מדהימה, נתגעגע אליו מאוד".
ראש ממשלת קניה לשעבר, ראילה אודינגה, ספד לקיפטום: "הוא היה גיבור אמיתי, אדם יוצא דופן ואייקון אתלטיקה קנייתי".