בשיתוף ידיעות הנדל"ן
אחת הבעיות הקשות ביותר איתה מתמודד ענף הנדל"ן בימים אלו היא המחסור בעובדים. חלק ניכר מהעובדים הזרים עזבו, והעובדים הפלסטינים אינם יכולים להיכנס לישראל. התוצאה היא שאתרי בנייה רבים מושבתים. המצוקה בידיים עובדות איננה דבר חדש, וכבר שנים יש מי שמתריע על כך. יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל, ומשה אור חי שמואלי יושב ראש התאחדות קבלני מיזוג האוויר והחימום בישראל, הגיעו לאולפן "ידיעות הנדל"ן" לדבר על הנושא.
אולפן ידיעות הנדל"ן

"אנחנו בתקופה לא קלה ויש השפעה גדולה מאוד על ענף הבנייה. אנחנו נמצאים במצב שלא היינו בו מעולם", פותח ואומר מויאל. "בעבר דיברתי רבות על הצורך בעובדים והכשרות, והנה הגענו לרגע האמת ואנחנו בבעיה. התרעתי על כך כבר שנים, גם בפנייה לראש הממשלה, לשר הבינוי והשיכון ולשר העבודה. לפני היום השחור הזה, ה-7 באוקטובר, התראיינתי ואמרתי שחסרים 3,000 מנהלי עבודה, חסרים מנופאים, חסרים למעלה מ-45 אלף עובדים מקצועיים. וזה היה בשגרה רגילה. היום המצב גרוע הרבה יותר. קרה לנו משהו עם הפלסטינים, חלק מהעובדים ברחו ונוצר כאוס. אנחנו נמצאים בתקופה הכי קשה מבחינה כלכלית. הריבית גבוהה, הבנקים לוחצים, חסרים עובדים, חברות זכו במכרזים ולא יכולות לעמוד בלוח הזמנים, קטסטרופה.
ולכן הממשלה חייבת לעשות היום מהלך שיחבר יחד את כל המשרדים ויוכל להוביל לקבלת החלטות מהירות. עם כל הכבוד, יש עכשיו מהלך להביא עובדים זרים, אבל זה לא הפתרון". מויאל התייחס בהמשך דבריו להכרה בצורך בעובדים ישראלים וכפועל יוצא גם בצורך לתקצב ולקבל החלטות בנושא.
אור חי שמואלי התייחס לסוגיית הכשרת העובדים הישראלים בתחום עליו הוא אמון: "אני לא רוצה כמובן להשוות, אבל יש לנו עוד שבעה באוקטובר אחד בתחום התעסוקה. אנחנו בהתאחדות עוסקים כבר כמעט 8 שנים אך ורק בנושא החקיקה והכשרת העובדים. שמונה שנים עם תחלופה של שש-שבע ממשלות. כל מי שמגיע מביא את האג'נדה שלו ומפיל את הכל. מדינת ישראל קיבלה החלטה שהיא הולכת לחקיקה מסוימת בתחום הגזים בישראל. כפועל יוצא אנחנו צריכים להכשיר אנשים. מדינת ישראל משלמת מאות מיליוני דולרים קנסות בשנה בגלל שלא עומדים בתנאים מסוימים. כספים שאנחנו יכולים לשלם למפונים, לצה"ל". לדבריו, העובדה שאין הכשרה מספקת לעובדים מקצועיים בתחום לא מאפשרת שינוי במצב.
חסרים אלפי עובדים
מויאל מסביר כי בכל אחד מתחומי הענף חסרים אלפי עובדים וסוגיית ההכשרות היא משהו שחייבים לטפל בו. "חסרים 7,000-8,000 עוזרי בטיחות למנהלי עבודה, חסרים 3,000 מנהלי עבודה, עובדים לאינסטלציה, לכיבוי אש ועוד המון תחומים. לא משנה היכן תשים את האצבע, ובטח לאחר השבעה באוקטובר. אנחנו בקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניין, ביחד עם התאחדות מיזוג אוויר ועוד גורמים, יכולים לבנות תוכנית מסודרת בכל המקצועות מחר בבוקר. אבל הבעיה היא שהמדינה כל הזמן מחליטה להישען על עובדים זרים, שלא יכולים ללמוד את העבודות האלה. אין מה ללמד אותם. עכשיו המפתיע הוא שיש המון ישראלים שרוצים לעבוד בענף הבנייה. אצלי בקרן נרשמו אלף עובדים לעשות הכשרה מקצועית, ואם המדינה לא יכולה לעשות את זה, שתיתן להתאחדות או להסתדרות או לקרן לעידוד ולעוד גופים שאחראיים על המקצועות האלה לבצע את זה. אנחנו יודעים להכשיר".
אור חי שמואל מוסיף לדבריו של מויאל: "תנו לנו, אנחנו נעשה את זה. אני מוכן לקחת את זה עלינו. אנחנו יודעים מה לעשות, ואנחנו גם יודעים לעשות את זה בחצי מחיר". לדבריו הממשלה צריכה לעשות שני דברים כדי לשנות את המציאות בענף - "להעביר את החקיקה אלינו בתחום שלנו, במיזוג האוויר, ולתת לנו לרוץ. לתת לנו כסף לרוץ עם זה".