“השנה הגעתי לשיא מקצועי”, מציין ד”ר דוד מורגנשטרן בפתיחת הריאיון אותו. כשנשאל מה הכוונה וכיצד זה בא לידי ביטוי, הוא עונה שמדובר בהבנה יותר כוללת, תלת-ממדית, של בעיות המטופלים. “זו תוצאה של הרבה מאוד ניסיון, של שעות עבודה רבות עם מטופלים”, אומר המומחה בכירורגיה אורתופדית, שהוא עמית (מומחה) ראשון בארץ ברפואת ספורט מטעם החברה לרפואת ספורט והמועצה המדעית בישראל.
1 צפייה בגלריה
ד”ר דוד מורגנשטרן
ד”ר דוד מורגנשטרן
ד”ר דוד מורגנשטרן
(צילום: גיא הכט)
“השיא הזה בא לידי ביטוי ביכולת להסתכל על המטופל, לבחון אותו לעומק באמת כדי להבין את בעייתו הרפואית ולהתאים לו את הטיפול הנכון והמדויק ביותר. בתור כירורג שביצע כבר אלפי ניתוחים - לשמחתי רובם המוחץ מוצלחים - אני מבין שהטיפול הניתוחי אינו הפתרון לכל בעיה. יש את האמרה על אדם שמחזיק פטיש ביד ולכן כל דבר נראה לו מסמר - ואני יודע להיזהר מלהיות איש הפטיש הזה. ובכל זאת, כשצריך את ‘הפטיש’ - כלומר הניתוח - הניסיון רב השנים והמיומנות ייעלו את עבודתי כך שאני מבצע את ההליך בהרבה פחות זמן ובפחות נזק למטופל. עם השנים אני חווה את חשיבות עקומת הלמידה ועקומת הניסיון, המגיעות עם הזמן שעובר”.
לאילו גילויים או תובנות הגעת ב-2023?
“בשנה האחרונה הטמעתי את הטיפולים הביולוגיים שיש להם פוטנציאל ומשמעות אדירים עבור מצבים שונים, בעיקר בשימור מפרקים. הם הפכו לכלי נוסף ויעיל מאוד בארגז הכלים שלי, ופעמים רבות נותנים מענה במקרים שבהם ניתוח אינו המענה הרפואי הנכון. יתרון נוסף בטיפולים הביולוגיים הוא שגם באותם מקרים שבהם הם לא עוזרים - הם גם לא גורמים לנזק - מה שמחבר אותנו למה שמלמדים כבר בתחילת לימודי הרפואה: ‘קודם כל - אל תעשה נזק’.
“דבר נוסף שראוי לציון לגבי השנה האחרונה הוא שהופנו אליי נשים צעירות המתלוננות על כאבים באגן, חלקן לאחר שכבר הלכו למומחים שלא איתרו את מקור הבעיה. לאחר בדיקות שביצעתי והתייעצות עם קולגות מחו”ל, זיהיתי שלרוב מדובר בבעיות הנובעות מעומס שנוצר על רצפת האגן, חלקן כתוצאה מלידות ושהרבה מאוד מטופלות נופלות בין הכיסאות עם הבעיה הזאת”.
מהי הדרך בה אתה מאתר בעיית “בין הכיסאות” דוגמת זו, או אחרות?
“כשמגיעים אליי מטופלים או מטופלות אני קודם כל מקשיב למטופל/ת, מברר לגבי אורח חייו/ה ולגבי התלונה הסובייקטיבית, ונסיבות התהוות הבעיה. אז אני עובר לחלק האובייקטיבי - בודק את החלקים הרלוונטיים בגוף ואת רגישותם ומבצע מבחנים. כמובן שהטיפול תלוי מאוד במצב. אם מדובר בקרע בלתי יציב במיניסקוס - אולי הפתרון יהיה ניתוחי. אם מדובר במפרק ירך - אולי צריך לתקנו כדי שיוכל לחזור לפעילות מלאה. אם מדובר בפציעה שגורמת נזק סחוסי אצל אדם בן 50 פלוס - יכול להיות שהפתרון לא יהיה ניתוחי אלא טיפול באמצעות זריקות ביולוגיות. אם ישנן פציעות שלא נראות לעין או לרנטגן הפשוט - נשלח ל-MRI. מה שחשוב זה קודם כל להקשיב, כי בתוך הסיפור של המטופל מסתתרים הרבה מאוד מהכלים המאפשרים לטפל בו”.

נהנה מכל דקת עבודה

ד”ר דוד מורגנשטרן התמחה באורתופדיה בבית החולים מאיר בכפר סבא, הקים ושימש כמנהל מרכז הספורט במקום ואף שימש כאורתופד של הסגל האולימפי. כיום הוא אחראי על שירות הארתוסקופיות של מפרקי הירך בבית החולים הדסה הר הצופים, שימש כרופא נבחרת ישראל בטקוונדו ומייעץ ליחידות מובחרות בצה”ל ובמ”ב. עיקר עיסוקו הוא בפציעות הגפיים התחתונות, עם דגש על מפרק הירך, הברכיים “וכל מה שבאמצע”, כהגדרתו.
לדבריו, הוא מצליח ליהנות מכל רגע בו הוא עובד. “זה משהו שלא רבים זוכים לו ואני אסיר תודה על כך. אני מאוד נהנה מעבודתי, והודות לכך מצליח לייצר קשר טוב יותר עם מטופליי. הם מרגישים את זה ומשתפים פעולה, כך שמתאפשר לי לקבל מהם הרבה יותר מידע שיכול לתרום מהותית לאיתור הבעיה. מעניין אותי להקשיב למטופל ולבדוק אותו יותר מאשר ישר לשלוח אותו לכל מני בדיקות מיותרות. הסתמכנו יותר מדי על הטכנולוגיה ופחות מדי על האדם, ובתור ספורטאי פעיל ורופא ספורט אני מבין שהאדם שנפגע אינו רק אוסף של עצמות ומפרקים, אלא ישות מורכבת עם רצונות וחרדות הנובעות ממצבו. לכן, כדי לטפל בבעיותיו צריך להקשיב לו, להביט אל תוך הנפש שלו, להבין את מהות מכאוביו ודרך התבוננות זו לנסות לעזור לו להתגבר על הבעיה”.
הגיעו אליך מטופלים בעקבות מלחמת עזה?
“כן, טיפלתי גם בנפגעים ממסיבת נובה וגם באנשי מילואים שנפצעו במהלך השירות. אני לא בקו הראשון של העזרה הרפואית, אלא בשני או בשלישי, מגיעים אליי כשזקוקים למומחה-על. היו פצועים שהגיעו אליי כמעט ישירות מהחזית כדי להתייעץ מה לעשות עם הפציעה לאחר הטיפול הראשוני והמשני. בכל אלו אני מטפל בחינם, וזו תרומתי למצב, הסיפוק שאני מקבל מסיוע להם הוא ‘תשלום’ ראוי מבחינתי. טיפלתי, למשל, בבחורה ממסיבת נובה שסבלה מפציעת ירי באזור האגן. הקליע היה תקוע קרוב מאוד לעצבים. לאחר מחשבה והתייעצויות החלטתי שלא לנתח כדי להוציא את הקליע, שכן זה היה מסכן אותה בפגיעה עצבית או אפילו בנזק גדול יותר. עיקר הטיפול הנבחר היה תמיכה ושיקום, כי הבנתי שעדיף לא לטפל ישירות בנזק, אלא לשקם פיזית וכן לתת את הכלים להתמודדות הרגשית”.

ת.ז

ד”ר דוד מורגנשטרן - מומחה בכירורגיה אורתופדית
סיכום 2023 במשפט: “שנה מאתגרת מבחינות רבות”.
דמות מפתח שהיוותה לך השראה בשנת 2023: “העתידן פרופ’ דוד פסיג, שהפודקאסטים שלו הרשימו אותי מאוד”.
משאלת לב ל-2024: “החלמה טובה ומהירה לפצועים. שנצליח להמשיך בתנופה של דור איכותי כמו שיש לנו פה. מקווה להצליח לגדל דור המשך למקצוע שלי”.
מסר מרכזי: “אני גאה מאוד בעם שלי”.