המפלגה השבדית ביקרה בישראל: "לא נסכים שכספי משלם המיסים האירופאי יממנו מחבלי חמאס"

משלחת בכירה של מפלגת "השבדים הדמוקרטים" קיימה בשבוע שעבר ביקור הזדהות בישראל • יו"ר המפלגה, ג'ימי אקסון, מדבר בראיון בלעדי ל"ישראל היום" על שותפות הגורל במאבק נגד האסלאם הקיצוני ("חייבים להילחם ביחד על הנשמה של המערב") • על תוכנית מפלגתו להעביר את שגרירות שבדיה לירושלים ("אם יהיה לנו רוב - זה יקרה") • ועל הפגישה המרגשת עם אביו של חטוף ("הלוואי שיותר עמיתים שלי בשבדיה היו עושים זאת")

אקסון. "גיליתי שלצד הצער, לישראלים יש הומור ואהבת אמת לחיים" . צילום: אפרת אשל

ביקור המשלחת הבכירה של מפלגת "השבדים הדמוקרטים" בישראל עורר כצפוי גלים, אבל גם ג'ימי אקסון, יו"ר המפלגה, לא ציפה שיתקבל כאן בציוץ פרובוקטיבי במיוחד, ועוד של חבר כנסת. "לרגל יום השואה הבינלאומי שר בממשלת ישראל (שיקלי שמו) נפגש עם ניאו־נאצים מאירופה", כתב ח"כ אחמד טיבי, והעליב את האורחים עד עמקי נשמתם.     

למפלגה, שנוסדה ב־1988, היו שורשים בפשיזם ואף בנאציזם השבדי. בין מייסדי המפלגה היה גם גוסטף איקסטרם, 81, אחד ממתנדבי הוואפן אס. אס. ילידי שוודיה שנשאר בגרמניה לאחר המלחמה, וחזר לשבדיה לאחר פרישתו לגמלאות. בשנותיה הראשונות התאפיינה המפלגה בסממנים נאציים מובהקים, וחבריה ארגנו הפגנות גזעניות במאלמה ובגטבורג, שבהן הניפו דגלי צלב קרס, הצדיעו במועל יד וקראו קריאות נגד יהודים ומוסלמים.

אולם מאז נושבת רוח חדשה במפלגה, וכמה סמלי שאת הביקור הראשון שלו בישראל החל אקסון, לצד עמיתיו למפלגה, בסיור מרגש ביד ושם בירושלים. "אנחנו מתנגדים נחרצות למגמה לייבא לשבדיה אידיאולוגיה אסלאמיסטית מסוכנת, אבל מה לזה ולניאו־נאציזם?", הוא תוהה בראיון בלעדי ל"ישראל היום", ומזכיר שמפלגתו יזמה, כתגובה להתעוררות הג'יהאדיסטית באירופה בעקבות טבח 7 באוקטובר, את הגדלת המימון לאבטחת מוסדות יהודיים בשבדיה. דבריו קיבלו משנה תוקף אחרי שביום רביעי שעבר הונח חפץ דמוי רימון מחוץ לשגרירות ישראל בשטוקהולם, במה שנראה כניסיון פיגוע.    

מה חשבת על הציוץ של ח"כ טיבי?

"בהתחלה לא ראיתי אותו. אני מודה שמעולם לא שמעתי על טיבי, אבל אחרי שסיפרו לי על הציוץ הזה בדקתי בגוגל במי מדובר. במקומו, במקום מי שהיה יועצו של המחבל יאסר ערפאת, הייתי יושב בשקט, אבל אני מניח שלא ניתן לצפות מקיצונים כמוהו לחוש בושה כשהם משקרים.

שגרירות ישראל בשטוקהולם אחרי ניסיון הפיגוע בשבוע שעבר, צילום: אי.פי.אי

"היה עדיף שטיבי היה מגנה את האסלאמיסטים שביצעו את הטבח ב־7 באוקטובר, במקום שיגנה פוליטיקאי אחד אשר נבחר באופן דמוקרטי על שנפגש עם פוליטיקאי אחר אשר נבחר באופן דמוקרטי. הבהרנו לפני הרבה שנים שהמפלגה שלנו לא מקבלת לשורותיה את מי שנגועים בצל־צילה של סימפתיה כלפי הנאצים, או כל קיצונים אחרים. ואנחנו ממשיכים במדיניות הזאת גם היום".

זו לא הפעם הראשונה שאתם מואשמים בקיצוניות ומכונים "ניאו־נאצים".

"השמאל מדביק האשמות כאלה לכל מפלגות הימין כדי לשלול מהן את הלגיטימציה. בהרבה מקרים זאת האשמה בלתי צודקת, שמונעת מאינטרס פוליטי. אמנם נכון שבימיה הראשונים המפלגה שלנו, בהיותה המפלגה היחידה שיצאה נגד הגירה המונית לשבדיה, משכה אליה כמה אנשים בעלי רקע של קיצוניות ימנית, ואפילו של ניאו־נאציזם, אולם אנחנו במשך זמן רב מאוד מרחיקים אנשים קיצוניים כאלה מהמפלגה, והמצע הפוליטי של המפלגה מעולם לא היה גזעני או אנטישמי".

"אירופה שכחה מי פתח במלחמה"

ומה באשר לאווירה האנטי־ישראלית בשבדיה? אקסון מסביר כי המפלגה הסוציאל־דמוקרטית של שבדיה, ששלטונה במדינה הסתיים כשקואליציה של ארבע מפלגות המרכז והימין השיגו רוב בבחירות הפרלמנטריות ב־2022הספיקה להכיר במדינה פלשתינית, בעוד "השבדים הדמוקרטים" התנגדו למהלך.

"רבים שכחו שחמאס פתח במלחמה". מפעל לייצור רקטות בעזה, צילום: צילום : דובר צה"ל

"המפלגה הסוציאל־דמוקרטית היא מפלגה אחות של פת"ח, וחבריה הבולטים, גם כאלה שכיהנו כשרים, קיבלו עיטורים מהרשות הפלשתינית", מציין אקסון לגנאי. "אחד מחברי הפרלמנט מטעמם, ג'מאל אל־חאג', צולם בכמה הזדמנויות עם אישים בעלי קשרים לחמאס. הוא השתתף בהפגנות תחת דגלי חמאס, ובקיץ האחרון השתתף בוועידה, שאותה אפילו 'השגריר הפלשתיני' הגדיר כ'ועידה של חמאס'. אל־חאג' חיבק מעל הבמה את מארגן הוועידה, שנעצר בהמשך באשמת מימון חמאס. הסוציאל־דמוקרטים לא מגרשים אותו ממפלגתם, שלא לדבר על תנועת הצעירים שלהם, שקיימה הפגנות עם סיסמאות אנטישמיות. הגיע הזמן לשפוט את 'השבדים הדמוקרטים' על מה שהם כיום, ולא על מה שהיו לפני 30 שנה".   

אקסון מודה שהוא ואנשיו שמחו מאוד לקבל את ההזמנה מטעם הליכוד לבקר בישראל. "זיהינו שינויים בדעת הקהל במערב, ובשבדיה בפרט, וזה מה שהניע אותנו להיענות להזמנה ולשגר לישראל משלחת בדרג כה גבוה. הזדעזענו לראות כמה מהר רבים שכחו שחמאס פתח במלחמה ב־7 באוקטובר, ושישראל מממשת את הזכות להגן על עצמה.

"רבים מדי מכריזים על התמיכה בפלשתינים, ולמרבה הצער בהרבה מקרים זאת תמיכה בחמאס. באנו במטרה להראות את התמיכה של המפלגה שלנו בישראל בזמנים קשים אלה. בנוסף, קיווינו ללמוד יותר על ישראל, על האזור ועל המלחמה נגד חמאס בעזה. גיליתי שישראל היא מדינה ידידותית, לבבית ומסבירת פנים, אבל זאת גם היתה ציפייתי על סמך הסיפורים של אחרים. מה שהפתיע אותי היתה העובדה שכל מי שפגשתי הפגין, על אף הצער העמוק, חוש הומור ואהבה אמיתית לחיים".

בתכונות האלה, על פי אקסון, ניחנו הן נבחרי הציבור שנפגשו איתו (ובהם השרים עמיחי שיקלי ומיקי זוהר ויו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל), והן יוצאי המערכות הביטחוניות שחלקו עימו את תובנותיהם באשר למתרחש. "הפגישות עם השרים העניקו לנו את ההזדמנות להביע את התמיכה שלנו באופן ישיר לנציגי הממשלה, ולדון עימם בדרכים שבהן אנחנו יכולים לפעול בפרלמנט השבדי ובפרלמנט האירופי כדי לעזור במצב הנוכחי.

"אבל הפגישה המרגשת מכולן היתה עם צביקה מור, אביו של איתן מור שנחטף לעזה. הלוואי שיותר מהעמיתים שלי בשבדיה היו נפגשים איתו. את איתן ואת החטופים האחרים חייבים לשחרר מייד".

"שמח על הפסקת הסיוע לאונר"א"

לדברי אקסון, מפלגתו היא כיום המפלגה הידידותית ביותר כלפי ישראל בשבדיה, אם לא באירופה כולה. דבריו מוצאים סימוכין בנתונים רשמיים, שפורסמו על ידי הקואליציה האירופית למען ישראל. במחקר של דפוסי הצבעה בנושאים הקשורים בישראל בין השנים 2022-2019 דורגו "השבדים הדמוקרטים" במקום השביעי מתוך 198 המפלגות המיוצגות בפרלמנט האירופי.

חברי פרלמנט יהודים מכהנים, וכיהנו בעבר, בשורות המפלגה. מעניינת לא פחות העובדה שבקרב חברי הפרלמנט מטעם "השבדים הדמוקרטים" ניתן למצוא שניים שמתגאים בשורשיהם האיראניים. אקסון מסביר ששניהם מתעבים את המשטר הפונדמנטליסטי בטהרן ואוהבים את ישראל, ומוסיף שמפלגתו נהנית מפופולריות מיוחדת בקרב מהגרים מאיראן ופליטים נוצרים מעיראק ומסוריה.

"תוכלו ללמוד על השקפת העולם שלנו מתוך מעשינו", אומר אקסון. "אנחנו דרשנו, עוד לפני 7 באוקטובר, להפסיק את כל הסיוע לאונר"א ולרשות הפלשתינית. היינו מרכיב חשוב בעצירת המימון האירופי לאוניברסיטה האסלאמית בעזה, גם זה לפני 7 באוקטובר, מתוך נימוק פשוט מאוד: אין להפנות את כספי משלם המיסים האירופאי למימון שיעורי כימיה עבור מחבלי חמאס".

צ'ארלי ויימרס, ראש הסיעה של "השבדים הדמוקרטים" בפרלמנט האירופי, הוביל את המאמץ שצלח לאסור את כל המגעים של הפרלמנט האירופי עם הרשויות האיראניות. האיראנים הגיבו בהטלת סנקציות עליו. בדומה ליתר אנשי "השבדים הדמוקרטים", ויימרס תומך בקול בהעברת שגרירות שבדיה בישראל לירושלים. הצעה כזו מוגשת על ידי חברי הפרלמנט מטעם המפלגה בכל שנה כמעט.  

מפלגתך מכריזה על רצונה להעביר את השגרירות לירושלים, אלא שכבר שמענו הבטחות כאלה מפוליטיקאים אחרים, שלא בהכרח עמדו מאחוריהן. ישראל יכולה לסמוך שלא תכזיבו?

"העמדה שלנו ברורה – השגרירות השבדית צריכה להיות בירושלים. אם יהיה לנו רוב, היא תועבר לירושלים. עם זאת, אף שאנו צומחים מהר מאוד, והיום אנו המפלגה השנייה בגודלה, לא סביר שנגיע לרוב מוחלט בעתיד הקרוב.ף כך שהרי שהעברת השגרירות תהיה עניין למשא ומתן. ההעדפה לקידום סוגיה זו תלויה ביחסים עם ישראל, לכן הביקור כאן היה כה חשוב".

מה המסר העיקרי שלך לפוליטיקאים הישראלים?

"המפלגות והעמים שלנו שותפים לאותם ערכים, וגם רבות מהבעיות הניצבות בפנינו דומות. אנחנו חייבים להילחם על הנשמה של המערב ושל הערכים היהודיים־נוצריים נגד השמאל, שסובל מבלבול מוסרי ואינו מסוגל להבחין עוד בין הנכון לשגוי, בין האמת לשקר. אנחנו תומכים בדרישה של ישראל להחזרת החטופים ולהשמדת חמאס לפני שניתן יהיה לדבר על הפסקת לחימה. גם עודדנו את ישראל להמשיך לעשות את מה שהיא ממילא עושה – למנוע קורבנות אזרחיים בעזה. בנוסף, שמחתי לחלוק עם הישראלים את החדשות הטובות: הממשלה השבדית תקפיא את הסיוע לאונר"א. אמנם דרשנו להפסיק את הסיוע לחלוטין ולתמיד, אך זאת התחלה טובה, ואני בטוח שהפרלמנט השבדי יאמץ במוקדם או במאוחר את המדיניות שלנו בנושא, כפי שהוא עשה בהרבה מקרים אחרים בעבר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר