כבר כמעט 50 שנה שמשרד א.פריאון א.ברודנר אדריכלים ומתכנני ערים (בשמו הנוכחי) נחשב לאחד המשרדים המומחים והמקצועיים ביותר בתחום המרכזים המסחריים. המשרד נוסד בשנת 1974 על ידי האדריכל אלכס פריאון, שנודע בניסיונו הרב בתכנון ובהכרה מעמיקה של כלל תהליכיו, וביכולת יוצאת דופן לזיהוי ומיקסום פוטנציאל עסקי של פרויקטים. ב-2016 הצטרף למשרד כשותף האדריכל אורן ברודנר, לאחר עשור של עבודה במשרדי אדריכלות מובילים. ברודנר נמשך לאוריינטציית המרכזים המסחריים ובנייני התעסוקה ומימש את סקרנותו לנישה זו במשרד אליו הצטרף.
1 צפייה בגלריה
אורן ברודנר
אורן ברודנר
אורן ברודנר
(צילום: גיא הכט)
בשנת 2021 לאחר פרישתו של אלכס, ברודנר הפך לבעלים, המנכ”ל והאדריכל הראשי של המשרד. בעשייתו האדריכלית הוא מפתח את עבודת תכנון המרכזים המסחריים, תוך שליטה גם בתכנון מגדלים ובנייה רוויה בענפי התעסוקה ומתחמי מגורים - בדגש על מבנים בהם מתקיים עירוב שימושים. קהל הלקוחות המגוון של המשרד מוצא בו מענה לדרישותיו השונות, הן באספקט התכנון האינטגרלי והן בזה היצירתי - בין השאר הודות לצוות האדריכלים המקצועי העובד תחת ברודנר.
על פי ברודנר, העיסוק באדריכלות מביא לסיפוק רב, ביכולת לשלב בין Design לבין מבנה וחלל אשר יכולים להעביר חוויה למשתמש. “ניהול המשרד הוא עולם שלם, ואין ספק ששילוב התפקידים שלי כבעלים, מנכ”ל ואדריכל ראשי הוא מאתגר ומצריך שילוב קווי חשיבה שונים: עסקי, ניהולי ויצירתי. בסופו של דבר, צריך לייצר דרך יעילה לאורך כל המסלול של הפרויקט. העקרונות צריכים להשתלב ביחד: גם עשייה אדריכלית גבוהה, גם תכנון נכון של זמן עבודה, גם הצד הכלכלי-עסקי של הפרויקט וגם הובלה של הדרך, על כל הצועדים בה עימי. כל פרויקט הוא בעצם סיפור משל עצמו. הוא מכיל מכלול של גורמים רבים ואנשים רבים: יזם, רשויות, עובדים, יועצים. ראיית המנכ”ל צריכה לקלוט איך הכל משתלב ביחד לפרויקט שיש לו דרך נכונה שממוקסמת לכולם. עליו לשמור על יעילותה של הדרך, ולוודא שהפרויקט לא יתפזר ושיהיה רווחי לכל המשתתפים בו”.
השקפת משרד ‘פריאון ברודנר אדריכלים’ היא כל הזמן לראות היכן ניתן להתייעל מכל הבחינות - הן בניהול הזמן והן באופטימיזציה אדריכלית. “הידע האדריכלי הרב הוא המרכיב בעל הערך הגבוה ביותר פה, מכיוון שהוא זה המאפשר התקדמות מוצלחת בפרויקט. לכן, אנחנו כל הזמן מפתחים תהליכים לייעול הדרך ולשימור הידע. אני מאמין שהגישה הזאת היא מהדברים שהופכים אותנו למשרד המוביל בארץ בתכנון המשלב אדריכלות איכותית, לצד תכנון יעיל כלכלית בכל התחומים ובדגש על מרכזים מסחריים”.
איך אתה מסכם את השנה האחרונה במשרד?
“אין ספק שהיא הייתה מאתגרת בהיבטים שונים. העלאות הריבית במשק השפיעו מאוד על הוודאות העסקית. כשהתווספה גם המלחמה ברצועת עזה - שני האתגרים הובילו לסוג של קיפאון במשק. היינו צריכים להתמודד עם זה, וכמובן עם העובדים שהמלחמה השפיעה עליהם ישירות. על אף הקשיים, ומכיוון שאנחנו לא עוסקים רק בנישה אחת אלא נוגעים בתחומים רבים, בהם כאלו שחיוניים להנעת המשק - המשרד צמח בשנה האחרונה. הוא ממשיך לתפקד בצורה איתנה גם בתקופת המשבר, כפי שכבר היה בעבר, למשל בתקופת מגפת הקורונה”.

יתרון עצום בעירוב שימושים

ברודנר מעיד על עצמו שתמיד רצה להיות אדריכל. עוד לפני עלייתו על מסלול זה התעסק בתחומים מקבילים, דוגמת אמנות וגרפיקה. “כשסיימתי את השירות הצבאי החלטתי שאדריכלות היא הכיוון בשבילי. למדתי את המקצוע באוניברסיטה, ותוך כדי הלימודים כבר התחלתי לעבוד במשרדי אדריכלות. עבדתי ב”יעקב רכטר אמנון רכטר אדריכלים” ולאחר מכן שמונה שנים ב”ישר אדריכלים”, חלקם כראש צוות בכיר. אני רואה בתקופה בזאת התנסות מכוננת שהובילה אותי לאיפה שאני נמצא היום. זה היה בית הספר שלי לאדריכלות”.
במהלך עבודתך ביצעת פרויקט שאתה רואה בו פרויקט דגל?
“אני אוהב את כל המבנים בהם הייתי מעורב, אבל אם עליי להצביע על פרויקט אחד שעשה את המפנה, זהו Shop Time בפתח תקווה: מתחם מסחרי על טהרת הבילוי והפנאי שבו משולבים גם משרדים. מדובר בפרויקט רב-שלבי שבו השלב הראשון והשני כבר הסתיימו. הוא מביא לידי ביטוי את כל ההשקפה שלנו בנוגע לתכנון מרכזים מסחריים, ועל מערכות התנועה והקישוריות שלהן למרחב העירוני. אפשר לומר גם שבשנה האחרונה התחלנו במשרד לא מעט פרויקטים, שגם כן יכולים להתאים לקטגוריית ‘פרויקטי דגל’. למשל: מגדל משרדים בכניסה ליבנה, מתחם באור יהודה המשלב לוגיסטיקה, תעסוקה ומסחר יחדיו. מתחם מסחרי ענק בירכא. פרויקט עירוב שימושים בצומת סביון. באחרונה, אף אישרנו ותמ”ל בקריית גת לתוכנית מגורים במרכז העיר במסגרת פרויקט התחדשות עירונית בשטח של 50 דונם. ייבנו שם 930 יחידות דיור, שטחי מסחר ומבני ציבור. עוד אנו מובילים מספר פרויקטים בשטח של 70 דונם במע”ר החדש בעפולה שישלבו מסחר, תעסוקה ומגורים בעירוב שימושים”.
לאן בכוונתך לפתח את המשרד בשנים הקרובות?
“בשנים האחרונות אנו עובדים חזק על כניסה לתחום ההתחדשות העירונית. קיימת הבנה שזהו מחולל התחדשות הרקמה העירונית. אנחנו רוצים - וצריכים - לקחת חלק בכך. השנה אנו מנסים לתת התייחסות למגמה הקיימת כיום במסגרות התכנוניות ברשויות המקומיות, שהיא שילוב של מסחר ותעסוקה, מגורים מבני ציבור ואף ולוגיסטיקה. אנו שמים על כך דגש מכיוון שיש לנו יתרון עצום בתחום עירוב השימושים. ביכולתנו לשלוט על כל אחד התחומים בנפרד וגם לתכנן את הרבדים השונים לכדי פרויקט אחד”.

ת.ז

אורן ברודנר - בעלים, מנכ”ל ואדריכל ראשי של פריאון ברודנר אדריכלים
סיכום שנת 2023 במשפט: “שנה מורכבת של עשייה וצמיחה משמעותית לצד מלחמה על הבית – בה אנחנו ננצח “.
דמות מפתח שהיוותה לך השראה בשנת 2023: “מלי ברודנר רעייתי ושותפתי לדרך”.
משאלת לב לשנת 2024: “שכולם יחזרו הביתה בשלום, ושנחזור לדרך של בניית הארץ במלוא העוצמה”.
מסר מרכזי: “האדריכלות צריכה לדבר בשפה של זמנה והמקום שלה אבל לשאוף לנצחיות.” פרנק גרי