על רקע הסיכוי המחודש לעסקת חטופים, תוך הפסקת הלחימה שתסייע באישוש המשק ממשבר המלחמה, השקל ממשיך להתחזק היום משמעותית מול הדולר והאירו.
השקל מתחזק מול שני המטבעות במסחר באחוז אחד. שערו היציג של הדולר נקבע על 3.652 שקלים ושערו היציג של האירו נקבע על 3.95, לאחר שירד אתמול לראשונה בשבועיים האחרונים משער של ארבעה שקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
התאוששות השקל נמשכת אמנם, אולם אנליסטים צופים כי התמשכות המלחמה ובסופו של ההליך הנוכחי סירוב החמאס לעסקת החטופים, לצד הציפיות הגוברות להורדת דירוג האשראי על ידי הסוכנויות הבינלאומיות, עשויים לגרום מחדש לפיחות של השקל בשיעורים משמעותיים מול המטבעות הזרים.
הירידה בשער הדולר בימים האחרונים צפויה להשפיע לטובה על מחיר הדלק החדש שיחול החל ממחרתיים, ויתכן שתמנע את רוב ההעלאה שהייתה חזויה עד כה בשל התחזקות הדולר במהלך רוב החודש והעליות במחיר הנפט בכ-5% בימים האחרונים. עם זאת, הצפי הוא עדיין לעלייה מסויימת במחיר הדלק מחר בחצות, כנראה בכ-10 אגורות, לאחר שכבר התייקר לראשונה מזה תקופה ארוכה ב-28 אגורות בראשית חודש ינואר.
היום פרסם הכלכלן הראשי במשרד האוצר, ד"ר שמואל אברמזון, דוח שבו ניסה להעלות השערות ביחס להתחזקות השקל דווקא בזמן המלחמה, אולם למעשה לא מצא תשובה ברורה למגמה הלא צפויה הזאת.
מראשית המלחמה התחזק הדולר בכ-5% אך המגמה התהפכה, והכלכלן קבע כי מדובר ב"ייסוף לא מוסבר בשער השקל במהלך מלחמת 'חרבות ברזל'". השקל פחת בראשית המלחמה בכ-5% מול המטבעות הזרים, אולם מאז התחזק למעשה ב-10% מול הדולר. כאמור, הכלכלן הראשי לא מצא סיבה מובהקת לתנודות כלפי מטה של המטבעות הזרים מול השקל הישראלי.
המומחה למטבע חוץ יוסי פרנק אמר בימים האחרונים כי ספקולנטים מנווטים את שער השקל כלפי מעלה ומטה בשיעורים חדים למדי, והאשים את בנק ישראל שהוא עומד מן הצד ולא עושה דבר ולא מתערב במסחר. יצוין שבנק ישראל הודיע סמוך לראשית מלחמת אוקטובר כי הוא יקציב 30 מיליארד דולר להזרמה מיתרות מטבע החוץ, אולם בחודשיים האחרונים נמנע כליל מלהתערב במסחר בשוק המט"ח.
פורסם לראשונה: 12:29, 30.01.24