לראשונה בישראל: יוקם יישוב מאפס לשילוב אנשים עם מוגבלויות

מוסדות חינוך מיוחד לכל הגילים, תעסוקה משלבת ודיור - כל אלה יעמדו במרכז היישוב שחרית, שצפוי לעלות על הקרקע במערב השומרון • הדרך להקמתו נסללה בעקבות צו של אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס • "הקמת התיישבות סביב צרכים מיוחדים היא בעיניי אירוע היסטורי ומרגש", אומר ראש מועצת שומרון יוסי דגן

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן וצעירים עם צרכים מיוחדים אורזים ציוד לחיילים במרכז פרח ביקיר. צילום: מועצה אזורית שומרון

לראשונה בישראל יוקם יישוב משלב לאנשים עם מוגבלויות - שחרית. הסדרתו החלה לפני שנה בהחלטת ממשלה לצד שמונה יישובים נוספים, והוא זכה לאחרונה לחתימתו של אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס על צו שמשייך אותו מוניציפלית למועצה האזורית שומרון, מה שסולל את הדרך להקמתו.

"אתם מעדיפים לנעול דלתות ולקוות לטוב?": בשומרון נערכים להגנה על היישובים במקרה הצורך

אף שיש יישובים שפועלים לשילוב בעלי מוגבלויות שונות, למשל גבעות בגוש עציון - כעת מדובר ביישוב שיוקם מלכתחילה כמוסד שמסביבו יישוב, על כל המשתמע מכך. בפעם הראשונה בישראל יוקם מאפס יישוב שבמרכזו קריית חינוך אשר תעניק לצד הלימודים גם ליווי, טיפול ואף דיור לבעלי צרכים מיוחדים ולאנשים עם מוגבלויות.

קריית החינוך תיועד לכל הגילים - מגיל מעון ועד בוגרים - ולכל התפקודים, מנמוך ועד גבוה, וסביבה יתגוררו צעירים, חילונים ודתיים כאחד, בדיור בר השגה.

יישוב חוות יאיר שבשומרון,

"ציונות מודל 2024"

הקמת היישוב החדש, שתכנונו ארך שבע שנים וכעת מקבל גושפנקה רשמית, תאפשר למשפחות שילדיהן עם צרכים מיוחדים או עם מוגבלויות להתגורר בקרבת הילדים, כשאלה נהנים ממסגרת חינוך ומשילוב בתעסוקה לאורך חייהם.

ראש מועצת שומרון יוסי דגן אומר כי ההחלטה להקים את היישוב במיקום מבוקש במערב השומרון, במרחק קצר יחסית מערי המרכז, היא חלק מאידיאולוגיה סדורה לשילוב של אנשים עם מוגבלויות בחברה.

יוסי דגן במזבח יהושע (ארכיון), צילום: אליחי מנחם

"אני מאמין בכל ליבי שחברה אידיאליסטית ומגשימה נמדדת בתשומת הלב שהיא משקיעה בחוליות שנזקקות לעזרה. אין דבר יותר מרגש בעיניי מלבנות התיישבות סביב חסד, עזרה וקהילה שעוטפת וצומחת לצד אנשים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים. זה המודל הנכון להתיישבות וציונות ב־2024", אומר דגן.

"בשורה לשומרון"

דורון ברוט, תושב יקיר, אביו של נועם, בן 18 על הספקטרום האוטיסטי, מוביל עם תושבים נוספים בשומרון את נושא הצרכים המיוחדים. "לצערנו, עד היום בוגרים עם צרכים מיוחדים נאלצו לנדוד הרחק ממשפחתם ומהמקום הטבעי שלהם, ולחלופין להיוותר בבית הוריהם ולהפוך למעמסה בלתי אפשרית על המשפחה. בעבר משפחות נאלצו לעזוב את השומרון לצורך קבלת מענים ראויים לילדיהן.

אתר חורבת עמיר שנהרס על ידי פלשתינים, בסמוך ליישוב קריית נטיפים שבשומרון, צילום: המועצה האזורית שומרון

"בשנים האחרונות המשוואה השתנתה, והשומרון הפך להיות הבית החם של המשפחות המיוחדות", אומר ברוט. "אין ספק שהקמת היישוב החדש תביא איתה בשורה ענקית לשומרון כולו. השומרון וסביבתו זקוקים ליישוב שיתבסס על מוסד לימודי לבוגרים ולבוגרות עם צרכים מיוחדים, הכולל מגורים בקהילה, תעסוקה בת השגה ומותאמת עבורם, והכל מתוך הרגשה שהם חלק מהקהילה ולא נטל".

במקום שבו צפוי לקום היישוב שחרית, ממוקמת בשבע השנים האחרונות חווה, במטרה לשמור על אדמות המדינה מפני השתלטות פלשתינית. כעת, עם חתימתו של האלוף על הצו, יחלו במועצה בתכנון תוכנית מתאר ליישוב החדש, הראשון שאושר בפועל מבין תשעת היישובים בהתיישבות הצעירה שקיבלו את האישור העקרוני בהחלטת ממשלה בשנה שעברה.

שומרון, צילום: רגבים

"הקמת התיישבות סביב צרכים מיוחדים היא בעיניי אירוע היסטורי ומרגש - היהלום של השומרון", אומר דגן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר