פרסום ראשון: נתניהו התערב וגבעת התחמושת לא תיסגר

תקציב שימור האתר החשוב קוצץ בחצי - והעומדים בראשו הודיעו לממשלה כי יסגרו את שעריו בשבועות הקרובים • יו"ר השדולה לשימור אתרי מורשת, ח"כ זאב אלקין, כתב לרה"מ: "57 שנה לאחר קרב הגבורה שהתחולל בגבעה, לא ייתכן שייסגר אתר שמהווה סמל לגבורת מלחמת ששת הימים" • לשכת רה"מ: התקציב לא יקוצץ

אתר גבעת התחמושת. צילום: נעם ריבקין פנטון

פרסום ראשון: בעקבות הדיווחים על סכנת סגירה של אתר ההנצחה החשוב, גבעת התחמושת, נתניהו החליט להתערב ובכך למנוע את סגירת האתר. במשרד ראש הממשלה מסרו ל"ישראל היום: "לאחר ביצוע מדיניות האוצר על קיצוץ רוחבי, מנכ״ל המשרד אישר שהתקציב לגבעת התחמושת לא יקוצץ לאחר הנחיות ראש הממשלה".

מוקדם יותר היום (ראשון) פנה יו"ר השדולה לשימור אתרי מורשת, ח"כ זאב אלקין, לראש הממשלה במכתב דחוף, בבקשה להציל את גבעת התחמושת מסגירה. התקציב של אתר ההנצחה קוצץ בחצי עד שהעומדים בראשו הודיעו לממשלה כי בהיעדר התקציב הנדרש יסגרו את שעריו בשבועות הקרובים.

בחזרה לגבעת התחמושת, עם ילדי הנופלים (ארכיון) | ללא קרדיט

מאחורי הקלעים מתברר כי האתר נפל בין הכסאות של הממשלה המכהנת. במועד חלוקת התפקידים והמשרדים בהקמת הממשלה המכהנת, התגלע ריב בין שר המורשת לשר ירושלים, משרד אחד שפוצל לשניים לאור הדרישות הקואליציוניות, על אודות האחריות על האתר. כך נולדה הפשרה הבאה: האחריות על האתר תחנה במשרד ראש הממשלה עד להקמת ועדה שתכריע בסוגיה.

בינתיים, האתר נשכח וגם המאבק עליו. במסגרת הקיצוצים הכוללים, מחמישה מיליון שקל תקציב נותרו שניים וחצי מיליון שקלים. במשרד ראש הממשלה לא ענו לאנשי האתר שביקשו לדאוג להמשכיותו.

ח"כ זאב אלקין, צילום: נועם מושקוביץ

זאב אלקין, שכיהן כשר ירושלים ומורשת, כתב לנתניהו בניסיון אחרון למנוע את הקיצוץ: "אבקש את התערבותך המיידית להחזרת התקצוב השוטף הנדרש לתחזוק המקום על מנת למנוע את סגירתו. כמו כן, אבקש לדאוג באופן מיידי להכרעה תחת אחריות איזה מן המשרדים יהיה מעתה התאגיד, בהתאם להחלטת הממשלה המקורית".

תעלת הקשר בגבעת התחמושת, ב-1967, צילום: משנה מילנר/לע"מ

עוד כתב ח"כ אלקין: "דווקא בימים אלו בהם מתנהלת מלחמה עם חללים רבים, חשיבות הנצחת קרבות הגבורה מקבלת תיקוף מחודש. 57 שנה לאחר קרב הגבורה שהתחולל בגבעה, שבו נפלו 36 לוחמים ונפצעו רבים, לא ייתכן שייסגר אתר זה המהווה סמל לגבורת מלחמת ששת הימים. יגאל אלון אמר כי 'עם שאינו יודע את עברו, ההוה שלו דל ועתידו לוט בערפל'. דווקא כיום מוטלת עלינו החובה המוסרית להראות ללוחמינו כי גבורתם לא נשכחת".

במקביל, שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש, כינס היום את אנשי משרדו בכדי לדון בפתרון מיידי שיאפשר את המשך פעילותו של אתר המורשת.

השר לירושלים ולמסורת מאיר פרוש, צילום: אורן בן חקון

"צוות משרדי גיבש תכנית למתן מענה מיידי שימשיך את פעילות המרכז ובכוונתי להיפגש מחר עם מר מעוז, ולגבש יחד עמו את ההסדר שיבטיח את התקציב הדרוש לפעילות הבסיסית של המקום במהלך השנה הנוכחית", אמר פרוש.

"על אף שלצערי המרכז החשוב לא נמצא באחריות משרדי, אקדיש את הסכום הנדרש למען מטרה חשובה זו. לאחר שנבטיח את המשך הפעילות הבסיסית של המקום, אפעל בכדי לוודא שמצב זה, שבו גוף שהינו אבן יסוד בזיכרון הלוחמים שנפלו במלחמה על איחוד ירושלים, לא ייפול חלילה שוב בין הכסאות", הוסיף השר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר