אפילו השם של לואיס פליפה סקולארי עלה בחרושת השמועות. בגיל 75, בערך עשור אחרי שסיים בצורה קורעת נשמה את הקדנציה השנייה שלו בנבחרת ברזיל, זה היה הרעיון שחלק מהאנשים בהתאחדות חשבו שיתאים. האיש שכבר פרש מאימון, אבל חזר לפני מספר חודשים לאתלטיקו מיניירו – וגם איתה הוא לא מביא תוצאות מבריקות במיוחד. למי שמחפש איפה נבחרת ברזיל נתקעה, הוא יכול למצוא את התשובה ב-2002. לפני 22 שנים סקולארי הוביל אותה לזכייתה האחרונה במונדיאל, וקו המחשבה נתקע שם.
הוא לא מונה בסופו של דבר. המאמן החדש של נבחרת ברזיל הוא דוריבאל ג'וניור (61), איש מקצוע עתיר ניסיון בליגה המקומית שלקח פה ושם תארים לא מלהיבים, והגיע לשיא ב-2022 כשהוביל את פלמנגו לזכייה בליברטדורס. בספטמבר הוא הניף עם סאו פאולו את הגביע הברזילאי, והשבוע קיבל את הג'וב.
3 צפייה בגלריה
ניימאר
ניימאר
מה יהיה הסוף? ניימאר
(צילום: Pedro Vilela/Getty Images)
צ'יצ'י עזב את הנבחרת אחרי ההדחה השוברת בפנדלים מול קרואטיה ברבע גמר המונדיאל. הסברה הייתה שקרלו אנצ'לוטי או זינדין זידאן יחליפו אותו, ובינתיים שני מאמנים זמניים החזיקו בתפקיד בהצלחה מועטה בלשון המעטה: רמון מנזס הפסיד בשניים משלושת משחקיו; פרננדו דיניז ספג שלושה הפסדים בשישה משחקים, כולל הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה ברזיל ירדה מנוצחת ממשחק ביתי במוקדמות המונדיאל, ועוד מול ארגנטינה. בדקות הסיום של ה-1:0 המשפיל במרקאנה, הקהל הברזילאי כיבד את המסירות של האורחים בקריאות "אולה"!
אבל האירופים לא יגיעו. אנצ'לוטי בחר להאריך את החוזה בבית החם בריאל מדריד; זידאן ימתין עד אחרי אליפות אירופה הקיץ, בתקווה שיקבל את נבחרת צרפת במקום דידייה דשאן. או בקיצור - דוריבאל ג'וניור הוא ברירת מחדל. הוא הברירה שנותרה לברזיל אחרי מחדל ניהולי ומקצועי בן 22 שנה.
3 צפייה בגלריה
מאמנה החדש של נבחרת ברזיל דוריבאל ג'וניור
מאמנה החדש של נבחרת ברזיל דוריבאל ג'וניור
האירופים לא יגיעו, ברזילאי דווקא כן. דוריבאל ג'וניור
(REUTERS/Amanda Perobelli)

אמנות במקום מדעים

לא שדוריבאל הוא מאמן רע, אבל הוא ממשיך את הקיבעון של ברזיל, שמסרבת להבין שהכישרון שלה כבר לא שווה תארים עולמיים, ושהכדורגל הוא מקצוע מדעי ולא משחק ברחוב עם אבנים שמסמנות שערים. זה לא נאמר בזלזול - יש משהו מקסים בלב וברקע של הכדורגל הברזילאי, רק שהמאה ה־21 שינתה את הענף בדרך שלא קולטים שם. מאמן אחר מאמן, אלו אנשים שצמחו בליגה הברזילאית ושחו באותה ביצה מקומית. יש גאוות יחידה של אמון באיכות המאמנים והשחקנים שצומחים שם, בלי פתיחות מספקת. המאמן הזר האחרון עבד בנבחרת למשך חודשיים ב־1965. המחשבה על אנצ'לוטי הייתה יציאה מהקופסה, ובסופו של דבר הקופסה הזו נאטמה עוד יותר חזק.
לקראת הקופה אמריקה בקיץ, ובעיקר מונדיאל 2026, המשימה של דוריבאל אינה רק שיפור (אחרי שישה מחזורי מוקדמות, ברזיל מדורגת שישית בדרום אמריקה עם שבע נקודות בלבד, אבל בגלל הגדלת המונדיאל גם זה אמור להספיק), אלא גם איזון. בארבעת משחקי המוקדמות האחרונים היא הבקיעה רק שני שערים, והבעיה הצועקת שמלווה את הנבחרת כבר שנים, המחסור בחלוץ מרכזי, הגיעה למצב קיצוני. זו נבחרת עם עומק נפלא של שוערים, בלמים ובעיקר שחקני כנף להטוטנים, שסובלת מבורות בעמדות האחרות, ומבאג פילוסופי: במקום תכלס, יש לה צבע; במקום אחריות, השחקנים עולים עם אש בעיניים להתקפה, בלי לחשוב פעמיים, במצב של יתרון בקצה ההארכה מול קרואטיה, משאירים חור ענק בהגנה ובסוף עפים הביתה. את המפה לשביל הזהב בין הריקודים להישגים הם איבדו מזמן.
3 צפייה בגלריה
ברזיל נגד ארגנטינה
ברזיל נגד ארגנטינה
דווקא ארגנטינה ניפצה לברזיל את הנתון הסטטיסטי המדהים
(צילם: CARL DE SOUZA / AFP)
ולמי שבונה על כך שניימאר יהיה כשיר מתישהו ויציל את המצב: בגיל 18, כילד פלא בסנטוס, החלוץ החצוף לקח פנדל בניגוד להיררכיה בקבוצה, שלה היה בועט קבוע. הוא נשלח להתאמן לבדו וספג קנס, אבל מאחר שבמועדון פחדו שינטוש בשל כך, החליטו להדיח את המאמן. אחד בשם דוריבאל ג'וניור. שיהיה בהצלחה בפרק האיחוד.
פורסם לראשונה: 01:30, 12.01.24