לפיד נפגש עם ראשי רשויות בצפון ועולה למתקפה: "את כל העשייה המדינית משאירים לאמריקנים - וזו טעות יסודית"

"מצב אבסורדי, החלטת האו"ם על יצירת איזור חיץ בין ישראל לחיזבאללה מיושמת, אבל בצד שלנו - במקום לפנות אותם, פינינו את עצמנו", אמר לפיד • באשר לאפשרות לפעולה צבאית: "סבירות גבוהה שאת המציאות הזו צריך לשנות לא דרך הסדר מדיני, אלא בפעולה צבאית - זה לא בהכרח צריך לקרות מייד" • כמו כן, הוא ביקר את הצהרת השרים לתוכנית התקציבית לטיפול בצפון: "הניסיון של השנה האחרונה מלמד אותנו שהבעיה בממשלה הזו היא לא מה אומרים, אלא מה קורה"

"אנחנו לא יכולים לקבל את זה שתושבי הצפון יחיו בפחד מתמיד". לפיד. צילום: עידו רימון

יומיים לאחר ששרי הקבינט הגיעו להיפגש עם ראשי הרשויות בצפון, הבוקר (חמישי) נפגש איתם ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שאמר להם: "אנחנו במצב אבסורדי שאין לקבלו, שהחלטה 1701 – יצירת איזור חיץ בין ישראל לחיזבאללה – מיושמת, אבל בצד שלנו. במקום לפנות אותם, פינינו את עצמנו".

דובר צה"ל: "נייצר את התנאים להשבת תושבי הצפון" // דובר צה"ל

לפיד התייחס לפעולות הישראליות בגבול הצפוני ולהמתנה לתיווך האמריקני למען נסיגת חיזבאללה מהגבול, ואמר כי "בעיניי, העובדה שהממשלה משאירה את כל העשייה המדינית לאמריקנים היא טעות יסודית. עשייה מדינית היא תפקיד של ממשלה. לא עושים אותו בפרוקסי". עוד הוא הוסיף: "ישראל הייתה צריכה להיות בעיצומו של מהלך מדיני רחב. יש לנו טענה חזקה שלא נשמעת: 1701 היא החלטה של מועצת הביטחון של האו"ם. ממתי החלטות מועצת הביטחון הפכו להמלצה לא מחייבת? אם מועצת הביטחון לא מתייחסת ברצינות להחלטות שלה, יש די הרבה החלטות שנשמח להתעלם מהן".

באשר לאפשרות לפעולה צבאית בצפון, אמר לפיד: "אנחנו לא יכולים לקבל את זה שתושבי הצפון יחיו בפחד מתמיד מפני ירי רקטות וחדירות מחבלים. בדרך זו או בדרך אחרת, אנחנו נשנה את המציאות הזו. יש סבירות גבוהה שאת המציאות הזו צריך לשנות לא דרך הסדר מדיני, אלא בפעולה צבאית. זה לא בהכרח צריך לקרות מייד".

"הגוף היחיד שאפשר לסמוך עליו בשאלות שמעסיקות את הצפון נמצא פה לפניי – הרשויות המקומיות". לפיד, צילום: ללא

"אנחנו צריכים לנהל את המלחמות שלנו בזמן ובתנאים שהם נכונים לנו. אנחנו לא צריכים לחשוב במונחים של חודשיים שלושה, אלא להבין שזה מהלך של חמש השנים הקרובות, שבהן אנחנו נעצב מחדש את הגבולות שלנו. אנחנו גמרנו לסמוך רק על אמצעים טכנולוגיים".

חרף הצהרת השרים על תוכנית תקציבית לטיפול בצפון על סך 3 מיליארד שקלים, שתובא לאישור הממשלה בשבוע הבא, אמר ראש האופוזיציה: "אני יודע שהייתה לכם פגישה עם הקבינט המצומצם. אני מכיר את הדברים שנאמרו בה, אבל הניסיון של השנה האחרונה מלמד אותנו שהבעיה בממשלה הזו היא לא מה אומרים, אלא מה קורה. יכולת ביצוע וארגון זה לא בדיוק משהו שהממשלה הזו הפגינה עד עכשיו. כרגע, הגוף היחיד שאפשר לסמוך עליו בשאלות שמעסיקות את הצפון נמצא פה לפניי – הרשויות המקומיות".

גבול לבנון. המתיחות בצפון הגיעה לשיאים חדשים, צילום: אי.אף.פי

"כל פתרון שיהיה צריך לעבור דרך העברת סמכויות ותקציבים לרשויות המקומיות, כדי שהן יוכלו לבנות תהליכים רב-שנתיים שיחזירו את האזור הזה למה שהוא צריך להיות - אנחנו נהיה פה בשבילכם. בכנסת, בוועדות, בדיוני התקציב. המטרה שלנו היא לעזור, ואנחנו נעזור".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר