X

מהארי פוטר ועד עדן בן זקן: הגנטיקה, המיסטיקה והנדירות של עיניים ירוקות

הן משתנות בהתאם לאור, קשה לחזות אותן, והן ממש לא בכל מקום. גורמים אלו ואחרים יצרו סביב העיניים הירוקות מיסתורין שלכד את הדמיון האנושי במשך מאות שנים. אין זה פלא שסרטון טיקטוק הטוען כי הגוון נדיר ביותר וגם מציע הסבר לכך, זכה ל-3 מיליון צפיות. על הקסם מאחור העיניים הירוקות

הגוון משתנה בהתאם לאור ובעיני המתבונן. עיניים ירוקות . צילום: @master1305 / Freepik

אם אי פעם מצאת את עצמכם שבויים בעיניו הירוקות והמדהימות של מישהו או מישהי, אתם לא לבד. עיניים ירוקות הן פנינים נדירות וקסומות שלעתים קרובות מעוררות הערצה. בסרטון טיקטוק ויראלי ששותף בחודש שעבר על ידי cheggbiology@, הרעיון ש'בעלי עיניים ירוקות הם נדירים' צבר תאוצה, ועד כה מספר הצפיות בו הוא כשלושה מיליון, מה שמעורר סקרנות לגבי נדירות צבע העיניים הזה. בדקנו עם Bard, והנה, אמת בטיקטוק! כלומר, הוכח מדעית שעיניים ירוקות הן נדירות יחסית ופחות נפוצות בהשוואה לצבעי עיניים אחרים כמו חום או כחול. המורכבות של עיניים ירוקות טמונה במשחק גומלין עדין של גנטיקה, גיאוגרפיה וגורמים ספציפיים לאוכלוסייה.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Eden Ben Zaken (@edenben_zaken)

אבל עד כמה נדירות עיניים ירוקות?

על פי מחקרים, עיניים חומות שולטות בשיא, והן מהוות כ-79% מאוכלוסיית העולם. עיניים ירוקות, לעומת זאת, מהוות רק כ-2% מאוכלוסיית העולם. עם זאת, הן נפוצות יותר במדינות מסוימות באירופה, כולל אירלנד, סקוטלנד, בריטניה, צרפת וגרמניה. בחלקים אחרים של העולם, כמו אפריקה ומזרח אסיה, עיניים ירוקות נפוצות הרבה פחות. מחקרים מדעיים ומחקר גנטי תומכים בנדירותן של עיניים ירוקות. בעוד שהאחוז המדויק של פרטים עם עיניים ירוקות עשוי להשתנות מעט במחקרים ובאוכלוסיות שונות, יש הסכמה שהם אכן צבע עיניים נדיר יחסית.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Kristen Stewart (@thenameiskristenstewart)

אז למה עיניים ירוקות כל כך חמקמקות?

התשובה טמונה במשחק המורכב של גנים מרובים. עיניים ירוקות נובעות בדרך כלל משילוב של כמות מתונה של מלנין (הפיגמנט האחראי על צבע העיניים, העור והשיער) והאופן שבו האור מתפזר בקשתית העין. כאשר מספר גנים משפיעים על התוצאה, חיזוי מדויק של עיניים ירוקות הוא מאתגר. נוכחותם של וריאציות גנטיות ספציפיות באוכלוסיות, במיוחד באזורים מסוימים באירופה, תורמת לשכיחות גבוהה יותר של עיניים ירוקות באותם אזורים. חלק מהעיניים הירוקות עשויות להיראות יותר לוז (שילוב של ירוק כחול וחום) או ענבר בהתאם לכמות ופיזור הליפוכרום (פיגמנט צהוב) בקשתית העין.

המיסטיקה והמסתורין של עיניים ירוקות

נדירות העיניים הירוקות והקושי בחיזוי, יצרו להן הילה של ומסתורין האופף אותן. בתרבויות מסוימות, עיניים ירוקות נקשרו למזל, פוריות או אפילו קנאה. אסוציאציות תרבותיות אלו יכולות לתרום למיסטיקה האופפת אותן. עיניים ירוקות יכולות להיות בולטות במיוחד בשילוב עם צבעי שיער מסוימים, כגון אדום או ערמוני. שילוב זה יכול לשפר את הפיתוי שלהם. לעתים קרובות אנשים תופסים את צבע העיניים בצורה שונה, והחוויה הסובייקטיבית של ראיית עיניים ירוקות יכולה לתרום לחידתיות שלהן מכיוון שהן משנות צבע בהתאם לנקודת המבט של המתבונן. הן מזוהות לרוב עם הטבע והחוץ, מה שיכול לעורר תחושות של חיבור לאדמה ולמיסתורין של עולם הטבע.

 

דמויות פיקטיוויות ירוקות עיניים לרוב בעלות תכונות הקשורות לצבע העיניים שלהן, כמו קסם, מסתורין או תחושה של עולם אחר. החל מהארי פוטר, דרך הגרינץ' ועד אליזבת בנט מ'גאווה ודעה קדומה', בסרטים, בספרות ובפולקלור, אנשים בעלי עיניים ירוקות מוצגים לעתים כיצירתיים ובעלי דמיון. לגולס מ'שר הטבעות', פיונה מ'שרק', פויזן אייבי מ-DC קומיקס, קטניס אברדין מ'משחקי הרעב' תרמו לאסוציאציות עיניים ירוקות עם איכויות אמנותיות ודמיוניות התורמים למיסטיקה של עיניים ירוקות. כמה משחקניות עבר מעידן קולנוע השחור לבן שהופיעו בסרטי צבע יוקרתיים, כמו ויויאן לי ('חלף עם הרוח', 1939) והדי לאמר ('שמשון ודלילה', 1949), מיגנטו את הצופים עם עיניים ירוקות. היום בולטות בגווני ירוק מהפנט שחקניות כמו אמה סטון, קריסטן סטיוארט ואנג'לינה ג'ולי. אצלינו מייד עולות לראש, עדן בן זקן, אסתי גינצבורג ונועה תישבי. 

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Esti Ginzburg Keizman (@esti_ginzburg_)

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Noa Tishby (@noatishby)

@cheggbiology#LearnwithChegg#Biology#BioTok#STEM#eyes♬ Sia - Xeptemper
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר