בשבת האחרונה אפילו הציניקנים הכי גדולים בגרמניה כנראה שינו את דעתם. שער דרמטי של אסקיאל פלאסיוס, ארבע דקות בתוך תוספת הזמן, העניק ללברקוזן 0:1 באוגסבורג ושמר על פער ארבע הנקודות בפסגת הבונדסליגה. האם אלילת המזל נגעה סוף-סוף בקבוצה הכי לוזרית בכדורגל הגרמני?
אנחנו בחודש ינואר, סיבוב שלם בבונדסליגה מאחורינו, ולברקוזן בראש הטבלה ובעיקר לפני באיירן מינכן, האלופה הכמעט נצחית, הקבוצה הכי עשירה ואלופה עשר שנים ברציפות. לברקוזן ניצחה ב-20 מ-22 משחקיה האחרונים בכל המסגרות (!) והיחידה בבונדסליגה ללא הפסד. וזה מרתיע, אפילו את מלכת הקאמבקים של הכדורגל הגרמני.
5 צפייה בגלריה
לברקוזן
לברקוזן
הפעם הנאחס יישבר? לברקוזן
(צילום: Christof Koepsel/Getty Images)
5 צפייה בגלריה
צ'אבי אלונסו
צ'אבי אלונסו
המנצח עם התזמורת. אלונסו
(צילום: Sebastian Widmann/Getty Images)
פתאום גם המזל משחק תפקיד. "אם זה לא היה אמיתי, היה קשה לי להאמין שדברים כאלה יכולים לקרות העונה", חייך הקשר יונאס הופמן בתום הניצחון הדרמטי. "עדיין יש לי דפיקות לב". המנהל המקצועי ושחקן העבר של לברקוזן, סימון רולפס, הסכים: "זה נראה טוב, טוב מדי".
אוהדי לברקוזן מכירים את ההרגשה הזו בחודש ינואר. לא במאי – וזו הבעיה הגדולה. חמש פעמים בעבר היא זכתה באליפות החורף, חמש פעמים היא סיימה כסגנית. ב-2002 סיימה שנייה בבונדסליגה והפסידה בגמר ליגת האלופות והגביע הגרמני. אז, כשהוליכה את הטבלה בחמש נקודות הפרש שלושה מחזורים לסיום, ולבסוף איבדה את הפסגה במחזור הנעילה לדורטמונד, נוצר הכינוי שכל כך מזוהה איתה: "נברקוזן". משמע: לעולם היא לא תזכה באליפות. זה לפחות מה שקורה עד כה ב-119 שנות קיומה.
5 צפייה בגלריה
אותה תמונות, רק השנים מתחלפות. שחקני לברקוזן אחרי מחזור הנעילה ב-2002
אותה תמונות, רק השנים מתחלפות. שחקני לברקוזן אחרי מחזור הנעילה ב-2002
אותה תמונות, רק השנים מתחלפות. שחקני לברקוזן אחרי מחזור הנעילה ב-2002
(צילום: Martin Rose/Bongarts/Getty Images)

מוריניו לא מופתע

הארי קיין מפציץ בבאיירן, ג'יידון סאנצ'ו רשם קאמבק מרגש לדורטמונד, אבל השם המדובר בגרמניה הוא צ'אבי אלונסו (42). קשר העבר הוא המאמן שמנצח על התזמורת בלברקוזן. עוד בחודש נובמבר הוזכר כמי שיירש בשנה הבאה את תומאס טוכל בבאיירן ולאחר מכן גם קושר לריאל מדריד, לפני שקרלו אנצ'לוטי האריך את חוזהו. "הוא זה שגרם לנו להאמין בעצמנו", סיפר החלוץ הצ'כי פטריק שיק. "בזכותו הכל קורה".
בגרמניה (ולא רק) כבר משווים אותו לפפ גווארדיולה. לפני חודשיים אף שבר שיא שלו (כשהקטלאני הדריך את באיירן) – הפתיחה הטובה בתולדות הבונדסליגה: 31 נקודות מ-11 משחקים. העיתונאי הנרי פלין מ"פורבס" אף טען כי "ההשפעה שלו על הכדורגל העולמי תהיה זהה".
5 צפייה בגלריה
פפ גווארדיולה עם פרס מאמן העונה של פיפ"א
פפ גווארדיולה עם פרס מאמן העונה של פיפ"א
נמצא לו היורש? גווארדיולה
(EPA/NEIL HALL)
ז'וזה מוריניו, אחד שראה דבר אחד או שניים בכדורגל העולמי, סיפר לאחרונה כי "זה לא מפתיע אותי שצ'אבי אלונסו מצליח. הוא שיחק בספרד, אנגליה וגרמניה. גווארדיולה, אנצ'לוטי ואני הדרכנו אותו. אם תחברו את כל זה יחד, אני חושב שיש לו את התנאים להפוך להיות אחד הגדולים בהיסטוריה".
אלונסו משחק באופן קבוע במערך 3-4-3, התקפי מאוד. לא פלא שבכל הבונדסליגה רק באיירן כבשה ובעטה יותר מלברקוזן. "הסוד הוא אחד: כל שחקן בקבוצה סומך על חברו", הסביר שיק. "אנחנו משחקים יחד, לא נותנים לאף רעש רקע להפריע לנו".

הפריחה של וירץ

האמת, בקיץ מעטים האמינו שלברקוזן תקרא תיגר על האליפות. אשתקד היא סיימה במקום השישי ובקיץ נפרדה מהכוכב הגדול שלה - מוסא דיאבי, שהבקיע 13 שערים בעונה שעברה ונמכר לאסטון וילה ב-55 מיליון יורו. רק שלכל אחד יש מחליף. והוא היה אלמוני במיוחד: החלוץ ויקטור בוניפייס. הניגרי לא נחשב לשם גדול כשהגיע מאוניון סן-ז'ילואז הבלגית תמורת 20.5 מיליון יורו, אבל הפך לאחד השמות החמים ביבשת עם עשרה שערים ושבעה בישולים.
5 צפייה בגלריה
וירץ
וירץ
ילד פלא. וירץ
(צילום: Christof Koepsel/Getty Images)
הסגל של לברקוזן איכותי מאוד. כולם מכירים את הטרנד של מגינים התקפיים, ווינגבקים, אבל בלברקוזן של העונה זה מקבל משמעות אחרת: ג'רמי פרימפונג מצד ימין עם חמישה שערים ושישה בישולים ב-17 הופעות ליגה, אלכס גרימאלדו שהגיע בקיץ מבנפיקה בצד שמאל עם שבעה שערים ושישה בישולים. בקישור נמצאים, בין השאר, גרניט ג'אקה השווייצרי, שנזרק מארסנל וחווה עדנה בגרמניה וכמובן פלוריאן וירץ. הכוכב הגדול של הכדורגל הגרמני התאושש מקרע ברצועות בברכו ונראה כמו הדבר הבא גם בנבחרת. וירץ הוא השחקן הגרמני היקר ביותר אחרי ג'מאל מוסיאלה מבאיירן, כששוויו מוערך בסכום של 85 מיליון יורו.
בשבת תתייצב לברקוזן למבחן רציני, כשתתארח אצל לייפציג ותנסה להימנע מהפסד ראשון. רק שבע קבוצות בהיסטוריה סיימו עונה ללא הפסד באחת מחמש הליגות הבכירות. צ'אבי אלונסו ושחקניו ינסו להצטרף לרשימה היוקרתית. דימיטאר ברבאטוב, כוכב העבר הבולגרי של לברקוזן, אופטימי למדי: "אין סיבה שזה לא יקרה. נכון לעכשיו, לברקוזן היא הקבוצה הטובה באירופה".
פורסם לראשונה: 01:30, 18.01.24