המלחמה והמציאות החדשה במדינה או בענף הנדל"ן, הובילו גם לשינוי בהרגלי הצריכה. איך מתמודדים בענף עם המצב החדש והאם זו ההזדמנות להכניס קצת שיטות חדשות לעולם הנדל"ן. מארק זאבי, בעלים ויו"ר חברת במבי; ישי רוט, משנה למנכ"ל קבוצת שובל הנדסה ובניין ויצחק סער סמנכ"ל שיווק ולקוחות באורון נדל"ן, הגיעו לאולפן ידיעות הנדל"ן לדבר על הנושא.
אולפן ידיעות הנדל"ן

בפתח הדיון התייחס רוט למצב היום בשטח ודיווח על התאוששות מסוימת שניתן לזהות במשרדי המכירות: "אנחנו רואים היום עלייה בהתעניינות, יש יותר שמגיעים למשרדי המכירות או גם יש כניסות באתרי האינטרנט ופניות מחו"ל. אנחנו מקווים שהמדינה תשכיל ותבין ששוק הנדל"ן זה הכוח המניע של כל השוק".
סער התייחס לשינוי בהתנהלות הרוכשים והסביר כי מדובר במגמה ארוכה שלא התחילה רק בגלל המלחמה: "השינוי בהתנהגות זה לא דבר שהשתנה ב-7 באוקטובר. זה אומנם העצים קצת את המגמה אבל בשנה האחרונה או בשנתיים האחרונות אנחנו חווים את הצורך במה שאנחנו קוראים לו ודאות. רוב חברות הסטארט-אפ שמצליחות בעולם הן אלו שקיצרו זמנים. הנגישו טוב את המידע ואפשרו לבצע רכישה או לקבל את החלטת הרכישה מהר יותר. זה התחיל עוד בקורונה, וזה כולל גם במכירת דירות אונליין".
כדי למכור דירות בתהליך מקוון צריך גם את הטכנולוגיה המתאימה וכאן נכנסת חברת במבי לתמונה. זאבי מסביר איך אפשר לתת לרוכש את הוודאות המדוברת: "הייתי בארצות הברית, חייתי שם 3 שנים וחוויתי את מה שדיברו עליו כאן. את הצורך בוודאות ושקיפות. ושם באמת המידע זמין והכל פתוח בפניך. אבל היו גם דברים שלא. למשל - איך תיראה הדירה העתידית? איך אפשר לראות אותה מרחוק? איך ייראה הנוף שלי מהחלון? בנוסף, אני חושב שמה ששינה בצורה מהותית את הענף שלנו זה הגיל של הקונים. מעל 50% מהקונים הם מגיל 50, 45 ואפילו למטה מזה. אלו חבר'ה שנולדו עם סמארטפון ביד. רוב החיים שלהם הם כבר עושים את הדברים האלה מרחוק. והם רוצים לראות הכל. זאת אומרת, אנחנו היום בעולם שהולך להיות יותר ויותר שקוף. לשם אנחנו לוקחים את 'דרימס'. המערכת שפיתחנו לרכישת דירות. אתה רואה את הכל מראש ומקבל ביטחון וודאות".
תושב חוץ שקנה 10 דירות מרחוק
בשלב זה מתבקש לשאול את השאלה האם הציבור הרחב באמת ירכוש דירה מרחוק, ויוותר על האפשרות לדפוק על הקיר או לשבת מול נציג מכירות. זאבי נשאל האם בעתיד הוא רואה עסקאות שיתבצעו מרחוק והשיב: "למה בעתיד? זה קורה כל הזמן. ביריד האחרון שעשינו תושב חוץ קנה 10 דירות מרחוק. בירושלים. קנה מרחוק בלי לצאת מהבית, בלי כלום. פשוט ראה וקנה עכשיו".
סער התייחס גם הוא לנושא ואמר: "זה נכון שיש אימוץ טכנולוגי והקהל הצעיר רוצה ללקט את כל המידע. אבל גם בסוף יש גם משהו בלהסתכל בלבן של העיניים של איש המכירות. זה עניין תרבותי. ולכן הדבר הזה, הוא לא הולך להיעלם. מה כן ישתנה? האפשרות לתת מענה בתקופות בעייתיות לרוכשים שלא יוכלו להגיע למשרד המכירות עולה מדרגה. ראינו את זה בתקופת הקורונה. לא מעט חברות עשו את זה".
גם רוט מספר שהוא נתקל בסיטואציה בה מערכת המכירה מרחוק הוכיחה את עצמה: "אנשים שרכשו אצלנו בעבר ומכירים את החברה. הם נכנסים, בוחרים דירה, נרשמים, עושים את הכל. אנחנו מרגישים את זה במכירות".
"המחירים צפויים לעלות"
בעוד הטכנולוגיה מתקדמת, הבעיות של ענף הנדל"ן נותרות כפי שהן, והמציאות בתחום אולי אף צועדת לאחור בכל הקשור לקשיים בשטח. "מחירי הדירות, לצערנו, ממשיכים לטפס. הממשלה צריכה להיכנס לאירוע ולטפל במצב", כך רוט. "באירוע של העלאת המחירים הם באים ומשמיצים ואומרים שהיזמים יורידו מחירים. ממה נוריד מחירים? מהמיסים שהם 48% או 45% ממחיר הדירה? מחומרי הגלם שרק עולים? מפועלים שאין לנו? מספסור הקרקעות שהמינהל עושה פה?"
גם זאבי מסכים שהכיוון הוא עליית מחיר במציאות הנוכחית: "אני חושב שהכיוון ברור מאוד. המחירים צפויים לעלות. יש מי שחושב שהמחירים דווקא יירדו, אבל לצערי אין מצב שזה יקרה לאור כל הנתונים שאנחנו רואים. מה שכן ניתן לראות בבירור זה מעבר של יותר אנשים לפריפריה. אנשים מתרחקים מהמקום שהם חשבו לקנות מראש. מי שחשב לקנות בקריות יקנה בעכו ומי שחשב לקנות בגדרה יקנה קצת דרומית יותר. וכאן שוב הטכנולוגיה נכנסת לתמונה. בשדרות למשל. יש לנו 15 דירות שנמכרו בחודש האחרון בשדרות שאי אפשר להגיע אליה - הכל כמובן מרחוק".
סער משלים את התמונה על מצב השוק: "קודם כול תמונת המציאות היא מאוד בהירה. רואים את הירידות של למעלה מ-30% בהיקפי המכירות בשנה האחרונה ואנחנו מבינים את הצרה שיש לנו עם המחסור בפועלים. שני הדברים האלה מציגים תמונה חד משמעית - המחירים הולכים לעלות. וזה אומר שעכשיו זה הזמן האידיאלי לרכישת דירה, לפני שהמחירים יעלו".