כל חובב כדורגל יגיד שהוא רוצה לראות כמה שיותר שערים, הרי זו מהות המשחק. עונת 2023/24 מספקת את הסחורה בגדול בהיבט הזה – היא הפורייה ביותר ב-20 השנה האחרונות עם ממוצע של 2.69 גולים למשחק. האם זה מלמד על שדרוג ברמה? במקרה הזה לא. האם כל זה קשור למלחמה ולפגרה הארוכה שבאה בעקבותיה? כן.
את 15 המחזורים שהתקיימו עד כה, כשעוד נותר משחק השלמה מחר בין מכבי ת"א למכבי חיפה, אפשר לחלק לשלושה חלקים, שכל אחד מהם מהווה סיפור בפני עצמו. כבר בחמשת המחזורים הראשונים של העונה, אלו שהתקיימו לפני השבת השחורה, ראינו את תחילת המגמה עם 2.83 שערים למשחק. החזרה מפגרת המלחמה האטה את הקצב, כאשר בחמשת המחזורים מאז חידוש הליגה נכבשו בממוצע 2.12 שערים למשחק, אלא שבחמשת המחזורים האחרונים כבר קיבלנו זינוק דרמטי של 3.11 גולים למשחק. השיא היה במחזור הלפני אחרון שבו הובקעו לא פחות מ־30 שערים - שיא של יותר מעשור.
5 צפייה בגלריה
(איור: ליאו אטלמן)

החלוצים חוגגים

ההסבר המרכזי לתופעה הוא קצב המשחקים המטורף מאז החזרה מהפגרה, שמשפיע בעיקר על ההגנות שנופלות מהרגליים – וכך השחקנים האיכותיים הבודדים שיש בליגה הזו חוגגים. קחו למשל את פרנצדי פיירו, שאשתקד סחט מעצמו תשעה שערים, והעונה – בפחות ממחצית מהזמן – הוא כבר עם אותה כמות. גם ירדן שועה הרשית תשע פעמים ובדרך לשבור את השיא שלו בבני־יהודה, 12 שערים. מהצד השני של הסקאלה, הליגה החלשה מאפשרת לצעירים אנונימיים לפרוץ, כמו אלעד מדמון מהפועל חדרה, שבעונת הבכורה שלו בבוגרים הבקיע עד כה שמונה שערים (מתוך ה־11 של קבוצתו).
מה שמעניין הוא שדווקא שלוש הגדולות כבשו עד המחזור המקביל אשתקד מספר רב יותר של שערים: מכבי חיפה (34 מול 29), מכבי ת"א (37 לעומת 32) והפועל באר־שבע (34 לעומת 29) – כך שהתופעה מגיעה בפריסה רחבה יותר. "כשיש לך שני משחקים בשבוע, אתה מסיים את המשחק הראשון, מקסימום התאוששות של יום ואז צריך להתחיל להתכונן למשחק הבא", מסביר מאמן בית"ר ירושלים יוסי אבוקסיס. "הבעיה היא שבמצב הזה אין כמעט אימונים על הדשא, הכל דרך לוח התדרוכים".
5 צפייה בגלריה
שועה
שועה
בדרך לשבור את שיא השערים העונתי שלו. שועה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ההכנה הטקטית של מאמן כמו אבוקסיס, שהמומחיות שלו היא להעמיד שחקנים על המגרש, נפגעה משמעותית בשל עומס המשחקים – מה שבא לידי ביטוי בכמות השערים שהקבוצה שלו סופגת: 22. שימו לב לנתון המדהים הבא שמלמד על העייפות של הגנת בית"ר והצורך שלה להשתמש במחליפים פחות איכותיים: אחוזי ההצלחה של אבוקסיס במחצית הראשונה של המשחקים הם הגבוהים ביותר בליגה יחד עם מכבי ת"א, ולא צריך להיות מתמטיקאי גדול כדי להבין מה קורה ב-45 הדקות הבאות.
"שחקנים מתקשים לתפקד באינטנסיביות הזו, הרגליים כבדות, והעומס משפיע בעיקר על שחקני ההגנה שמרבים לספוג", אומר מאמן מכבי חיפה מסאי דגו.
5 צפייה בגלריה
שחקן מכבי חיפה עבדולאי סק עם דניאל סונדגרן
שחקן מכבי חיפה עבדולאי סק עם דניאל סונדגרן
סק וסונדגרן. שניהם יחסרו למכבי חיפה
(צילום: עוז מועלם)

רמת הביצוע נמוכה

גם הפועל באר־שבע, שפתחה רע את העונה, התחילה להשתחרר עם ארבע רביעיות בשבעת המחזורים האחרונים, וכבר הגיעה לכמות השערים שהבקיעה מכבי חיפה. לשלושת המועדונים הבכירים יש עומק שלא קיים בקבוצות האחרות שמגיעות עד קצה הספסל ואפילו לנוער. מצד שני, למרות הסגלים הרחבים, גם לגדולות מתחילים להיגמר שחקני ההגנה. למשחק מול מכבי ת"א יופיעו הירוקים ללא דניאל סונדגרן הפצוע שהוסב לעמדת הבלם ובלי עבדולאי סק שנמצא עם סנגל באליפות אפריקה. במכבי ת"א ניר ביטון גמר את העונה אחרי שקרע את הרצועה הצולבת וגם הבלם השני לוקאסן בספק למשחק העונה, כך שרובי קין ודגו צריכים צריך לתמרן עם שחקנים כמו אופיר דודזאדה ועילי פיינגולד, למשל.
"מספר הפציעות רק גדל בתקופה הזו", מסביר מאמן הכושר של הנבחרת, ערן שדו. "הכדורגל הישראלי לא מורגל לשני משחקים בשבוע, לכן השחקנים נפצעים. ברגע ששחקן מתעייף כל עבודת ההגנה שלו נפגעת – התגובה נהיית איטית יותר, רמת הביצוע נמוכה יותר ורואים יותר טעויות שמביאות לשערים. שחקנים חזרו חלודים מהפגרה, היו כאלה שבקושי התאמנו ואחרים ששיחקו ארבעה משחקים בעשרה ימים בנבחרת הבוגרת".
5 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס הפועל פ"ת בית"ר ירושלים
יוסי אבוקסיס הפועל פ"ת בית"ר ירושלים
מחפש הגנה. אבוקסיס
(צילום: עוז מועלם)
אחד המאמנים הבכירים בליגה מוסיף בנושא: "זה לא רק איכות ההגנות החלשה, חוץ מסק תראה לי בלם אחד שנחשב לשובר שוויון בליגה. אפילו סתיו למקין כבר עבר לשחטאר והוא בקושי משחק שם. אין מספיק שחקני הגנה טובים כאן, אין עתודה. מאמן כמו דגו מרשה לעצמו לשחק עם קשר אחורי אחד, כי הוא לוקח בחשבון שהוא יספוג, אבל מחזיר בשניים. ריבוי השערים זה בעיקר רמה נמוכה של הגנה ועייפות ולאו דווקא שחקני התקפה טובים".
למקין לא לבד, יש עוד שחקני הגנה שיצאו לאירופה והתקשו להתרגל לאינטנסיביות שם. מתן בלטקסה, לדוגמה, שפתח העונה בשני משחקים בלבד באוסטריה וינה, חזר למכבי ת"א. רז מאיר בוולביק ההולנדית ואור דדיה באברדין הסקוטית מתקשים מאוד להתרגל לאינטנסיביות מחוץ לישראל.
5 צפייה בגלריה
שחקני הפועל באר-שבע חוגגים
שחקני הפועל באר-שבע חוגגים
מדברים ברביעיות. שחקני באר-שבע
(צילום: הרצל יוסף)
מאמן נבחרת הנוער, אופיר חיים, מסכם: "כשהשחקנים עייפים המשחק פחות טקטי ואז באה לידי ביטוי היצירתיות. פחות חוזרים לעמדות, יש משחק מעברים ויותר הזדמנויות לשערים. למשל, קבוצה כמו חדרה תפורה על משחק מעברים, ומנצלת את העובדה ששחקני היריבות לא חוזרים לעמדות בזמן בגלל עייפות".

השער גדול יותר

סיבה נוספת לריבוי השערים היא הצטרפותם של לא מעט שוערים צעירים ו/או חסרי ניסיון. למעשה, ביותר ממחצית הקבוצות משחקים שוערים בעונתם הראשונה בליגה: שריף כיוף (מכבי חיפה), ניב אליאסי (באר־שבע), ניב אנטמן (הפועל חיפה), תומר צרפתי (מכבי נתניה), מוחמד אבו־ניל (סכנין), נדב זמיר (הפועל ירושלים), גיא הרמן (הפועל חדרה) ועומר כץ (הפועל פ"ת).