מחר יתקיים דיון בוועדת הכספים בכנסת בנושא מפעל פרי הגליל. כפי שפורסם ב-ynet, פרי הגליל הודיעה לאחרונה שהיא מצמצמת פעילות באופן משמעותי ותחדל לייצר ירקות קפואים - פעילות שהסבה למפעל הפסדים מפאת התחרות מול היבוא, שהינו בתנאי תחרות לא שווים, כך טוענת החברה.
לראשונה, החברה לא חתמה השנה על הסכם עם מגדלי הירקות, ספקי המפעל, שבמסגרתו היא מבטיחה לעצמה את חומר הגלם לעונה הבאה. לפי שעה המפעל ימשיך לייצר צ'יפס קפוא.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מפעל פרי הגליל
מפעל פרי הגליל
מפעל פרי הגליל
השבתת קווי ייצור הירקות הקפואים תגרור פיטורים של עשרות עובדים מחצור הגלילית והסביבה, ואובדן הכנסה למגדלים באזור, שגידלו במשך שנם ירקות עבור המפעל. הנהלת המפעל מצויה כעת במשא ומתן עם ההסתדרות לגבי הפיטורים, ובמקביל מנסה החברה למכור את המפעל.
לקראת הדיון הגישה התאחדות התעשיינים נייר עמדה בנושא, ובו התריע נשיא ההתאחדות, ד"ר רון תומר, כי "פרי הגליל היא רק הסנונית הראשונה - אם הממשלה לא תשנה מדיניות וסדרי עדיפויות, עוד מפעלים חיוניים ייסגרו, בדגש על מפעלים קטנים ובינוניים".
הוא הוסיף כי "יש בישראל 250 מפעלי מזון המוגדרים כמפעלים קטנים, המייצרים 85% מהמזון הארוז בישראל, ואם לא נדאג להם, אנו נסכן את ביטחון המזון של תושבי מדינת ישראל. אנחנו לא רוצים עוד 20 פרי גליל - על ממשלת ישראל לסבסד ישירות חקלאים כמו באירופה, לאפשר ניצול הון מיטבי ולהגדיל משמעותית את היקף תקציבי הצמיחה - ההשקעות בתעשייה, בתשתיות ובמו"פ, כולל מענקים, הלוואות בערבות המדינה, הקלות רגולטוריות ותמיכה בייצור מתקדם ויצוא ועוד". "
בנייר העמדה שהגיש איגוד המזון של התאחדות התעשיינים לוועדת הכספים, נכתב כי תעשיית המזון הישראלית מתמודדת מאז שנת 2020 עם כל מצב חירום אפשרי - משבר הקורונה, מלחמת רוסיה-אוקראינה וכעת מלחמת "חרבות ברזל". "כל אלו הובילו למחסור בחומרי גלם, מחסור אקוטי של אלפי עובדים קריטיים ופגיעה חמורה בשרשראות האספקה. לכן לתפיסתנו על הוועדה למקד מאמציה בראי הצורך האסטרטגי של מדינת ישראל לשמירה על ביטחון המזון, עצמאות ייצור המזון בישראל, בחקלאות ובתעשייה ושמירה על רציפות אספקת המזון במתארי חירום שונים".