ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
העברת מסרים כתובים

בכירי חמאס מתקשרים באמצעים פרימיטיבים

תנאי המלחמה ברצועת עזה, הנמשכת כבר למעלה מ-3 חודשים, אילצו את הנהגת חמאס הנרדפת לנקוט באמצעי ביטחון מחמירים יותר. ניתוק כמעט קבוע של האינטרנט, כדי להימנע ממעקב ישראלי

בכירי חמאס מתקשרים באמצעים פרימיטיבים
מנהרה של חמאס בה הוחזקו חטופים צילום: דובר צה"ל

תנאי המלחמה ברצועת עזה, הנמשכת כבר למעלה מ-3 חודשים, אילצו את הנהגת תנועת חמאס הנרדפת לנקוט באמצעי ביטחון מחמירים יותר בתהליך שיחות בין בכירי הטרוריסטים. בין אם במסגרת ההנהגה המדינית והצבאית בעזה, ובין אם במסגרת ההנהגה המדינית בחו"ל, בכירי חמאס נזהרים בשיחות ביניהם.

עיתון א-שרק אל-אווסט מדווח כי בכירי ארגון חמאס ברצועת עזה נשענים על אמצעים פרימיטיביים כדי לתקשר ביניהם, כמו העברת מסרים כתובים, בעקבות הנזק שנגרם לרשת התקשורת הקודמת, שחלקה נמצא בתוך המנהרות שנהרסו על ידי צה"ל.

כדי להבטיח זאת, הנהגת התנועה משתמשת במערכת תקשורת סודית, המשיכה לשיטה פרימיטיבית של תקשורת בין בני אדם באמצעות מסרים כתובים.

עוד דווח, כי בכירי ארגון חמאס והזרוע הצבאית שלו נשענו בתחילה על תקשורת קווית ששייכת לארגון, שפותחה על ידי מהנדסים של ארגון חמאס בשנת 2009, שפיתחו אותה מעת לעת על ידי טכנולוגיה שהוברחה דרך המנהרות עם מצרים. המקורות חשפו ששיחות הרגיעה התקיימו בתוך הארגון, ולאחר מכן הוטל על אחד האנשים להעביר את התשובות להנהגת הארגון בחו"ל דרך רשת אינטרנט מוצפנת.

גורמים המקורבים להנהגת חמאס אמרו לא-שרק אל אווסט כי מנהיגי התנועה עם מנגנון תקשורת מיוחד, בעיקר עם מנהיגים בחו"ל, ניתוק כמעט קבוע של האינטרנט, כדי להימנע ממעקב ישראלי.

המקורות מסרו כי המחבלים התקינו מרכזיות תת-קרקעיות המחוברות לקווים ישנים מאוד בנקודות מסוימות מעל פני הקרקע, והן נבדקות כל העת כדי למנוע חדירה, ומתבצע תחזוקה חודשית.

המקורות סיפרו כיצד לכל מנהיג בין אם פוליטי או צבאי, יש מספר מסוים, באמצעותו מתנהלת התקשורת במקרי חירום.

המקורות אמרו כי ישראל מודעת למערכת הזו, וניסתה לפרוץ לה מספר פעמים. חמאס השתמש בתקשורת פנימית פרטית כדי לתקשר עם תנועת הג'יהאד האסלאמי.

המקורות חשפו כי המו"מ להפסקת אש מתקיים בפנים ולאחר מכן מוטל על מישהו להעביר את התשובות להנהגת התנועה בחו"ל. לדבריהם: "במו"מ להפסקת האש אז שוחררו עשרות אסירים פלסטינים וחטופים ישראלים, התקיים באמצעות תקשורת פנימית בין כמה מנהיגי חמאס ואל-קסאם באמצעות תקשורת קרקעית, ואז הוטל על מישהו להעביר את מה שסוכם להנהגת התנועה לחו"ל בכמה שיטות, כולל אינטרנט המקושר לשבבים אלקטרוניים, ושימוש בתוכנות מוצפנות אותן התנועה רכשה בחו"ל".

הם הוסיפו: "בכמה הזדמנויות נוצר קשר עם אנשים שאינם קשורים לתנועת חמאס, אלא שהיו קרובים אליה ונוכחים במספר בירות בעולם, והם העבירו את המסרים הללו להנהגה בדוחא ובביירות".

לאחר חידוש הלחימה, תקפה ישראל יעדי חמאס, וככל שהתקיפות, לרבות תקיפות קרקעיות, התרחבו למטרות רחבות יותר במרכז ובדרום רצועת עזה, איבדו מחבלי חמאס רבים מהמנהרות המיועדות לתקשורת, והרבה מנקודות תקשורת מעל הקרקע.

המקורות אישרו כי הדבר גרם להנהגת חמאס ברצועת עזה להשתמש בשיטות ישנות מאוד של תקשורת זה עם זה כדי לנהל משא ומתן ונושאים אחרים עם המשך המלחמה. חמאס פנה לחלק מאנשיו, או מקורבים לו, אך שאינם מוכרים לציבור, על מנת להעביר הודעות בכתב יד מאדם לאדם וממקום למקום: "זה נעשה על ידי הקפדה על אמצעי אבטחה קפדניים כדי למנוע מעקב".

המקורות ציינו כי מנהיגי חמאס ואל-קסאם ברצועת עזה הם אלו שאומרים את המילה האחרונה בכל הסכם, וציינו כי הנהגת התנועה בחו"ל אינה מקבלת שום החלטה ללא אישור ההנהגה ברצועה, במיוחד מיחיא סינואר.

 

 

חמאס עזה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד