יום שני, 10.06.2024 שעה 14:38
איציק אהרונוביץ

שרי מהגדולים שהיו במכבי חיפה

איציק אהרונוביץ בטור אישי ל-ONE: קפטן הירוקים הותיר חותם ענק, שמו ירשם באותיות של זהב בהיסטוריה של הקבוצה. וגם: האם עזיבתו תשפיע על האליפות?

הטלפון ששינה תוכניות

צ'ירון שרי הגיע למכבי חיפה במזל גדול. השם שלו אפילו לא היה באוויר. למה? כי באותה עונה השם שעלה בזמנו היה של השחקן היווני, גיאניס פטפטזידיס, שקבוצתו דרשה עבורו מיליון אירו על העברה – והוא שיחק בכלל כמספר 10. בסופו של דבר, המאמן דאז מרקו בלבול הטיל וטו על הגעתו של היווני שהיה פלופ, מה שהתברר כבינגו למכבי חיפה. למה בלבול הטיל וטו? כי במהלך פגישה שלו עם הנשיא יעקב שחר ברחוב המסגר, הוא קיבל טלפון מאלון חרזי ששימש כסקאוט במכבי חיפה.

חרזי אמר לו באותה שיחה שיש לו 10 שובר שוויון, שחקן שישנה את כל המועדון. הוא אף הגדיר את שרי – "גיים צ'ינג'ר". הנשיא והמאמן העלו את נתוניו של השחקן בגוגל והחליטו פה אחד, להביא אותו לכפר גלים. זה קרה בהעברה חופשית וכל השאר היסטוריה.

שחקן של מאמן

בדרך כלל מספר 10 הוא הכוכב של הקבוצה אבל מנקודת מבטו של שרי הוא לא היה כזה בכלל. הוא הוכיח הלכה למעשה שהוא שחקן של מאמן, כזה שלעולם לא מתלונן. כך היה עם בלבול, עם ברק בכר וגם עם מסאי דגו. הוא ידע לקבל בכבוד החלטות מקצועיות מכל מאמן שאימן אותו, גם כשהחליטו לא להרכיב אותו במשחק כזה או אחר. הוא לעולם הוא לא עשה פרצופים כאילו הוא כועס, ההיפך הוא הנכון. תמיד עודד את השחקנים שמשחקים, ונתן דוגמה איך שחקן מקצוען צריך להתנהג.

דוגמה למקצוענות. שרי (עמרי שטיין)דוגמה למקצוענות. שרי (עמרי שטיין)

מנהיג בלתי מעורער:

המספרים של שרי דיברו בעד עצמם, מה שהקנה לו מעמד של כוכב, גם אם הוא לא ממש רצה בתואר הזה. חשוב להדגיש כי מידי עונה הוא הביא ספרות כפולות בשערים ובבישולים. למרות שהוא כוכב גדול, הוא לא נח על זרי הדפנה. התרומה האדירה שלו התבטאה גם במשחק ההגנה שלו האישי והקבוצתי, בלחץ על היריב, בחיפוי לחברים.

לפעמים הוא אף נתן ספרינט לכיוון ההגנה כדי לחלץ כדור. לפעמים כששחקנים מסוימים לא היו בכושר (עומר אצילי כששום דבר לא הלך לו) שרי ידע לבוא להיות קרוב אליו ולהוציא אותו מהבוץ. כך זה היה עם כל חבריו לקבוצה וזה מה שנתן את החותמת לשרי להיות השחקן שהוא, שכל האוהדים בישראל אוהבים אותו, מכבדים אותו, וכמובן אוהדי מכבי חיפה שסוגדים לו. וכשמדובר בחדר הלבשה, שרי ענק בנושא הזה ולכן נבחר להיות קפטן (זר) במכבי חיפה.

לא סתם נבחר לקפטן למרות שהוא שחקן זר. שרי (רדאד ג'בארה)לא סתם נבחר לקפטן למרות שהוא שחקן זר. שרי (רדאד ג'בארה)

איי-קיו גבוה בפן ההתקפי

ראוי לציין את הוורסטיליות ההתקפית של על כר הדשא. הוא טוב עם הכדור והוא גם טוב בלי הכדור, אבל לפני הכל, הוא עושה תנועה אבסולוטית ללא כדור, ולמה אני מתכוון? על תנועה בין הקווים, מצידי הקווים. לפעמים כשמשהו לא זורם כמו שצריך, הוא יודע לחזור לאחור כדי לארגן את המשחק ולהניע אותו מהחלק האחורי. יש לו בעיטות מרחוק (הגול המדהים בטוטנהאם) וקרוסים נהדרים מכל מקום.

כמו כן, מסירות מפתח שהניבו שערים רבים וכמובן התחלת מהלכים לגולים. לדוגמה, כשהפעיל את קורנו בהרמה לפיירו מצד אחד (בניצחון על אולימפיאקוס 4:0) וגם את חזיזה בהרמה לפיירו, מצד שני. שני גולים מהטופ של הכדורגל העולמי. ולקינוח, השער שכבש מבעיטת עונשין, ולזה אני מתכוון כשאני מגדיר את ה-IQ ההתקפי של כדורגלן.

בעל IQ גבוה בכדורגל. צ'ירון שרי (עמרי שטיין)בעל IQ גבוה בכדורגל. צ'ירון שרי (עמרי שטיין)

מופיע במאני טיים:

לשרי לא היה אחד על אחד קלאסי של 10 קלאסי, אבל מצד שני הייתה לו זריזות רגלים ותנועה קלילה. הוא הצליח בהטעיות גוף שלו לברוח מהשומרים שלו כך שמהמטר שהרוויח פתח לו שטח למסור כדורים נדירים למי שהוא רצה ומתי שהוא רצה. בכך הוא השאיר את חבריו לקבוצה חופשיים עם הכדור, כדי לסיים מול השער. במשחקים גדולים הוא ידע להביא את זה לידי ביטוי עם מסירות למרחקים של 30 מטר, במיוחד במעברים. לדוגמה בצ'מפיונס, במשחק מול נגד יובנטוס בחוץ, הוא השאיר את דין דוד במסירה כזו, וכל מה שנותר לחלוץ הוא לעבור את השוער ולהבקיע שער שצימק את התוצאה ל-2:1.

מנטליות של ביצוע:

אחת הסיבות שמכבי חיפה הגיעה למשחקים נגד קבוצות גדולות באירופה, ולא עם הזנב בין הרגלים, זה בזכות שרי, משום שהוא לא פחד להתחרות נגד השחקנים הכי גדולים בעולם. כפועל יוצא מכך, הוא סחף אחריו את חבריו לקבוצה להיות תחרותיים בכל מקום, ולא רק בכדורגל הישראלי, וזה למעשה מה שהביא את מכבי חיפה לצ'מפיונס. בל נשכח את השער שהבקיע מול פאריס סן ז'רמן, כאשר ראמוס שמר על פיירו ומרקיניוס נותר חופשי ברחבה, כך ששרי ידע להגיח מאחור לתוך ה-16 ולבעוט פנימה בחדות. זה מראה כמה איכות יש לו ככדורגלן וכמה הוא חזק מנטלית, במיוחד כשהוא מביא את זה לידי ביטוי נגד אחת הקבוצות הטובות בעולם.

סרחיו ראמוס מול צ'ירון שרי (רדאד ג'בארה)סרחיו ראמוס מול צ'ירון שרי (רדאד ג'בארה)

תוצר לוואי של דרך:

שרי הגיע למכבי חיפה בעונת 2019, שבוע לפני המשחק של הקבוצה מול הפועל רעננה והתחבר מהר מאוד. אמנם זה לא בא לידי ביטוי באליפות (בעונה האחרונה של בלבול) אבל כבר בעונה השנייה, השלישית והרביעית הוא הביא את הירוקים לשיאים חדשים והחזיר עטרה ליושנה, בכך שהפך קבוצה ומועדון של לוזרים (לאחר עשור כושל) למועדון של ווינרים. די להזכיר את ההישגים שלו עם הקבוצה - הזכייה ב-3 אליפויות, 2 תארי אלוף האלופים וזכייה בגביע הטוטו. ובשורה האישית התחתונה: 207 הופעות, 56 שערים ו-45 בישולים (מלך הבישולים ב-2022) ופעמיים נבחר לשחקן הזר של העונה. אין לי ספק שכולנו נתגעגע אליו, לאישיות שלו, לאדם שהוא. בנימה אישית אני רוצה לאחל לו ולמשפחתו בריאות ונחת – כל השאר זה בונוס!

בדרך אל הסגנות?

ביום רביעי יהיה זה משחקו האחרון של שרי במדי הירוקים, מול מכבי תל אביב בגמר גביע הטוטו. נשאלת השאלה, מה יהיה מעכשיו והלאה? ובמלים אחרות, האם יש לירוקים שחקן שיכול להחליף את שרי בתפקיד שלו? לדעתי אין אחד כזה. אמנם ליאור רפאלוב נותן עונה גדולה עד כה, אבל זה לא אותו סוג של שחקן. מבחינתי, כל אחד משניהם כוכב בפני עצמו וכל אחד מהם מועיל לקבוצה באופן אחר, ועושה עבודה נהדרת. אבל, וזה אבל גדול, כמו שרי אין וגם לא יכול להיות שיהיה, בטח לא העונה, וגם מי יודע עם בעונות הבאות.

לא אותו שחקן. ליאור רפאלוב וצ'ירון שרי (עמרי שטיין)לא אותו שחקן. ליאור רפאלוב וצ'ירון שרי (עמרי שטיין)

ב-3 השנים האחרונות הוא סחב את מכבי חיפה למקומות שאף אחד לא האמין שניתן להגיע אליהם. באופן אישי, אמרתי תחת כל עץ רענן שגם עם שרי מכבי חיפה לא תשחזר את ההישג הענק אליו הגיעה עם המאמן ברק בכר, כי אני לא מאמין ב-4 אליפויות ברצף. נכון, אני לא נביא ולא המצאתי שום דבר, אבל זו דעתי. בלי שרי זה יהיה הרבה יותר קשה.

עם זאת, כמו שמכבי תל אביב נראית כרגע במשחקים האחרונים, מבחינת הירוקים עדיין יכולה להיות אליפות רביעית רצופה, אבל העונה עוד ארוכה מאוד. שתי הקבוצות ייפגשו עוד פעם אחת במסגרת הליגה הרגילה ופעמיים בפלייאוף העליון. יש עוד הרבה נקודת בקופה, כך שאפשר להגיד שאם הייתי נחוש לפני כן שאי אפשר לקחת אליפות רביעית ברציפות, עכשיו זה קצת משתנה לאור היכולת החלשה של הצהובים מתל אביב. 

אסור לפספס
נגןהצצה לדבר האמיתי: המשחק החדש של היורו
הצצה לדבר האמיתי: המשחק החדש של היורו
נגןצ'ארלס בארקלי כמעט ומכניס אגרוף לאוהד
צ'ארלס בארקלי מאיים על אוהד מציק באגרוף
נגןהכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
גם הכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
נגןאבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
אבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
יורו 2024 ראשי יורו
פנטזי יורו
משחק הניחושים
לוח משחקים להדפסהכדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטיתספורט אחר חדשות
טניס
גלישת גלים
בריאות וכושר
האזור המוטורי
ONE CHAMPIONSHIP
כדוריד
כדורעף
כדורשת
ג'ודו
שייט
גלישת רוח
אופניים
אתלטיקה/התעמלות
שחייה
טאקוונדו / אגרוף
ספורט אמריקני / NFL
ספורט בקהילה
ענפי ספורט אילת
התאחדות בתי הספר
המשחקים הפראלימפיים