הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי: "מדינת ישראל מצטמצמת לגוש דן רבתי, אנחנו מאבדים חבלי ארץ שלמים"

120 מנכ"לים של חברות עסקיות, בכירים באקדמיה ובמערכת הצבאית נפגשו במטרה לגבש פתרונות עבור מפוני עוטף עזה והדרום תחת הכותרת "צו 8 לדרום" • כוכבי התייחס בכנס ברמיזה לפזורה הבדואית: "זו שאלה של חזון" • אלוף פיקוד העורף, רפי מילוא: "נעשה הכל על מנת לתת את הביטחון הנדרש" • ראש עיריית שדרות, אלון דוידי: "לשרוד זה לא התפקיד שלנו"

רא"ל במיל' אביב כוכבי באירוע צו 8 של "ישראל מתגייסת". צילום: עוז שכטר

"הנגב המערבי חייב להיות חבל ארץ משגשג ואטרקטיבי. זה מגיע לתושבי האזור שחוו אירוע מזעזע ומטלטל, זה חיוני לחיזוק הספר במדינת ישראל, וזה חיוני כחלק מהניצחון על חמאס ועל אויבנו", כך אמר היום (ראשון) רא"ל במיל' אביב כוכבי במסגרת אירוע "צו 8 לדרום".

"המפתח להצלחה שלנו הוא בשותפות עם כל הגופים והמגזרים, צריך להסתכל ארוך טווח. יש דברים ותהליכים, בוודאי בבניית בחבלי ארץ, כמו חינוך ותרבות שהם יותר מ-5 שנים" הוסיף כוכבי, תוך רמיזה לפזורה הבדואית בנגב. "זה עניין שחורג מלאן יחזרו תושבי בארי ומה נעשה עם הרפת של עלומים. בהכל צריך לטפל, אבל יש כאן עניין גדול יותר של מדינת ישראל, שמתכנסת לגוש דן רבתי. כשמדינת ישראל נדחסת ומצטמצמת למרחב הזה, אז אנחנו מאבדים חבלי ארץ שלמים, מדינת ישראל מתכווצת בתוך עצמה - זו שאלה של איזה חזון אנחנו רוצים שיהיה למדינת ישראל".

כפר עזה, ארכיון, צילום: רויטרס

זמן לפתרונות

בכנס השתתפו כ-120 מנכ"לים של החברות הגדולות בישראל, בכירים במערכת הצבאית, האקדמית, תורמים וארגוני פילנתרופיה ערכו סיור בעוטף עזה - זאת במטרה לגבש פתרונות עבור מפוני עוטף עזה והדרום.

במסגרת האירוע, אותו הוביל המיזם הלאומי "ישראל מתגייסת" בשיתוף פיקוד העורף, נשיאות המגזר העסקי, השלטון המקומי, השלטון האזורי, קרן היסוד, ו-IATI, שמעו המשתתפים עדויות מפי תושבים וכן על האתגרים בהם הם נתונים. בסוף הסיור התקיים דיון במכללת ספיר בשדרות עבור מציאת פתרונות עבור תושבי העוטף בארבעה נושאים: חוסן רגשי-נפשי, פיתוח כלכלי, תעסוקה וחינוך והשכלה.

ראש מנהלת תקומה מדבר בכנס "צו 8 לדרום" במכללת ספיר, צילום: ללא

קהילות מתפרקות

בין המשתתפים בכנס היה ראש מנהלת תקומה, תת אלוף במיל' משה אדרי, שהתבטא לראשונה באופן ציבורי: "אנחנו עובדים על חוק עם משרד העבודה - הכרה בילדים כנפגעי פעולות איבה. ילדים לא מוכרים כנפגעי פעולות איבה אלא אם כן הם הוכרו כנכים. אז אתה לוקח ילד בן 8, מכיר בו כנכה נפשית, ולאחר מכן אפשר לתבוע. אנחנו חושבים שזה לא נכון ומקדמים פעולה ישירה בעניין הזה.

בהמשך, התייחס אדרי ליחס הפרטני של המנהלת לכל קהילת מפונים בהתאם לצרכים ולרצונות של התושבים: "נתנו פתרון ייחודי לכל קהילה, ישבנו שלוש שעות עם כל קהילה וכל משרדי הממשלה. בבארי עשו הצבעות והחליטו שנשארים במלון, משם יוצאים לסביבה כפרית. הם לא רוצים סביבה עירונית. הם לא יכולים לחזור ליישוב שלהם בשנה-שנה וחצי הקרובות, ולכן צריך לתת להם מענה.

"בניר עוז לא יכלו להמתין במלון, הקהילה הרגישה שהיא מתפרקת, קשה לה מאוד. היא מוכנה לצאת לדיור עירוני. שכרנו שלושה בניינים, 154 דירות מקבלן, כולל דירות לחטופים כשיחזרו. מרהטים כל דירה ב-80 אלף שקל וממנים את כל ההוצאות, נותנים דמי כלכלה. אותו דבר עשינו עם סופה ברמת גן ואופקים ורעים בתל אביב. חלק מהקהילות מעדיפות להישאר במלון - ולחזור משם הביתה".

רפי מילוא, מפקד פיקוד העורף, צילום: .

"ניצחון אזרחי"

אלוף פיקוד העורף רפי מילוא, אמר במהלך האירוע כי "העוטף מהווה חבל ארץ עם אוכלוסייה שמייצגת את כל מדינת ישראל. אנחנו גאים על החיבור עם ראשי הרשויות והתושבים", והבטיח, "נעשה הכל על מנת לתת את הביטחון הנדרש על מנת שהתושבים יחזרו".

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, התייחס לגבורת התושבים: "שבעה באוקטובר אמור לשנות את התפיסה של כל אחד מאיתנו. אנחנו מבטיחים לעצמנו שאנחנו לא נשרוד פה כי לשרוד זה לא התפקיד שלנו. אנחנו לא שורדים, אנחנו מנצחים. אנחנו מנצחים יום יום שעה שעה. התושבים מנצחים את הפחדים שלהם יום יום זה ניצחון אזרחי. תמונת הניצחון תהיה כשנביס את החמאס וכשהחטופים יחזרו הביתה. זה הסיפור של מדינת ישראל שתפקידה להגן על תושביה ולאפשר חיים בטוחים לכל תושב ותושבת".

ראש עיריית שדרות אלון דוידי

תקומה ובנייה מחדש

דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי: "על המגזר העסקי להיערך לחיים של תקומה ובנייה מחדש. הגענו לכאן היום לדרום מתוך הבנה שרק אם נשלב כוחות עם הממשלה נוכל להצליח לשקם את חבל הארץ הדרומי. אנו בנשיאות המגזר העסקי באמצעות הפורום הכלכלי חברתי, הקמנו את דסק המעסיקים והפילנטרופיה, במרכז לסיוע לאומי של פיקוד העורף, על מנת לדעת לדעת מה הם הצרכים המיידים להם זקוקים הרשויות ותושבי הדרום".

יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, אמר: "הממשלה חייבת להבין שלא נסכים לחזור לתפיסת הביטחון של 6 באוקטובר ולא נאפשר חזרה לשגרה הקודמת. אני קורא לשר לביטחון פנים לאמץ מיידית את התוכנית להחזרת הביטחון האישי של השלטון המקומי, שנותנת מענה לפחד האמיתי של האזרחים במדינה.

"אנחנו דורשים את חיזוק כיתות הכוננות, הרחבת סיירות הביטחון והשיטור העירוני, השלמת פערי מיגון במוסדות חינוך, הצבת מצלמות חכמות והחמרת ענישה נגד ארגוני פשיעה", אמר ביבס. "לא נסכים להתפשר יותר על ביטחון התושבים. במידה שהמציאות הביטחונית ברשויות לא תשתנה - השלטון המקומי לא יאפשר כניסת עובדים ללא מעטפת הביטחון הנדרשת".

חיים ביבס (ארכיון), צילום: אורן בן חקון
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר