מסתמן: קייב פיתחה אסטרטגיה חדשה נגד רוסיה

לנוכח המעבר להגנה לאורך כל החזית, נראה שאוקראינה מבקשת לגרום לנזק משמעותי לתעשיית הנפט הרוסית • בששת הימים האחרונים הותקפו באמצעות כטב"מים מצוידים במטענים כבדים מתקני נפט, בהם גם אסטרטגיים • הרציונל: מניעת אספקה של הדלק לצבא ופגיעה בייצוא הנפט ומוצריו, המכניסה למוסקבה סכומי עתק מהשווקים באסיה

כוחות כיבוי רוסיים נאבקים באש בנמל באוסט-לוגה, השבוע. צילום: אי.פי

אחרי שמתקפת הנגד בקיץ וסתיו האחרונים נכשלה, נראה שאוקראינה מפתחת אסטרטגיה חדשה: פגיעה עקבית בתעשיית הנפט והגז עמוק בשטח רוסיה. ההיגיון? פגיעות מוצלחות גורמות לנזקים שתיקונם מצריך שבועות ארוכים ולעתים חודשים. בינתיים, נפגעים הייצוא ואספקת הצבא. 

רוסיה: מזקקת נפט בעיר טואפסה עולה באש | רויטרס

רק לשם המחשה: בלילה האחרון תקף כטב"מ אוקראיני מזקקת נפט בעיר טואפסה – היחידה ברוסיה לחוף הים השחור. השריפה במזקקה, שנבנתה עוד ב-1929 ושודרגה מאז, כובתה רק כעבור כמה שעות.

אבל התקיפה בטואפסה הייתה הרביעית בתוך שישה ימים. אור ל-18 בינואר תקף כטב"מ את "מסוף הנפט של פטרבורג" – מרחק של 1,250 ק"מ מאוקראינה.

יממה וחצי אחר כך, הותקף מאגר נפט בקלינצי שבמחוז בריאנסק הסמוך לאוקראינה. המאגר הוא צומת חשוב באספקת הכוחות הכובשים בתוך אוקראינה. השריפה כילתה ארבעה מאגרים עם יותר מ-3,000 טון נפט וכובתה רק בחלוף יומיים.

השריפה במאגר הדלקים בעיר קלינצי ברוסיה, צילום: איי.אף.פי

אך כובתה השריפה בקלינצי, כטב"מים תקפו את המסוף אוסט-לוגה ליד סנט פטרבורג. לפי רויטרס, המסוף חידש את העמסת הנפט על האוניות, אולם יידרשו שבועות כדי שיוכל לחדש את ייצור וייצוא הנפטא, דלק מטוסים ודיזל, ולחדש את ייצוא הגז טבעי נוזלי. המסוף של חברת נובאטק שנפגע באוסט-לוגה אחראי על ייצוא 2.8 מיליון טון נפטא רוסית מתוך 5.2 מיליון טון המושטים מהנמל לאסיה.

התקיפה האחרונה התרחשה, כאמור, לפנות בוקר בטואפסה.

בטורו במגזין השמרני "ספקטייטור" הבריטי, כתב הסופר וההיסטוריון אוון מתיוז כי "תקיפות כטב"מ אוקראיניות אלה הוכיחו עצמן כיעילות יותר מהסנקציות המערביות הכושלות כמו תקרת מחירים ואמברגו על הייצוא".

מתיוז מזכיר כי "שימור היכולת של רוסיה לייצא נפט וגז טבעי נוזלי היה בסיס האסטרטגיה של פוטין לנטרל את השפעת הסנקציות המערביות על ארצו... על אף שהמלחמה צורכת כ-40% מהתקציב של הקרמלין, ההכנסות ממכירת גז ונפט גבוהות יותר מאשר ערב המלחמה עקב המתיחות במזרח התיכון ותקיפות החות'ים על האוניות בים האדום. סין והודו, בסיוע רשת של בינלאומית של מפעילי מכליות, אפשרו לנפט הרוסי לזרום החוצה ולדולרים לזרום פנימה".

דרך אגב, גם לפני ארבע התקיפות בששת הימים האחרונים הטיסה קייב כטב"מים לתוך מתקני אנרגיה ברוסיה, לרבות החודש, אולם לנוכח ריבוי המקרים ותדירותם, השבוע מתגבש הרושם שמדובר בשיטה של ממש. במרוצת 2023, שדרגה אוקראינה את תעשיית הכטב"מים שלה ובין השאר התאימה פגזים מערביים לשימוש במל"טים מתאבדים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר