בשנים האחרונות חוותה חברת “אלעד” הרחבה משמעותית של עסקי תחומי הליבה שלה, ולמעשה הכפילה את עצמה תוך ארבע שנים. הצמיחה שחוותה נוצרה בצורה אורגנית וגם הודות למיזוגים ולרכישות, שגיוונו את ארסנל הכלים הטכנולוגיים שבהם החברה משתמשת כשהיא מבצעת טרנספורמציה דיגיטלית של מערכי השירות והמכירות של לקוחותיה. בשנת 2023, התמקדה החברה במה שמגדיר המנכ”ל שלה דגן הלוי כגמישות ונחישות ניהולית.
1 צפייה בגלריה
דגן הלוי
דגן הלוי
דגן הלוי
(צילום: גיא הכט)
“הסיבה לכך היא שזו הייתה שנה מאוד וולטילית במשק”, הוא אומר. “שנת 2023 התחילה בתנופה גדולה, ואז המשיכה עם המשבר בהייטק ועם מהפכה משטרית. מתחילת המלחמה באוקטובר הכל השתנה. למרות כל זאת, האתגר המרכזי שלנו השנה היה לספק את השירות שלנו באופן מלא ובצורה הטובה ביותר, ולהמשיך ולבצע את הפרויקטים לפי התוכנית ולהמשיך לצמוח באותו הקצב”.
אחד הכלים המרכזיים שאפשרו את הצמיחה של “אלעד” היא הבינה המלאכותית. הטכנולוגיה שכבשה בסערה ובמהרה את העולם אומצה בזריזות גם באלעד, שהחלה לשלב אלמנטים שלה בכלים שהיא מציעה ללקוחותיה. המנכ”ל הלוי מספר שהחברה נכנסה לתחום בשני אופנים: “הראשון הוא פונקציית הייצור שלנו: הכנסנו כלי בינה מלאכותית ב’רצפת הייצור’, כלומר בפיתוח. כך יועל ושופר התוצר - אנחנו עושים יותר בפחות. האופן השני הוא פתרונות שאנו מספקים ללקוחותינו. אנחנו כל הזמן משלבים יותר ויותר כלי בינה מלאכותית, וכך משכללים ומשפרים את מערכי השירות והמכירות של לקוחותינו”.
השוק הישראלי כבר בשל לטכנולוגיה המהפכנית הזאת?
“אנו מזהים פער גדול בין יכולות הבינה המלאכותית הצומחות בקצב גבוה מאוד לבין קצב האימוץ בשוק. לכן, לקראת סוף 2023 פיתחנו את סדנת Discovery, שבמסגרתה אנחנו מגיעים לארגונים כדי להבין את תהליכי העבודה שלהם. לאחר מכן, אנחנו מציעים להם את ארסנל הכלים העדכני שלנו ומבצעים את החיבורים הנכונים וההטמעות היכן שניתן לעשות זאת. כך זוכים ארגונים רבים ליהנות מיתרונות הבינה המלאכותית באופן מידי”.
היכן באים לידי ביטוי יתרונות הבינה המלאכותית עבור לקוחותיכם?
“בעיקר בתחומי האוטומציה והפרסונליזציה. הבינה המלאכותית מאפשרת ללקוח שלנו לתת שירות מותאם אישית ללקוח שלו, ואף לחזות מה הלקוח שלו יצטרך - עוד לפני שהוא עצמו יודע את זה. עד שנות האלפיים חווינו עידן של שירות אנושי, ובשני העשורים האחרונים התחלנו במעבר לשירותים דיגיטליים. בזכות התקשורת הלא אנושית אמנם נהנינו מזמינות, מערוצים מסוגים שונים ומעבודה מכל מקום, אבל משהו הלך לאיבוד באנושיות השירות כי כבר לא הייתה פרסונליזציה. שילוב כלי הבינה המלאכותית מצייד את הטרנספורמציה הדיגיטלית בנופך האנושי הזה. זה אמנם בוט או אזור אישי באפליקציה - אבל כזה שמותאם למשתמש, מכיר אותו אישית, יודע להבין אותו ולדבר בצורה שונה לכל לקוח. בעיני, זוהי מהפכת הבינה המלאכותית בתחום מערכי השירות והמכירות בו אנחנו פועלים”.
תן המחשה להשפעה כזאת בפועל.
“כלי בינה מלאכותית מאפשרים לארגון בריאות, למשל, לקלוט גם דברים שאין להם מבנה אחיד או צורה מובנית - כמו הפניות והוראות של רופא. בכוחם לסרוק את הטפסים, להבין את המשמעות והכוונה ולקלוט את הנתונים לתוך מערכת אחידה וסטנדרטית. בצורה כזו, נחסכים לארגון זמן וכסף ונמנעות טעויות. דוגמה נוספת: אם ארגון עסקי רוצה להשוות את המכירות בנובמבר השנה לנובמבר בשנה שעברה - הוא יכול לעשות זאת בקלות גם בלי בינה מלאכותית. אבל אם הוא רוצה לבדוק עד כמה נפגעו המכירות שלו בתקופת המלחמה הנוכחית לעומת תקופת המלחמה הקודמת - עליו להצליב מקורות מידע שונים, שחלקם כלל לא נמצאים בבסיס המידע שלו. הבינה המלאכותית תדע לתת גם כאן תשובה הוליסטית במהירות ובלחיצת כפתור”.

אחריות להמשכיות העסקית של הלקוחות

אלעד הוקמה ב-1982 במטרה לספק לעסקים מערכי שירות ומכירות שיאפשרו להם להתחבר היטב ללקוחותיהם, והפכה לגורם מרכזי ומשמעותי בשוק ה-IT הישראלי. החברה מחזיקה במרכזי פיתוח בתל אביב, נתניה וירושלים. הלוי (48) החל את דרכו בחברה בשנת 1998 והתקדם עד לתפקיד המנכ”ל. החזון שהוא מגדיר לחברה הוא “תקשורת עסקית שתהיה יעילה, מיידית ומותאמת אישית - ותשיג את התוצאה המיטבית לכל הצדדים”. הבינה המלאכותית, כך הוא מאמין, תאפשר לממש את החזון הזה.
“הטכנולוגיה הזאת תעשה במהירות דברים שהיום משקיעים בהם מאמץ אנושי רב. היא תייצר לנו זמן פנוי ומקצועות חדשים, כי מקצועות מוכרים ישתנו. אני מאמין שמקצועות שיש בהם משקל רב לידע נצבר דוגמת עריכת דין, רפואה וניהול כספים יושפעו משמעותית, שכן הבינה המלאכותית יכולה ללמוד בקלות ומהירות את כל הניסיון האנושי הנצבר. התוצאה תהיה שיפור הפריון והעלאת איכות התוצר. כבר כעת ניכר שקצב ההתפתחות מסחרר. בהתאם, השתנתה ההתייחסות שלנו גם בתחומי המחקר והפיתוח, ואנו משקיעים שם הרבה יותר כדי לוודא שהלקוחות יקבלו מאיתנו את הפתרונות החדשניים ביותר. העולם זז כל כך מהר ואי אפשר לרדת מהעגלה, כך שגם ארגונים צריכים להבין את זה: אם הם לא יטמיעו מספיק מהר טכנולוגיות חדשות - המתחרים שלהם יעשו את זה ויקדימו אותם”.
מלבד הבינה המלאכותית, לאן עוד צועדת חברת אלעד בשנה הקרובה?
“נמשיך להתמקד בשוק הטרנספורמציה הדיגיטלית של מערכי שירות ומכירות ולהוביל אותו. אנו מרגישים שזה המקום שבו אנו יכולים להפיק עבור לקוחותינו את התועלת הגדולה ביותר. נמשיך גם להשקיע באקדמיה שלנו, המכשירה כאלף בוגרים בשנה במקצועות הדיגיטל. דווקא עכשיו החלטנו ללכת על השקעה בהון האנושי בדרום ולפתוח שם סניף חדש”.
כיצד נדרשתם להתמודד עם מצב המלחמה?
“יש עובדים שלנו ובני משפחותיהם מדרגה ראשונה שנפגעו באירועי השבת השחורה, מה שהיווה עבורנו משבר קשה וכואב. לאורך התקופה כ-7% מכוח העבודה שלנו גויס למילואים, כך שהיינו חייבים לתת כתף אחד לשני ולהמשיך לעבוד בתפוקה גבוהה כי יש לנו אחריות להמשכיות העסקית של לקוחותינו. אנחנו מחזיקים לא מעט ארגונים קריטיים: משרדי ממשלה, בנקים , בתי החולים ועוד. זו המחויבות שלנו”.

ת.ז

דגן הלוי - מנכ”ל חברת אלעד
סיכום השנה החולפת במשפט: “אין לי ארץ אחרת”.
דמות מפתח שהיוותה לך השראה בשנת 2023: “סם אלטמן, מנכ”ל Open AI”.
משאלת לב ל-2024: “שהמגוון האנושי בחברה הישראלית יהיה לנו ליתרון ולא לחסרון”.