אחרי שנים של הגרלות לא אטרקטיביות, נבחרת ישראל קיבלה אתמול (חמישי) בית סופר-אטרקטיבי בליגת האומות. ישראל תשחק בבית עם צרפת, איטליה ובלגיה. בית קשה מאוד ובלתי עביר מצד אחד, אך מצד שני ישראל תפגוש אימפריות, ואם המשחקים יהיו בארץ אז נוכל לראות את הכוכבים בגודל טבעי.
ישראל תפתח את הופעותיה ב-6 בספטמבר במשחק חוץ מול בלגיה, כעבור שלושה ימים תארח ישראל - בתקווה שכבר בארץ - את איטליה, אלופת אירופה המכהנת למי ששכח. משחק הבית הבא יהיה כבר חגיגה של ממש - ב-10 באוקטובר מול צרפת, סגנית אלופת העולם. ב-14.10 תשחק ישראל באיטליה וכעבור חודש בדיוק נתארח בפארק דה פראנס. את הקמפיין תנעל החבורה של אלון חזן במשחק ביתי מול בלגיה (17.11).
6 צפייה בגלריה
דה בריינה אמבאפה דונארומה
דה בריינה אמבאפה דונארומה
דה בריינה, אמבאפה ודונארומה
(צילום: gettyimages)
עכשיו הגיע הזמן להכיר עוד קצת לעומק את היריבות הנוצצות. יאללה, מתחילים.

צרפת - הכי יפה, הכי חזקה

מקום בדירוג פיפ"א: 2
הישג במונדיאל האחרון: גמר (הפסידה לארגנטינה)
הישג ביורו האחרון: שמינית הגמר (הפסידה לשווייץ)
מי אני?: בעיני רבים מדובר בנבחרת הכי טובה בעולם, למרות שהיא לא זכתה במונדיאל האחרון אחרי הפסד לארגנטינה ומסי בגמר. קשה למצוא נבחרות עם עומק ואיכות כמו של צרפת. מעל כולם נמצא כמובן קיליאן אמבאפה, אחד הכדורגלנים הכי טובים בעולם. כוכב פריז סן ז'רמן אמור לעבור בקיץ הקרוב לריאל מדריד, וייתכן כי הוא יבוא לישראל כשחקן הבלאנקוס.
6 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת צרפת קיליאן אמבאפה
שחקן נבחרת צרפת קיליאן אמבאפה
קיליאן אמבאפה. בנבחרת הוא מספק את הסחורה
(FRANCK FIFE/AFP)
בעוד קריירת המועדונים של אמבאפה לא התרוממה עד כה בפריז סן ז'רמן - בנבחרת הוא מביא קבלות. הוא היה אחד השחקנים המצטיינים בזכייה במונדיאל 2018 ברוסיה, וארבע שנים לאחר מכן הוביל את צרפת לגמר כשהוא מלך שערי הטורניר (8 כיבושים), כולל שלושער באותו 3:3 בגמר בלתי נשכח מול ארגנטינה ומסי - שלא הספיק בסופו של דבר כי צרפת הפסידה בפנדלים. אמבאפה כבר היה בישראל יחד עם פריז סן ז'רמן בעונה שעברה וניצח איתה 1:3 את מכבי חיפה בסמי עופר.
מלבד אמבאפה יש לצרפת בהתקפה את כוכב אתלטיקו מדריד אנטואן גריזמן, חלוץ מילאן אוליבייה ז'ירו (שהוא גם מלך שערי הנבחרת בכל הזמנים עם 56 כיבושים), קינגסלי קומאן מבאיירן מינכן ומרקוס תוראם מאינטר. כוכב נוסף הוא רנדל קולו מואני שעבר לפריז סן ז'רמן בקיץ האחרון מפרנקפורט תמורת 75 מיליון אירו. קולו מואני זכור בעיקר כמי שהחמיץ בהארכה בגמר המונדיאל מול ארגנטינה, והוא ירצה לתקן את הרושם. במוקדמות היורו צרפת רשמה את הניצחון הגדול בהיסטוריה שלה - 0:14 על גיבלרטר המסכנה. היא כמובן עלתה ליורו 2024 בקלילות ולפי סוכנויות ההימורים היא המועמדת הבולטת לזכות בו, כשלצידה אנגליה.
6 צפייה בגלריה
צרפת
צרפת
נבחרת עמוסה בכוכבים
(צילום: EPA/SEBASTIEN NOGIER)
המאמן הוא דידייה דשאן, שמונה לתפקיד ב-2012 ורשם הצלחות מדהימות: גמר היורו ב-2016, זכייה במונדיאל 2018 והגעה לגמר ב-2022. הוא גם הוביל את צרפת לזכייה במהדורה הראשונה של ליגת האומות ב-2020/21. לאחרונה האריך את החוזה בנבחרת עד 2026. הוא אחד משלושת האנשים שזכו במונדיאל גם כשחקן וגם כמאמן (יחד עם מריו זגאלו ופרנץ בקנבאואר, שהלכו לעולמם השנה). דשאן מצליח לנווט נבחרת שסבלה לא מעט בעבר מבעיות אגו כאלה ואחרות להצלחה אחרי הצלחה, ואין ספק שכבר עכשיו הוא נחשב לאחד מגדולי המאמנים בהיסטוריה - לפחות ברמת הנבחרות.

איטליה - אלופת אירופה, עם בעיות

מקום בדירוג פיפ"א: 9
הישג במונדיאל האחרון: לא העפילה.
הישג ביורו האחרון: אלופה (ניצחה את אנגליה בפנדלים בגמר).
מי אני? איטליה זכתה ביורו האחרון, אבל למרות זאת אפשר לומר שהיא נמצאת במשבר מתמשך. היא לא העפילה לשני המונדיאלים האחרונים, וליורו 2024 עלתה רק במחזור האחרון של המוקדמות אחרי שסחטה 0:0 מאוקראינה. מההרכב שהביא את הזכייה ביורו 2020 לא נשאר הרבה: הבלמים האגדיים לאונרדו בונוצ'י וג'ורג'יו קייליני פרשו מכדורגל, שאר ההרכב נמצא מעבר לשיאו וגם איבד את מקומו בנבחרת.
אחד הבודדים ששמרו על יכולת גבוהה הוא הקשר ניקולו בארלה, המנוע של אינטר שמוליכה כרגע את הליגה האיטלקית והגיע לגמר ליגת האלופות בעונה שעברה. בארלה בן ה-27 הוא אחד הקשרים הכי טובים בעולם היום. עוד שם שפרץ לתודעה ביורו הקודם הוא פדריקו קייזה, אבל חלוץ יובנטוס סובל בשנים האחרונות מפציעות רבות והקריירה שלו נמצאת בירידה גדולה.
6 צפייה בגלריה
שחקני איטליה והגביע הקדוש
שחקני איטליה והגביע הקדוש
איטליה זוכה ביורו. היו זמנים
(צילום: gettyimages)
השוער ג'אנלואיג'י דונארומה משחק בפריז סן ז'רמן, והוא כנראה הפנים הכי מוכרות בנבחרת. ההגנה התחדשה בפדריקו גאטי בן ה-25 מיובנטוס, אחד מבלמי העתיד של הכדורגל האיטלקי ובמגן המצוין של אינטר פדריקו דימרקו (26). אולם בהתקפה קשה לדבר על שמות נוצצים כמו פעם, הימים הללו של האזורי נראים רחוקים. איטליה תנסה לחזור למרכז הבמה עם ההגנה שלה.
המאמן הוא לוצ'אנו ספאלטי, שמונה בספטמבר האחרון אחרי ההתפטרות המפתיעה של רוברטו מנצ'יני. מנצ'יני, שהוביל את איטליה לזכייה ביורו, החליט להתפטר כי הרגיש שהוא לא מקבל מספיק גיבוי מהנהלת ההתאחדות. ספאלטי בן ה-64 הביא אליפות ראשונה לנאפולי אחרי 33 שנה בעונה שעברה, אך בחר שלא להמשיך במועדון והיה נראה שפניו לפרישה מאימון - עד שהגיעה הקריאה מהנבחרת. ספאלטי הצליח כאמור להעלות את הנבחרת ליורו 2024 אחרי שהייתה במשבר, אבל קשה לראות אותו עושה קסמים עם הסגל הזה.
6 צפייה בגלריה
לוצ'אנו ספאלטי
לוצ'אנו ספאלטי
לוצ'אנו ספאלטי. ינסה להחזיר את איטליה למרכז הבמה
(צילום: Claudio Villa/Getty Images)

בלגיה

מקום בדירוג פיפ"א: 4
הישג במונדיאל האחרון: הודחה בשלב הבתים.
הישג ביורו האחרון: הגיעה לרבע הגמר והפסידה לאיטליה 2:1.
מי אני? דור הזהב של נבחרת בלגיה הצעיד אותה להישגים גדולים בעשור הקודם, והפך אותה מנבחרת בינונית לאימפריה. ההישג הגדול ביותר היה המקום השלישי במונדיאל 2018 ברוסיה. אך דור הזהב הזה מתבגר, ובמונדיאל האחרון הגיעה הנפילה עם הדחה כבר בשלב הבתים.
הכוכב הכי גדול של בלגיה בעשור הקודם אדן הזאר פרש מכדורגל אחרי תקופה איומה בריאל מדריד. כוכב מנצ'סטר סיטי, שזכתה בעונה שעברה בטרבל היסטורי, קווין דה בריינה (32) היה פצוע חמישה חודשים, אבל חזר בענק עם שלושה בישולים בשלושת משחקי הליגה האחרונים. הקשר הנפלא מועמד לשחקן החודש בפרמייר-ליג והוכיח לכל מי שהספיד אותו - שהוא עדיין כאן. כוכב נוסף שהיה בירידה הוא החלוץ בן ה-30 רומלו לוקאקו. לוקאקו עבר בקיץ לרומא האיטלקית ובינתיים רושם עונה די מוצלחת מבחינה אישית עם 9 שערים ב-20 הופעות בליגה. לוקאקו הוא מלך שערי נבחרת בלגיה בכל הזמנים עם 83 כיבושים.
6 צפייה בגלריה
דה בריינה חוגג
דה בריינה חוגג
דה בריינה. חזר לעצמו
(צילום: AP)
בלגיה מנסה להתחדש ומציגה בסגל שלה את הכוכב העולה ז'רמי דוקו (21), שעבר בקיץ האחרון מראן הצרפתית למנצ'סטר סיטי תמורת 60 מיליון אירו, הכישרון יוהאן בקאיוקו (20) רושם עונת פנטסטית בפ.ס.וו איינדהובן וסביר להניח שבקיץ יעבור לקבוצה גדולה יותר והחלוץ לואיס אופנדה (23) קורע רשתות בלייפציג העונה עם 14 שערים ב-20 מחזורים בבונדסליגה. גם העתיד של בלגיה ורוד.
אחרי הכישלון במונדיאל האחרון, בלגיה נפרדה מהמאמן הספרדי רוברטו מרטינס. מי שנבחר להחליף אותו הוא דומניקו טדסקו האיטלקי. טדסקו (38) הוא מאמן שהקריירה שלו נמצאת בעלייה: הוא הגיע אחרי שהצליח בשאלקה ובלייפציג בגרמניה, כך שהוא כבר אימן ברמות הגבוהות. יחד עם זאת, הוא חתום בבלגיה רק עד סוף הקיץ. ייתכן שאם בלגיה תיכשל ביורו הקרוב, אז נראה מול ישראל מאמן אחר.
אם לישראל יהיה מזל - היא תפגוש את בלגיה ביורו בקיץ הקרוב. ישראל תשחק בפלייאוף העלייה ליורו בחודש מרץ הקרוב, ומי שתעלה ממנו תשובץ לבית 5 שכולל את בלגיה, סלובקיה ורומניה. אבל קודם, ישראל צריכה לעבור את איסלנד בחצי הגמר ולאחר מכן להתמודד מול המנצחת במפגש מול אוקראינה לבוסניה.
פורסם לראשונה: 22:33, 08.02.24