X

כך המדינה שהובילה את העולם נתקעה בעבר

כלכלה משגשגת, תעשיית הייטק פורחת, משכורות גבוהות וגאווה לאומית בשמים – כל זה היה מובן מאליו ביפן של סוף המאה הקודמת. זה מה שקרה מאז והפך אותה למדינה נשרכת, ומשמש פעמון אזהרה לישראל

פעם הלכו אליה לראות את העתיד. טוקיו. צילום: איי.אף.פי.

בתודעה הגלובלית, יפן נחשבת שם נרדף לחדשנות, יעילות ועתידנות. עם זאת, ככל שהשנים עוברות, מתגלה פרדוקס, החושף אומה המתמודדת עם סתירה בין עברה המפואר לעתידה הלוט בערפל, המקשה עליה להסתגל לתנאים המשתנים. נעזרנו ב-ChatGPT כדי להביא כמה דוגמאות לכך על בסיס תובנותיו של כתב BBC בטוקיו, רופרט ווינגפילד-הייז.

שוק דיור הדומה לנכסים מופחתים
נדל"ן נחשב ברוב העולם לאחת ההשקעות המבטיחות ביותר, משום שהערך שלו תמיד עולה. אלא שביפן המגמה הפוכה: בתים הם כמו מכוניות – מרגע רכישתם ערכם רק הולך ויורד, ומי שמבקש למכור נכס לא יצליח לעשות זאת אם אינו מוכן לספוג הפסד לעומת המחיר ששילם עליו. הדוגמה הזו ממחישה כיצד יפן, שהיתה פעם הכלכלה השלישית בגודלה בעולם, עם משכורת ממוצעת גבוהה ממקבילתה בארה"ב, נקלעה להאטה בשל התנגדות לשינויים ונורמות מיושנות. הפריחה הכלכלית שלאחר מלחמת העולם השנייה הפכה את יפן למעצמת ייצור עולמית. התפוצצות הבועה הכלכלית ב-1991 הותירה השפעה מתמשכת על הנוף הפיננסי של המדינה.

האיום הדמוגרפי
יפן מוגדרת כמדינה המבוגרת בעולם (אם כי נסיכות מונקו ‘מבוגרת’ אף יותר) – לפי נתוני ה-CIA מ-2020, הגיל החציוני בה הוא 48.6, שליש מאזרחיה מעל גיל 60, ושיעור הילודה בה 1.3 ילדים לאישה – אחד הנמוכים בעולם. הדבר מוביל לכך שאין מספיק צעירים עובדים כדי לממן פנסיות למבוגרים – אך למרות זאת, המדינה מתנגדת בנחרצות להגירה, וכך גורמת לעצמה נזק כלכלי ומעמידה את הרלוונטיות של עצמה בעתיד בספק.

פוליטיקה אליטיסטית
הנוף הפוליטי של יפן ממלא תפקיד מרכזי בעיצוב מסלולה. הדומיננטיות של המפלגה הליברלית דמוקרטית, הנשלטת על ידי אליטה, נמשכת עשרות שנים. מבנה כוח נוקשה, הנטוע בתולדות האומה ובלאומיות, מעכב פעמים רבות את התקדמותה.

בעוד העולם נכנס לעידן שנשלט על ידי בינה מלאכותית וקידמה טכנולוגית, יפן עומדת על פרשת דרכים. הבחירה בין אימוץ שינוי לבין הידרדרות לחוסר רלוונטיות אינה קלה. הצורך בחדשנות ניכר, אך היפנים חוששים לאבד את הייחודיות שלהם, שאיפשרה להם לקום מאפר מלחמת העולם השנייה ולבנות תוך מספר שנים את אחת המדינות המשגשגות בהיסטוריה. הבחירות של יפן, ותוצאותיהן, תשמשנה דוגמא גם למדינות אחרות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר