גלנט מאשר: "נעבור בקרוב מתמרון בצפון הרצועה למבצעים מיוחדים"

גלנט התייחס בדבריו ל"שלב הבא" של הלחימה בעזה, לאור הלחץ האמריקני וביקורו של מזכיר המדינה האמריקני בלינקן בישראל • גלנט: "אם לא יהיה הסכם שיאפשר את חזרת התושבים בגבול הצפוני, ישראל לא תירתע מפעולה צבאית, אנחנו יכולים לעשות העתק-הדבק מעזה לביירות"

גלנט, היום. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון יואב גלנט אישר כי כי כוחות צה״ל בצפון הרצועה יעברו בקרוב משלב התמרון העצים לביצוע פעולות מיוחדות כך פורסם הבוקר (שני) בראיון שנערך איתו ב"וול סטריט ג'ורנל".

דובר צה"ל

בין השאר גלנט התייחס לנחיתתו הערב בישראל של מזכיר המדינה האמריקני, אנטוני בלינקן, שדחק בישראל לעשות יותר כדי למנוע קורבנות אזרחים ברצועה. על פי דבריו, צה"ל יעבור בקרוב מ"שלב התמרון האינטנסיבי של המלחמה" לכיוון "סוגים שונים של פעולות מיוחדות". עם זאת אמר כי הפרק הבא בלחימה "יימשך זמן רב יותר" והדגיש כי ישראל לא תוותר על מטרותיה: להשמיד את חמאס ככוח לוחם, לסיים את שליטתה בעזה ולשחרר את השבויים הנותרים.

חיילי צה"ל במהלך הלחימה בעזה, צילום: אורן בן חקון

"אנחנו קרובים לשלב הבא בצפון הרצועה, כולל בעיר עזה", אמר גלנט. על פי דבריו, צה"ל ביסס את שליטתו בצפון, לפחות מעל פני הקרקע. עם זאת עדיין מתנהלת פעילות במטרה להרוס את רשת המנהרות תת-קרקעיות המשמשות את לוחמי חמאס. סיום הקרב ההדרגתי בצפון הרצועה ומעבר לפעולות בשטח הצפוף של דרומה, על שלל תושביה עשויה לסכן את הלוחמים, כך על פי שר הביטחון. 

לחימה בעזה, ארכיון, צילום: דובר צה"ל

"אנחנו צריכים לקחת בחשבון את המספר העצום של אזרחים בעזה", אמר גלנט, והוסיף כי יהיה צורך להתאים את הטקטיקה הצבאית. "זה ייקח קצת זמן, אבל אנחנו לא מתכוונים לוותר". ככל הנראה, המעבר למבצעים בעצימות נמוכה יותר יהיה הדרגתי ויתרחש בזמנים שונים ובחלקים שונים של הרצועה. 

גלנט הוסיף וסיפר כי דאגה מיידית נוספת שלו היא מהגבול הצפוני של ישראל שם עשרות אלפי אזרחים התפנו מבתיהם לאור איומי חיזבאללה, כאשר מטרת המדינה היא שאנשי הארגון ייסוגו מהגבול הצפוני. "העדיפות היא לא להיכנס למלחמה עם חיזבאללה", אמר גלנט. עם זאת הוסיף כי: "שמונים אלף אנשים צריכים להיות מסוגלים לחזור לבתיהם בשלום". עוד הוסיף: "אם לא ייושם משא ומתן על הסכם שיאפשר זאת", אמר, "ישראל לא תירתע מפעולה צבאית. אנחנו מוכנים להקריב. הם רואים מה קורה בעזה. הם יודעים שאנחנו יכולים לעשות העתק-הדבק לביירות".

התמרון הקרקעי ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

עוד פורסם ב"וול סטריט ג'ורנל" כי קצינים ישראלים אמרו כי השלב העדין ביותר של הלחימה יהיה ככל הנראה סביב רפיח שבדרום הרצועה, שכעת עמוסה באנשים שנעקרו מבתיהם בעקבות לחימה במקומות אחרים. עם זאת גם חמושי חמאס עשויים להימצא שם ולסכן את הלוחמים. 

גורמים ישראלים אומרים כי השיפור בהגעת הסיוע ההומניטרי לרצועה מרכזי למאמץ המלחמתי. ככל שהמצב נעשה גרוע יותר עבור האזרחים ברצועה, כך גדל הלחץ הציבורי שמופעל על ישראל לסיים את הלחימה. "אנו רואים בסיוע הומניטרי הכרח אסטרטגי", אמר פקיד ישראלי אחד. "זה יאפשר לנו לרדוף אחרי מחבלים ולהפריד אותם מאזרחים".

"מוכנים לבצע העתק-הדבק מעזה לביירות" חמושי חיזבאללה בלבנון (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

 שר הביטחון אמר כי על פי השקפתו, כוח משימה רב לאומי בראשות ארה"ב, לצד שותפים אירופיים ומזרח תיכוניים, צריך לפקח על שיקום רצועת עזה ב"יום שאחרי". 

גלנט אמר שהתקיפה של חמאס ב-7 באוקטובר מייצגת כשל גדול בהרתעה. לדבריו, המודיעין מצביע על כך שמנהיגי חמאס לא ציפו שישראל תצא למבצע קרקעי רחב היקף בתגובה. "הם לא לקחו את זה ברצינות, אפילו כשנכנסנו לראשונה", אמר גלנט. לדבריו, המטרה הסופית של ישראל היא לשכנע את אויביה שכל מתקפה עתידית תגרור תוצאות הרסניות. "האם צריך לאפשר לחמאס, לחיזבאללה ולאיראן להחליט איך אנחנו חיים את חיינו כאן בישראל?" שאל גלנט. "זה משהו שאנחנו לא מקבלים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר