י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
המשא ומתן נתקע

בחמאס מאשימים את אבו מאזן בניסיון לכפות תנאים להכרה בישראל

מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס אמר כי הוא סבור שאין ערך לדיבורים עתה על משא ומתן. בראיון נוסף שהעניק מחמד נזאל אמר כי אין זה הגיוני שהם ייכנסו למו"מ לאור הריגתו של אל עארורי, וכי אין אפשרות לשוב למשא ומתן עקיף בימים אלה

בחמאס מאשימים את אבו מאזן בניסיון לכפות תנאים להכרה בישראל
מחבלי חמאס צילום: Wagdi Ashtiyeh /Flash90

מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ענה לשאלה לגבי המשך המשא ומתן להפסקת אש לאחר הריגתו של אל עארורי, כי הוא סבור שאין ערך לדיבורים עתה על משא ומתן. לגבי דיווחים לפיהם מצרים השעתה את התיווך שלה, נזאל ענה כי איש לא מסר לחמאס שהוא הפסיק את המשא ומתן שלו או שהוא הופסק.

"אולם, האווירה לאחר הריגתו של אל עארורי אינה מתאימה להיכנס למשא ומתן. יחד עם זאת באיזה שלב יצטרכו הצדדים לחזור לשולחן המשא ומתן העקיף כי הם רוצים לעצור את התוקפנות" אמר.

נזאל נשאל האם חמאס במצוקה משום שפתח במלחמה שהוא לא מצליח להפסיק אותה. הוא אמר כי חמאס אינה במצוקה, והדגיש כי "התנועה לא מתחרטת על המתקפה ב-7 באוקטובר, שהחזירה את העניין הפלסטיני לסדר היום". לגבי התנאים שהם הציגו למתווך המצרי, הוא ציין שהתנאי המהותי שלהם הוא שהמשא ומתן יוביל "להפסקת התוקפנות ונסיגת הכוחות הישראליים מרצועת עזה". הוא הוסיף כי למתווכים המצרי והקטרי נתונה הזכות לפרסם את התגובה ואת התנאים שהוצגו בה.

בראיון נוסף שהעניק מחמד נזאל אמר כי אין זה הגיוני שהם ייכנסו למו"מ לאור הריגתו של אל עארורי, וכי אין אפשרות לשוב למשא ומתן עקיף בימים אלה, אבל ייתכן שבימים הבאים תהיה הערכת מצב והחלטה לשוב. הוא ציין כי הם העבירו למתווכים את השקפתם בנוגע למשא ומתן, והם מחכים לתגובה של ישראל וארה"ב, כך דיווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, הוא אמר כי חמאס ומנהיגיה "לא פועלים באימפולסיביות, אלא במודעות ובגרות על בסיס האינטרסים של הפלסטינים". הם מעוניינים ב"הפסקת התוקפנות", אך לאחר חיסול אל עארורי ברור שאי אפשר לבטוח בשום התנהלות של ישראל ויש להתייחס אליה בחשדנות. לדבריו, גם המתווכים נדרשים לקחת זאת בחשבון במאמצי התיווך שלהם.

במסגרת הרעיונות לגבי הגורם שישלוט ברצועת עזה ב"יום שאחרי" הועלתה הצעה בישראל לפיה ישלטו ברצועה ראשי החמולות מוכרות אשר כל אחד מהם יקבל אחריות על אזור אחר ברצועה. בעקבות זאת, פרסמה הרשות העליונה של החמולות ברצועת עזה הודעת בה גינתה את ההצעה וציינה כי הצהרות אלה נועדו לזרוע פירוד בתוך החברה הפלסטינית. במקביל, קראה הרשות העליונה לגורמים ערביים ובינלאומיים לפעול באופן מיידי להפסקת המלחמה ברצועת עזה ולהכנסת סיוע הומניטארי.

בראיון שהעניק מחמד נזאל, הוא נשאל על הקשר עם הרשות הפלסטינית, ואמר כי מאז תחילת המלחמה לא היו מגעים רשמיים בין חמאס לרשות בשל החלטת הרשות. הוא ציין כדוגמא את העובדה שאבו מאזן לא פרסם שום הצהרת תנחומים על הריגתו של סאלח אל עארורי, ואמר כי אבו מאזן היה יכול להתקשר להניה או למשפחתו של אל עארורי ולמסור תנחומים.

לדבריו, הרשות הפלסטינית אינה אויב של חמאס והם פתוחים להידברות עם כל ארגון פלסטיני, לרבות פתח. הוא ציין כי נערכו פגישות בין הארגונים הפלסטיניים לפני מספר ימים בביירות, בהשתתפות סאלח אל עארורי וזיאד אלנח’אלה ראש הג'יהאד האיסלאמי בלבנון, שבהן דנו בהשקפה הפלסטינית לגבי הסכסוך ופרסמו הודעה, כי הדלת פתוחה להידברות עם פתח בנוגע "להפסקת התוקפנות וההשקפה הפלסטינית לגבי היום שאחרי". בתשובה לשאלה נוספת נזאל האשים את אבו מאזן בניסיון לכפות תנאים על חמאס הקשורים להכרה בישראל.

 

אבו מאזן חמאס עזה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד