גם במלחמה, לא יורדים מהפסים

מלחמת חרבות ברזל תפסה את ישראל בעיצומה של תנופה אדירה בכל הקשור במיזמי תשתיות של הסעת המונים, כשאת הפיתוח מובילות ומתפעלות בעיקר חברות בינלאומיות * למרות החשש מהמצב הביטחוני, שמרו רובן המוחלט על נאמנות מקצועית והמשיכו את פעילותן, אבל יש גם מי שלא החזירה את עובדיה ועוררה כעס במשרד התחבורה

מחכים לקרונות חדשים. רכבת ישראל . צילום: רכבת ישראל
  

רגע לפני 7 באוקטובר, נראה שמדינת ישראל הייתה על הדרך הנכונה בכל הקשור במיזמי תשתיות גדולים שעליהם כולנו חלמנו שנים. בגוש דן יצא לדרך הקו האדום של הרכבת הקלה ונבחרו הקבוצות להקמת הקו הירוק והסגול, כשאת חלק מהעבודות כבר רואים בשטח. בירושלים נבחר הזוכה להקמת הקו הכחול והפעלתו, כשבד בבד מתבצעות ההכנות להארכת הקו האדום והקמת הקו הירוק.

רק ההתחלה. הקו האדום בתל אביב., צילום: גדעון מרקוביץ

רכבת ישראל המשיכה להצטייד בעקבות הגידול החד והקבוע בנוסעים, תוך קידום המסילה המזרחית והמשך פיתוח ובניית פרויקט החשמול הענק של כלל הרשת, ואפילו היינו על סף קו הסיום בבחירת הזוכה שיבנה את קו הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת.

וכל זאת עוד לפני שדיברנו על קטר המטרו שכבר מזמן יצא ממשרדי האוצר והתחבורה ובסוף אוגוסט אף נבחרו הזוכים במכרז תכנון וניהול הקווים בעלות של 8 מיליארד שקל.

קטר חשמלי בשירות רכבת ישראל., צילום: יוסי זליגר

עקב מורכבות הפרויקטים הללו, עלותם והידע הנדרש להקמתם, הופקדו על קידומם לא מעט חברות בינלאומיות, חלקן פועלות פה כבר שנים ארוכות וחלקן חדשות בנוף הישראלי. לצד הידע והניסיון הבינלאומי עמדה בחודשים האחרונים למבחן גם שאלת המחויבות של אותן חברות להמשיך בפיתוח ובבנייה גם בימים קשים, ימי מלחמה.

סימן לחוסן ואיתנות

חברת אלסטום העולמית היא דוגמה לגוף שהחליט להמשיך את ההתקשרות עם ישראל גם במציאות הנוכחית. לאחרונה, במעמד מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים משה בן זקן, הנשיא האזורי של חברת אלסטום, אנדרו דולון ומנכ"ל אלסטום ישראל, ערן כהן, נחתם הסכם רכש בשווי כ־1.7 מיליארד יורו להצטיידות רחבת היקף ב־81 קרונות דו קומתיים ו־81 קרונועים חשמליים לפי תוכנית רכש שהציגה הנהלת הרכבת. "ההסכם מלמד כי אלסטום מאמינה בחוסנה ובאיתנותה של הכלכלה הישראלית גם בימי מלחמה", אמר בן זקן.

מדובר בתוכנית שמטרתה לשפר את השירות לנוסעים ולטפל בעומסים הכבדים. הקרונות החדשים יוסיפו כ־22 מיליון מקומות ישיבה בחישוב שנתי. בן זקן הוסיף כי רכבת ישראל חוותה בשנים האחרונות גידול משמעותי ומתמיד בביקושים. מהלך ההצטיידות הנוכחי, לדבריו, יאפשר להגדיל את מספר הנסיעות מ־70 מיליון בשנת 2019 לכ־105 מיליון בשנת 2025, ו־300 מיליון בשנת 2040.

השבוע גם נחתם הסכם לרכש כולל של 96 קרונות דו קומתיים מתוצרת אלסטום הצרפתית, ביניהם גם קרונות מרוהטים באופן ייעודי לנסיעה עם אופניים. אלה יאפשרו להאריך את כל הרכבות מסוג זה ל־8 קרונות. כמו כן, מהלך זה יאפשר להוציא מהשירות רכבות חד קומתיות בעלות קיבולת נמוכה יותר בהשוואה לחדשות. עבודות ההתקנה של הקרונות נעשות בבאר שבע.

אלסטום הצרפתית גם מספקת תמיכה למערכות הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב ונבחרה להקים את הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן יחד עם אלקטרה ודן.

מאמץ בינלאומי במטרו

בהתאם לרוח הגבית שמקפידה גרמניה לתת לישראל מאז תחילת המלחמה, כך גם הודיעה חברת סימנס הגרמנית כי תמשיך כל העת, גם בזמן הלחימה, להפעיל ולתחזק את הקרונועים החדשים מתוצרתה שנמסרו לרכבת ישראל.

הקרונועים החשמליים מתוצרת סימנס הגרמנית יצטרפו ל־24 סטים הפועלים מזה כשנתיים, ול־36 סטים נוספים אשר צפויים להתחיל להגיע לישראל במהלך השנה הנוכחית. הקרונות הדו קומתיים מתוצרת אלסטום יצטרפו ל־580 קרונות של סימנס הקיימים בצי. את כל תהליך הכניסה לשירות ברכבת ישראל מבצעת החברה ב"דיפו", מוסך הרכבת באזור לא שקט כלל - בעיר אשקלון.

קאף, חברת הרכבות הספרדית, ממשיכה לתפעל את קו הרכבת הקלה בירושלים, בד בבד עם המשך העבודות על הארכותיו להדסה ולנווה יעקב. המלחמה לא פגעה גם במאמצי קאף להתנעת הקמת הקו הירוק בבירה והקו הסגול ברכבת הקלה של גוש דן.

גם בתכנון ה"ליין מנג'ר" של שלושת קווי המטרו M1 M2 M3 לוקחות חלק חברות בינלאומיות כמו WSP מאנגליה - הנחשבת לאחת מפירמות שירותי ההנדסה המובילות בעולם - ו־artelia הצרפתית. האיטלקים החליטו אמנם על חרם צבאי על צה"ל אבל לא על התשתיות, וכך mmspa האיטלקית לוקחת גם היא חלק בפרויקט.

ומה עם הסינים? חברת CRRC, ספקית הקרונות של הרכבת הקלה בקו האדום בתל אביב, ממשיכה לתחזק את הקרונות ולהוציא אותם מה"דיפו" בפתח תקווה לרשות המפעילה "תבל", זאת למרות המצב המדיני המורכב בין המשטר הסיני לבין ישראל.

חברה סינית נוספת, cscec, המבצעת את המנהרה מתחת לאבן גבירול, ממשיכה גם היא להתקדם בעבודות כפי שעשתה לפני המלחמה. מנהרה אחת הושלמה בין לוויסנקי לקרליבך וכעת עובדים אנשי החברה על הכיוון הנגדי. לצד זאת, על אף שהחיסרון בעובדים הסינים, הלוקחים חלק במערכות משמעותיות בקו האדום, לא מייצר כרגע פגיעה בשירות לנוסעים, בחברה ובנת"ע בהחלט עוקבים בדאגה אחר ההתפתחויות בתחום זה.

החישמול יתעכב

לצד החברות שהמשיכו את פעילותן  בישראל, פורסם בתחילת המלחמה כי  חשמול רכבת ישראל צפוי להתעכב לאחר שהחברה הספרדית הבינלאומית שאמונה על העבודות אינה צפויה להחזיר את עובדיה שעזבו בתחילת הלחימה. השלמת רשת החשמל אמורה להסתיים ב-2025 ויש חשש שתדחה.

חלק מהרכבות לצפון ולדרום, למי ששכח, עדיין נוסעות עם מנועי  דיזל מזהמים. "החברות הזרות צריכות לעמוד לצדנו גם בזמנים מורכבים", אמרה השרה רגב בעקבות הודעת החברה הספרדית, "והן צריכות לדעת שנטישה שלהן כאשר ניתן להמשיך לעבוד, תשליך על התקשרויות עתידיות".

מרכבת ישראל נמסר: "בדומה לחברות אחרות בישראל החברה הספרדית צמצמה את מספר העובדים הספרדים בישראל והם צפויים לחזור בזמן הקרוב״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר