יום ראשון, 09.06.2024 שעה 11:40
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
8525-7536מכבי ת"א1
7428-7536מכבי חיפה2
6140-5536הפועל ב"ש3
5947-4836הפועל חיפה4
4444-3836מכבי בני ריינה5
4446-3936בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4339-3833הפועל ירושלים1
4057-4433מכבי פ"ת2
3848-3633מכבי נתניה3
3745-2933מ.ס אשדוד4
3640-4533בית"ר ירושלים5
3649-2833הפועל חדרה6
3351-3533הפועל ת"א7
2451-2533הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • בני סכנין
  • 1 - 4
  • הפועל ב"ש
  • מכבי חיפה
  • 2 - 0
  • הפועל חיפה
  • מכבי ת"א
  • 0 - 2
  • מכבי בני ריינה

האיכות ירדה, הצעירים קודמו: שוערי ליגת העל

הטעויות התרבו וכמות השערים עלתה יחד איתן, אליאסי, כיוף, צרפתי ועוד הדיחו את הוותיקים מההרכב ובמכבי ת"א הנדנדה ממשיכה. תמונת המצב בין הקורות

|
שריף כיוף, מיגל סילבה, רועי משפתי, ניב אליאסי ואמיליוס זובאס (ניסים ימין - גרפיקה)
שריף כיוף, מיגל סילבה, רועי משפתי, ניב אליאסי ואמיליוס זובאס (ניסים ימין - גרפיקה)

השבוע הפועל תל אביב הופיעה בבית הדין המשמעתי. "למה היה לכם חור ברשת?", נשאלו אנשי הקבוצה, וענו: "במהלך המשחק נגד הפועל באר שבע השוער אמיליוס זובאס זינק לכדור אבל נתקל והסתבך ברשת, ונפער חור. איך שהשופט גילה את זה, החור תוקן". הדיין ישראל שמעוני פסק: "אני מזכה את הנאשמת מהאישום בגין החור ברשת", ובמהלך הדיון אמר בחיוך שלא לפרוטוקול: "מקווה שזה לא יקרה לשוער שלכם שוב בעתיד".

העונה השחקנים עם הכפפות מסתבכים, לפעמים גם ברשת. רק השבוע, מיגל סילבה ספג את השער הראשון בהפסד 2:1 של בית"ר ירושלים לבני ריינה לאחר שיצא רע לכדור בניסיון להרחיק אותו עם הרגל - ובעט אותו על חלוץ היריבה שכבש בטדי מול שער חשוף.

גם השוער של בני סכנין, מוחמד אבו ניל, יצא רע לכדור ארוך שברח מידיו בגובה, מה שעזר למכבי חיפה לכבוש את ה-1:0 בדקות הפתיחה בדרך לניצחון 3:0 בדוחא. זה קרה לו, אגב, גם בדקות הראשונות של מחזור הפתיחה, כאשר בירם כיאל החזיר לו כדור בנגיחה והוא ברח לו מהידיים לאחר שעבר מעליו.

לואי חילף כובש אחרי הטעות של מיגל סילבה (אורן בן חקון)לואי חילף כובש אחרי הטעות של מיגל סילבה (אורן בן חקון)

זה לא קרה רק השבוע, כמובן. זה ככה לאורך כל העונה. ב-4:4 המשוגע של בית"ר ירושלים נגד הפועל באר שבע, כדור פשוט יחסית שנבט לשער ברח לניב אליאסי מבין הידיים וחדר לרשת. במשחק של חדרה מול נתניה, גיא הרמן יצא לכדור גובה אך שמט אותו על סף השער וספג מרגל מזדמנת שבעטה פנימה. גם גד עמוס לא יצא טוב לכדור גובה באוויר מול הפועל תל אביב וספג. אדבאיו אדליי הסתבך מכדור פשוט באוויר והוריד לרגליים של שחקן נתניה בטדי. רובי לבקוביץ' הדף כדורים רע מול באר שבע במושבה וספג. אוהד לויטה טעה מול הפועל חיפה כשניסה לעצור כדור פשוט אבל נכנס ביחד איתו לתוך השער שלו, מה שהוביל להדחתו מההרכב בהמשך.

והם לא היחידים, כמובן, כי רוב השוערים לא מצליחים לשמור על יציבות ולעתים זו נקודת התורפה של ההגנות. בגלל זה חלק מהקבוצות מחליפות את השוערים שלהם ממשחק למשחק, צעירים מקבלים הזדמנויות על חשבון הוותיקים, אין שוערים שמביאים נקודות כמו בעבר ולא מעט טעויות קריטיות מובילות לגולים קלים של היריבות.

פחות איכות בין הקורות מביאה הרבה גולים

ליגת העל מתקרבת לאמצע העונה ואחרי 17 מחזורים היו הרבה גולים, בעוד שהאיכות של השוערים נמצאת בירידה. כרגע, ליגת העל עם ממוצע של 2.7 שערים למשחק מפתיחת העונה וזו אחת מהעונות הפוריות ביותר. כיף לראות משחקים בישראל, כי לשם ההשוואה, בעונה שעברה בבונדסליגה היה ממוצע שערים של 3.17, בפרמייר ליג הממוצע עמד על 2.85 גולים למשחק ובליגה הספרדית סיימו עם ממוצע של 2.51 שערים. על פי מה שרואים במגרשים, אחת מהסיבות לכך היא איכות השוערים.

ערן זהבי חוגג עם הקהל. כיף לראות משחקים בליגת העל (רדאד ג'בארה)ערן זהבי חוגג עם הקהל. כיף לראות משחקים בליגת העל (רדאד ג'בארה)

המאמנים לא ממש מרוצים מהשוערים שלהם. מפתיחת העונה רק שלושה שוערים שיחקו בכל משחק ומשחק בליגה - גד עמוס, אריאל הרוש ואמיליוס זובאס. בעוד שבני ריינה נמצאת בעונה טובה, למ.ס אשדוד והפועל תל אביב יש שתיים מארבע ההגנות הכי חלשות בליגת העל, אבל כנראה שאין להן ברירה. בנוסף, מיגל סילבה, יואב ג'רפי ומוחמד אבו ניל במעמד של שוער ראשון.

בליגת העל רוב השוערים הם ישראלים. מבין הזרים, רק אמיליוס זובאס ומיגל סילבה משחקים באופן קבוע, משום שרוב הקבוצות כשלו עם השוערים הזרים שהחתימו ורובם כבר הוחלפו. ניקולאס האגן שיחק בבני סכנין אבל שוחרר בגלל המלחמה, אדבאיו אדליי כבר לא משחק לאחרונה בהפועל ירושלים וניקוס ינאקופולוס לא הרשים בהפועל פתח תקווה. אין כמעט שוערים זרים בליגת העל. וגם אם יש, הם לא באמת איכותיים מספיק.

גם המוליכה בלי יציבות בשער

אפילו במכבי תל אביב אין יציבות בשער, לאחר שהמאמן רובי קין החליט לעשות משהו שבדרך כלל לא עושים בקבוצה גדולה - להחליף בין השוערים שפותחים בהרכב. בתחילת העונה הוא לא הכניס את אורלנדו מוסקרה לסגל, אבל אחרי הפציעה של דניאל טננבאום הוא נקרא לשבת על הספסל בזמן שרועי משפתי שיחק. מוסקרה נכנס להרכב בזמן המלחמה, אחרי שמשפתי שהה לצד אשתו בחדר הלידה תחת מטחי הטילים ולכן הפנמי קיבל את ההזדמנות.

אורלנדו מוסקרה. אין יציבות בשער של המוליכה (רדאד ג'בארה)אורלנדו מוסקרה. אין יציבות בשער של המוליכה (רדאד ג'בארה)

משפתי חזר להרכב נגד בני סכנין בדוחא והקבוצה ניצחה 2:3, אך לאחר שספג שני שערים שאחד מהם הוא היה יכול למנוע, המאמן רובי קין החליט להחזיר את מוסקרה לשער. מוסקרה הביא נקודות לאחר שגילה יכולת טובה ובין היתר הדף פנדל נגד מכבי נתניה שעזר לצהובים לנצח את המשחק, אך ספג שער באשמתו ב-1:1 נגד הפועל חדרה והדף כדור רע לרגליים של ליאור רפאלוב בהפסד 1:0 למכבי חיפה במשחק העונה בבלומפילד. בעקבות זאת, האירי הוציא אותו מההרכב והחזיר את משפתי, שספג שני שערים שהיה יכול למנוע ב-2:2 נגד בני ריינה.

בהחלטות שלקח, רובי קין השאיר את שני השוערים המובילים של המוליכה חסרי ביטחון. לטענתו, מוסקרה לא רגוע במשחק הרגל שלו ומשם התחילו הבעיות של הקבוצה, בנוסף לטעויות שביצע נגד הפועל חדרה ומכבי חיפה, במשחקים בהם הקבוצה איבדה נקודות, ולכן הוא העדיף את הישראלי על הזר שאמור לשדרג את המוליכה. "משפתי היה טוב בדרבי והדבר שהוא הכי טוב בו זה הרוגע שלו במשחק הרגל, הוא יודע להתמודד עם לחץ של היריבה ולחלק מסירות נכון", הסביר רובי קין השבוע, אך בשורת הסטטיסטיקה בליגת העל - משפתי ספג שמונה שערים ומוסקרה שישה, למרות שהפנמי שיחק 90 דקות יותר.

ישראל הפכה לליגת פיתוח של שוערים?

גם במכבי חיפה עשו חילוף בין הקורות, אחרי ששריף כיוף בן ה-22 נכנס לשער במקומו של איתמר ניצן בן ה-36. מבחינת מסאי דגו, זה נתן הרבה שקט לקבוצה כי השוער הוותיק הוציא ארבעה כדורים מהרשת בשני המחזורים בהם הופיע, בעוד שהשוער הצעיר סופג בממוצע 0.6 שערים למשחק בעונתו הראשונה בליגת העל.

שריף כיוף. נותן הרבה שקט (עמרי שטיין)שריף כיוף. נותן הרבה שקט (עמרי שטיין)

הרבה מהשוערים הם חסרי ניסיון בליגת העל ודי צעירים. ניב אליאסי בן ה-21 החליף את אופיר מרציאנו בן ה-34 שנפצע בהפועל באר שבע, גיא הרמן בן ה-23 נכנס לשער במקומו של אוהד לויטה בן ה-37 בהפועל חדרה, תומר צרפתי בן ה-20 שכיכב בנבחרות הצעירות שוב תפס את המקום בשערה של מכבי נתניה על חשבונו של רז כרמי בן ה-27 אך שניהם לא מגלים יכולת גבוהה, רן חשפיה בן ה-20 ששיחק בנבחרות הנוער קיבל הזדמנות לשחק מידי פעם בהפועל פתח תקווה, גם מוחמד אבו ניל שמשחק בסכנין נדב זמיר שקיבל הזדמנות מזיו אריה בהפועל ירושלים בני 22.

בגלל שדניאל פרץ ועומרי גלזר עזבו את הליגה לקבוצות כמו באיירן מינכן והכוכב האדום בלגרד, נדמה כאילו לפתע הליגה הישראלית הפכה לליגת פיתוח מבחינת השוערים, משום שבחלק מהמחזורים לא שיחק אף שוער ישראלי בטווח הגילים של 23-30. אומנם כרמי וכץ הם חלק מדור הביניים, אבל לא תמיד שיחקו. לרוב יש שוערים ישראלים שהם מבוגרים ובשלהי הקריירה או שוערים שנמצאים בתחילת שנות העשרים לחייהם.

על שיתוף הצעירים משלמים את המחיר בגלל חוסר הניסיון, כפי שקורה עם צרפתי שלא מציג בנתניה את היכולת שאפיינה אותו בקיץ האחרון במדים הלאומיים או רן חשפיה ששיחק בנבחרות הנוער ולא ניצל את הדקות שקיבל כדי להפוך לשוער ראשון. הם צריכים זמן.

רן חשפיה. צריך זמן (ראובן שוורץ)רן חשפיה. צריך זמן (ראובן שוורץ)

אבל גם אצל השוערים הוותיקים יש ירידה ביכולת. רובי לבקוביץ' בא למכבי פתח תקווה בתחילת העונה ואיבד את העמדה משום שהוא בעונה חלשה, וההגנה של הלוזונים ספגה 37 שערים ב-17 משחקים, כך שהשוער היהודי-ארגנטינאי מרקו וולף משחק במקומו לאחרונה. גם אריאל הרוש מתקשה באשדוד ובכל זאת ממשיך לשחק במדי האחרונה בטבלה.

לרוב הקבוצות בליגת העל אין באמת על מי לסמוך בשער ובינתיים הן גם לא מתחזקות בעמדה הזו, על אף שחלון ההעברות של ינואר פתוח. הן בעיקר מחפשות שחקני שדה שישלימו את הסגל, אבל המאמנים כנראה שכחו ששוער זה הבסיס להצלחה. או שגם הם נהנים מהגולים והדרמה?

אסור לפספס
נגןאבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
אבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
נגןתומר חמד בחופשה מפסיד במשחק טניס ומתעצבן
תומר חמד בחופשה מפסיד במשחק טניס ומתעצבן
נגןאיך הגיב לוקה דונצ'יץ' להחתמה של אמבפה?
איך הגיב לוקה דונצ'יץ' להחתמה של אמבפה?
נגןמי הצטרף לליאו מסי בפרסומת של אדידס?
מי הצטרף לליאו מסי בפרסומת של אדידס?
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */