“המלחמה הובילה לביקוש יוצא דופן של חיילי צה”ל לציציות. יתכן והחיילים רואים בהן מעטפת אמונית – כמו שכפ”צ שמגן עליהם”. כך אומר שלמה אברהמי, מנכ”ל ”משכן התכלת” בבאר שבע, החברה המובילה בישראל ובעולם ליצור טליתות, ציציות ותפילין. בימים אלו מתמודדת החברה עם ההשלכות והאתגרים מחזית המלחמה, אך הנחישות והאמונה ממשיכות להניע את החברה קדימה.
1 צפייה בגלריה
שלמה אברהמי
שלמה אברהמי
שלמה אברהמי
(צילום: גיא הכט)
“משכן התכלת” הוקמה ב-1996 על ידי ד”ר עמוס בוחניק, שלמה אברהמי מהנדס בתעשייה הביטחונית והרב מרדכי טננבאום חסיד גור מאמריקה, שהצטרף בהמשך. המבנה הוקם מאפס על חולות הנגב השוממים בעמק שרה בבאר שבע. נרכשו מכונות ייצור, הטכנולוגיה נלמדה, כוח אדם גויס וכך הוקם מפעל ייחודי ויוצא דופן לא רק בהיבט הטכני אלא גם בהיבט הרוחני – רגשי, עם ניחוח הייטק בעולם הלואו טק. באחד מביקוריו של ראש העיר רוביק דנילוביץ’ במפעל, הוא סיכם את ביקורו באומרו “משכן התכלת’ הוא ללא ספק הייטק רוחני”.
ראשית הקמתו של המפעל בצעדים קטנים אך מדודים. כיום החברה מעסיקה כ-500 עובדים, ומפעילה 40 חנויות בארץ וחמש חנויות בארה”ב. החברה מייצאת כ-40% מתוצרתה לעולם היהודי בעיקר לארה”ב, אנגליה וצרפת. על פי אברהמי, החברה נחשבת למובילה בעולם בתחום הטליתות, הציציות והתפילין.

מרכז מבקרים מרשים

אל מפעל “משכן התכלת” הייחודי ויוצא הדופן בבאר שבע, מגיעים מכל רחבי הארץ והעולם כדי לצפות בשילוב המופלא של מסורת יהודית עתיקה על אדני טכנולוגיה מתקדמת בייצור מוצרי הקדושה. במקום הוקם מרכז מבקרים, שבו ניתן לראות את כל תהליכי הייצור, התרבות והמסורת היהודית המעניקה הרגשת שייכות וקרבה לזהות היהודית. אל מרכז המבקרים מגיעים מכל גווני האוכלוסייה, חילוניים, מסורתיים, דתיים וחרדים כאחד. במקום ניתן לקיים אירועי בר מצווה, סיורים מאורגנים לבתי ספר ועוד. “חתן בר המצווה מוזמן עם בני משפחתו לטקס מרשים ומרגש, שבו הוא שותף ליצירת התפילין שלו עם הכנסת ארבע הפרשיות של התפילין בעצמו. במרכז פועלים מדריכים מקצועיים, המעבירים את הסיור גם בעזרת סרטונים מרגשים, המשקפים באופן חוויתי ועוצמתי את ההיסטוריה והתרבות היהודית העשירה מדורי דורות. דגש מיוחד ניתן גם לקשר בין הטלית לדגל ישראל, כאשר הרעיון הוא להמחיש עבר הווה ועתיד משותף לכולנו, בארץ שלנו”.
הקדמה והייצור בעולם הדיגיטלי, הובילו את “משכן התכלת” גם להטמעה של מחשוב מתקדם בתהליכי הייצור, הכוללת מערכות בינה עסקית ומידע מתקדמות (BI) וכן תוכנות ניהול מלאי (WMS) המתאימות למחסנים, לחנויות ולייבוא. בנוסף, הוקמה במפעל רצפת ייצור ממוחשבת, כך שהייצור, הלוגיסטיקה, רשת החנויות והנהלת חשבונות – מנוהלים על ידי בסיס נתונים אחד, לטובת ייעול משמעותי של התנהלות החברה בכל התחומים.
אילו מהלכים חשובים ופורצי דרך ביצעתם בחברה בשנים האחרונות?
“אחרי שהבנו שלייצר ולמכור לסיטונאים זו משימה לא ממותגת ולא קלה עסקית, החלטנו לעבור לגישת ‘האוקיאנוס הכחול’, שבה החברה מתנהלת בעולם ללא מתחרים. המשמעות היא ‘לברוח’ מהאוקיינוס האדום המוצף מתחרים אגרסיביים, ולהקים רשת חנויות ממותגות של החברה. בכך משופר תזרים המזומנים, ובמקביל מוכרים את המוצרים הריווחים יותר של החברה. במהלך השנים האחרונות השקענו בנושאי החדשנות, הכוללים מוצרים חדשים, הטמעת פיתוחים טכנולוגיים, כשרויות מהודרות ומכונות וציוד מתקדמים. לאחרונה יצרנו את מגזין התוכן החדש “משכנות” המיועד לילדים ועוסק בנושאי יהדות, היסטוריה יהודית וחשיבה ערכית”.
כיצד ההצלחה שלכם ממנפת את התעשייה והכלכלה הישראלית?
“להקים עסק רק כדי להרוויח אינה שאיפה אידיאלית. כל פעילות עסקית רצוי שתהיה מלווה בפעילות ותרומה משמעותית למען החברה שבה אנו חיים. בחרנו להקים את ‘משכן התכלת’ בנגב שהיה שומם וצחיח וכיום פורח ומשגשג. ‘משכן התכלת’ מהווה עוגן תעסוקתי משמעותי בנגב ובכך מייצר מקומות עבודה ותעסוקה רבים. החברה מעסיקה עובדים ממגזרים שונים מהחברה הישראלית בתחומי הייצור, השיווק ומכירות, ובכך מחזקת את הפריפריה הדרומית עם מגוון אקלים אנושי, מגדרי וחברתי ייחודי, ואף עם עובדים מסורים בעלי צרכים מיוחדים. כמו כן, החברה מייצאת לחו”ל, ובכך מכניסה מטבע זר לקופת המדינה”.

בין חוטים לחות’ים

מלחמת “חרבות ברזל” נתנה את אותותיה גם בפעילותה של ‘משכן התכלת’. חלק מהעובדים גויסו, אחרים נותרו בבית לשמור על הילדים נוכח האזעקות בבירת הנגב, וגם המצור הימי של המיליציה החות’ית בתימן מורגש. “אי הוודאות באשר למשך הלחימה גורמת לנו לחשוב ולהתלבט בתחום ההשקעות, המלחמה מאלצת אותנו להדק חגורות גם בתחום הפיננסי ותזרים המזומנים”, מסביר אברהמי. “בנוסף, גם המצור הימי האחרון מצד החות’ים מעכב את הגעת החוטים שגורם לאיחור בקבלת חומרי גלם וציוד ובכך נוצרים שיבושים בקצב הייצור”.
מה להשקפתך הן החוזקות של מדינת ישראל שיסייעו לצאת מהמצב הנוכחי?
“החוזקות של עם ישראל באות לידי ביטוי במוטיבציה גבוהה לערכי ביטחון המדינה ולאחריות חברתית שמאפיינת את החברה הישראלית. ערכים אלו נשענים על יסודות עמוקים שלנו כיהודים. אנחנו מבחינים בהן בעיקר בעתות משבר. לדעתי, חוזקות אלו יסייעו לנו לצאת מהמצב הנוכחי והן מהוות עוצמה ותשתית טובה לעתיד. בתחום הכלכלי, הצרכנות הישראלית בדרך כלל מיטיבה עם היצרנים ובעלי העסקים מהסיבה הפשוטה שישנה מוטיבציה בסיסית לישראלים לצרוך, לבלות ולחזור לחיי השגרה הטובים, מהר ככל האפשר, ובכך להניע את גלגלי הכלכלה הישראלית”.
מהם הקווים המנחים שלך בניהול בשגרה וכן בניהול משברים?
“הקו הבסיסי והמנחה בניהול השגרתי הינו מתן כבוד ותחושת ה’ביחד’ לכלל העובדים, אפשרות לחופש יצירה ולחופש מחשבה. דלת פתוחה לכולם, ללא מגבלות, מעורבות מלאה בכל תהליכי העבודה וברצפת הייצור וגם בעניינים שמחוץ לעבודה. צורת ניהול זו מונעת לדעתי הפתעות לא רצויות ומאפשרת התנהלות חיובית ויעילה.
“בניהול משברים הקו המנחה בחברה הוא פיתוח מוצרים חדשים, והבנה שתמיד לאחר משבר כלכלי ישנה פריחה מחודשת. תובנה זו מובילה להמשך רציף בפעילות העסקית, אי סגירת קווי ייצור והיערכות מתאימה לקראת היציאה מהמשבר”.
מה המסר שלך לציבור הישראלי?
“למרות התקופה הקשה והמאתגרת, מצפה לנו עתיד טוב יותר שבו נתגבר. נבין שאין לנו, לעם היהודי, מדינה אחרת. ישראל - המדינה היחידה המיוחדת והאולטימטיבית שלנו”.

ת.ז

שלמה אברהמי - מנכ”ל משותף משכן התכלת
סיכום שנת 2023 במשפט: “שנה קשה עם תקווה גדולה לעתיד”.
דמות מפתח שהיוותה לך השראה בשנת 2023: “הלוחם בעזה”.
משאלת לב וחזון עסקי לשנת 2024: “שנפנים את הצורך והחובה לחיים משותפים במדינה, להכיר בקבוצות השונות שלכולנו בסיס משותף שהוא מדינת ישראל. חזון עסקי הוא להמשיך לצמוח, לחזות את הצפוי ולהיערך בהתאם”.
מסר מרכזי שתרצה להעביר לקהילה העסקית ובכלל: “המסר לקהילה העסקית הוא לשאוף תמיד לייצר בארץ, בכל התחומים. עם חדשנות ומקוריות - זה אפשרי”.