חברות הספנות הסינית קוסקו, הרביעית בגודלה בשוק המכולות העולמי, מפסיקה את השירות לישראל, והודיעה לייבואנים ולייצואנים שהיא מפסיקה לפקוד את הנמלים בארץ. זאת על רקע האיום החות'י, למרות שעד כה לא הייתה פגיעה של החות'ים בספינות סיניות.
בחברת צים, שותפתה התפעולית לנתיבי הסחר של קוסקו, ככל הנראה לא היו מודעים לכוונת החברה לצאת מישראל, ויקיימו פגישות היום (ראשון) בנושא. המשמעות מבחינתה של צים היא פגיעה בשיתוף פעולה תפעולי חשוב שיש לה החברה הסינית. משמעות נוספת היא שהנמל הסיני בחיפה, שמקבל את כל המטען של קוסקו, יפסיק לקבלו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אחת מאוניות המשא של קוסקו
אחת מאוניות המשא של קוסקו
אחת מאוניות המשא של קוסקו
(צילום: רויטרס)
קוסקו היא חברת ההובלה הימית הגדולה באסיה, ואף התרחבה לאירופה כאשר קנתה ב-2016 את נמל פיראוס ביוון. פעילותה מתחלקת לארבעה מגזרים עיקריים: ספנות מכולות, ניהול מסופי מכולות, מספנות ומכליות משלוח גז ונפט.
הודעת החברה מצטרפת לשורת מהלכים של חברות סיניות שפוגעים בייבוא לישראל מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל. לפני כשבועיים פורסם כי יבואנים סיניים לתעשיית ההייטק הלכה למעשה "מפעילים סנקציות" על משלוחים לישראל של רכיבים בשל פעולות ישראל בעזה. עוד פורסם כי סין מסרבת לשלוח עובדים לארץ למרות מאמץ להביאם, זאת מטעמים פוליטיים, בשל התייצבותה הבין-לאומית לצד רוסיה ואיראן, ונגד ארה"ב וישראל.
מתחילת המלחמה גורמי ממשל סיניים התבטאו באופן חד משמעי בעד הפלסטינים, בין היתר כאשר סיכלו החלטה במועצת הביטחון של האו"ם לגינוי חמאס וקראו לזכות השיבה לפלסטינים. בסוף השבוע פורסם בטלגרף הבריטי כי כמויות גדולות של נשק סיני שסופק לעזתים נתפס על ידי צה"ל בפעילות הקרקעית. סין מחזיקה בנכסים אסטרטגיים במדינת ישראל ובעבר ובהווה בכירי מערכת הבטחון התריעו מפני התרחבותה בארץ. לאחרונה, ד"ר הראל מנשרי, ממקימי מערך הסייבר בשב"כ, ביקש מיו"ר ועדת חוץ וביטחון, יולי אדלשטיין, לקיים דיון בנושא.