גם בגלל המלחמה בעזה: שעון "יום הדין" נשאר קרוב מאוד לרגע של הכחדה גרעינית

ביטאון מדעני האטום באוניברסיטת שיקגו פרסם כבכל שנה, את השעה הנוכחית בשעון יום הדין ואת משך הזמן שנותר לאנושות עד קטסטרופה גרעינית • לפי החוקרים, העולם נותר קרוב בצורה מסוכנת לחורבן, בין היתר גם בגלל המלחמה בעזה שהפכה למערכה אזורית

פיצוץ אטומי. צילום: Getty images

ביטאון מדעני האטום באוניברסיטת שיקגו פרסם אתמול (רביעי), כבכל שנה, את השעה הנוכחית בשעון יום הדין. השעון נוצר בשנת 1947 על ידי מדען הגרעין ג'יי רוברט אופנהיימר וחבריו מפרויקט "מנהטן", ומראה את משך הזמן הנותר לעולם עד חורבן גרעיני (ובשנים האחרונות גם מחורבן אקלימי).

הצוות קבע שגם השנה, כמו בשנה שעברה, המרחק של העולם מהשמדה שכזאת הוא 90 שניות בלבד - משך הזמן הקצר ביותר שצוין אי פעם. (חשוב לציין שלא מדובר בזמן ממשי, אלא באופן המחשה בו משתמשים המדענים על מנת להזהיר את הקהילה העולמית).

שעון יום הדין נותר על מרחק של 90 שניות // צילום: רויטרס

המדענים הסבירו כי העולם נותר קרוב בצורה מסוכנת לחורבן מוחלט בעקבות מרוץ החימוש הגרעיני המחודש בין סין לארצות הברית, מרוץ שבו הצדדים מחדשים את מאגרי הנשק שלהם ואף משכללים אותם.

בנוסף, גם המלחמה באוקראינה מקרבת לדברי המדענים את העולם למלחמה גרעינית, זאת בעקבות האיומים התכופים של פוטין בנושא. "המרוץ בין סין לארה"ב מגביר את הסיכון ללחימה שתתרחש עקב טעות או חישוב שגוי של מהלכי הצד השני. גם המתחולל באוקראינה מעלה את הסיכון להסלמה גרעינית בטווח הקרוב", ציינו המדענים.

פגישתם של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג. מרוץ חימוש מסוכן, צילום: רויטרס

מלחמה נוספת שמסכנת את העולם ומעלה את האפשרות למלחמה רחבה ולשימוש בנשק גרעיני היא לדעת החוקרים המלחמה בין ישראל לארגון הטרור חמאס ברצועת עזה, זאת בעקבות העובדה שכבר עתה ישנן כמה חזיתות במרחב שקשורות בעקיפין למתרחש בישראל (חיזבאללה בלבנון, המיליציות האיראניות בעיראק וסוריה והח'ותים בתימן, א"ג).

איומים קיומיים חדשים

עוד טענו המדענים כי בשנים האחרונות נוצרו איומים קיומיים חדשים על האנושות - בהם שינוי האקלים, שימוש לרעה בטכנולוגיות ביולוגיות וכן ההתעצמות של תחום הבינה המלאכותית.

"כל מדינה גדולה, כולל בריטניה, משקיעה כיום בארסנל הגרעיני שלה כאילו נשקים גרעיניים יהיו שימושיים. זו תקופה מסוכנת מאד ומנהיגים לא פועלים בשנים האחרונות באחריות בנושא", טענה ראשת הצוות, רייצ'ל ברונסון, בראיון ל-BBC.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. העלה את רף הסכנה עם הפלישה לאוקראינה, צילום: איי.פי

גם החוקר פאבל פודוויג, שמתמחה בנשק גרעיני רוסי וחלק מצוות השעון, ציין שהוא היה בהלם מוחלט מהעובדה שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכניס את הכוחות הגרעיניים שלו לכוננות אחרי פלישתו לאוקראינה.

אחת הסיבות לדאגה של המדענים היא העובדה שלמרות עשרות שנים של הסכמי בקרת נשק, עדיין קיימים כ-13,000 ראשי נפץ גרעיניים ברחבי העולם, 90 אחוזים מהם רוסים ואמריקניים. שש מדינות נוספות מוכרזות כמעצמות גרעיניות: בריטניה, צרפת, סין, הודו, פקיסטן וצפון קוריאה. מעבר לכך, ההערכות הן כי גם לישראל יש נשק גרעיני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר