בעקבות הפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" על התופעה של פיטורי לוחמי מילואים לאחר חזרתם לעבודה, משרד העבודה הבהיר כי אין לפטר חיילי מילואים כ-30 יום לאחר שירותם, וכי יפעל כדי לא לאפשר פיטורים של מילואימניקים גם בתקופה שלאחר מכן.
"בעקבות הפרסום הגיעו אלינו פניות בנושא ואנחנו מבקשים מחיילי מילואים נוספים ליצור איתנו קשר גם תוך כדי השירות במילואים, במידה ורמזו להם שרוצים לפטר אותם, כדי שנסביר לחיילים מה זכויותיהם", אמר מר מאיר דוד, ראש מנהל אכיפה של חוקי עבודה במשרד העבודה. ככל שיהיה חייל שיפוטר גם לאחר ה-30 ימים אנחנו קוראים לו ליצור איתנו קשר כדי לבדוק האם נעשתה עבירה על חוק שיוויון הזדמנויות בעבודה, במטרה לאכוף את המשך העסקתו דרך חוק שיוויון ההזדמנויות".
1 צפייה בגלריה
חיילי מילואים
חיילי מילואים
חיילי מילואים
(צילום: זיו קורן)
שר העבודה יואב בן צור אמר כי "משרד העבודה לא יאפשר פיטורים של חיילי מילואים. זהו נושא בחשיבות עליונה מבחינת המשרד. בהמשך לכתבה ב'ידיעות אחרונות' וב-ynet שבה דיברו חיילי מילואים על התופעה שמעסיקים מנצלים את היעדרותם ומפטרים אותם שלא כחוק, אני לוקח את הנושא כפרויקט בטיפול אישי שלי ואפעל בכל דרך משפטית כדי למנוע פגיעה בהעסקה, בדיני עבודה ובזכויות משרתי המילואים ובנות זוגם", אמר השר.
עוד הוא הוסיף כי "כבר למעלה ממאה ימים שמיטב בנינו ובנותינו עזבו את מקום עבודתם לטובת המערכה מול אויבנו, מערך משרתי המילואים הוכיח את עצמו כעמוד השדרה המרכזי בביטחונה של ישראל. אני כשר העבודה והממונה על הביטוח הלאומי רואה בחומרה רבה פיטורים שלא כחוק של משרתי מילואים. ולכן המשרד שם בראש סדר העדיפויות את אכיפת הנושא ואנו קוראים לכל חייל מילואים שפוטר במהלך התקופה המוגנת אלינו מפיטורים ללא היתר לפנות בתלונה למינהל הסדרה ואכיפת חוקי עבודה", אומר השר.

"יש להאריך את משך ההגנה מפיטורים ל-90 יום"

בתגובה, מדגישה עו"ד שבות רענן מפורום נשות המילואימניקים: "אנחנו מברכות על היוזמה של משרד העבודה להגן על לוחמי המילואים אבל חשוב לציין שעל המחוקק לדאוג להגנה מקיפה יותר מזו הקיימת כיום בחוק. יש להאריך את תקופת ההגנה מפני פיטורים מ-30 ל-90 יום למילואימניקים ומ-30 ל-60 יום לבנות הזוג שלהן.
"חשוב גם לדאוג למניעת אפליה בראיונות עבודה", מוסיפה עו"ד רענן. "כבר היום נשאלות נשים רבות שמחפשות עבודה האם הן נשואות ללוחמים ואיך יסתדרו כאשר בני הזוג יהיו בלחימה. אסור להפוך את נשות המילואימניקים למועסקות סוג ב', וחובה גם על המדינה להכניס את היד לכיס ולתת תמריצים למעסיקים להעסקת מילואימניקים.
פניות נוספות שהגיעו לעיתון בעקבות הפרסום מעלות נקודה נוספת: מילואימניקים שאחרי מאה ימי שירות נשלחים הביתה לתקופה קצרה, וכבר יודעים שיחזרו לשירות בקרוב בצו נוסף. במידה שהם מפוטרים, תקופת הביניים הזו משאירה אותם באזרחות בלי עבודה, וכיוון שצו המילואים נסגר - הם לא מקבלים תמורה מהמדינה, וגם לא מקבלים אבטלה כי אין להם רצף עסוקתי. במצב זה הם גם לא יכולים להתחיל לחפש עבודה חדשה, כי הם יודעים שבקרוב יזומנו שוב. כך, למעשה, אוכלוסיית הלוחמים נשארת ללא הכנסה, למרות ששכר הדירה, החשבונות ושאר ההוצאות ממשיכים לרדת מחשבון הבנק. משרד העבודה עדכן בתגובה כי בכוונתו להשקיע את מירב המאמצים כדי להביא לשינוי החוק לחיילי המילואים.

הפיצוי למילואימניקים שפוטרו בניגוד לחוק

חוק חיילים משוחררים (החזרה לעבודה) תש"ט 1949 אוסר על פיטורי חייל המשרת במילואים לאחר ששירת במילואים לפחות יומיים ברציפות במהלך כל תקופת השירות במילואים, ועד ל-30 ימים מסיום שירות המילואים. זאת, ללא היתר מאת ועדת התעסוקה במשרד הביטחון. במהלך תקופה זו גם לא ניתן לתת הודעה מוקדמת לפיטורים.
לפי החוק, עובד שפוטר בתקופת שירות המילואים או במהלך 30 הימים מיום סיום המילואים ללא היתר, הפיטורים בטלים והעובד רשאי לפנות לוועדת התעסוקה במשרד הביטחון ולתבוע את המעסיק בפני הוועדה. ועדת התעסוקה רשאית לפסוק לעובד פיצוי בגובה עד חמש פעמים משכרו החודשי. כמו כן העובד רשאי לפנות בתלונה למינהל הסדרה ואכיפה במשרד העבודה. למשרד העבודה הסמכות להטיל עיצומים כספיים בגובה של 39,770 שקל לכל הפרה או להגיש כתב אישום בגין עבירה זו.
כדי להעלות את המודעות בנושא, משרד העבודה יקיים השבוע וובינר פתוח לקהל הרחב בנושא שאלות על זכויות העבודה של מילואימניקים/ות ובני ובנות הזוג. הפרטים המלאים בעמוד פייסבוק של משרד העבודה.
  • לשאלות בנושא זכויות עובדים ניתן לפנות למוקד זכויות עובדים במשרד העבודה *3080
  • כתובת מייל : report.achifa@labor.gov.il
  • פקס: 03-6828690
  • טלפון *2570
  • או באמצעות טופס מקוון https://www.gov.il/he/service/work-rights-violation-complaints