ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
שוחרר בעסקת שליט

הכירו את המנכ"ל של חמאס שמימן את המתקפה על ישראל

זאהר ג'בארין, מנהל הכספים של חמאס שיושב בטורקיה, מטפל בתיק חברות שמספק הכנסה שנתית של מיליונים לארגון הטרור חמאס. הוא מפקח על אימפריה פיננסית אדירה בשווי מאות מיליוני דולרים. הוא מנהל רשת של תורמים פרטיים ואנשי עסקים שמשקיעים עבור ארגון הטרור חמאס

הכירו את המנכ"ל של חמאס שמימן את המתקפה על ישראל
זאהר ג'בארין צילום: רשתות ערביות

זאהר ג'בארין, מנכ"ל הכספים של חמאס מנהל אימפריה אדירה של חברות שמממנות את חמאס. הוא החל את הקריירה שלו בשנות ה-80, אז לווה מזומן מאמו כדי לקנות נשק. כעת, הוא מפקח על אימפריה פיננסית שלהערכת ארה"ב שווה מאות מיליוני דולרים עמם הוא מממן את פעולות חמאס נגד ישראל.

המחבל לבוש הג'קט בן ה-55 מנהל את מערכת היחסים הפיננסית של חמאס עם הנדיבה העיקרית שלו איראן ומטפל בהעברת מזומנים לרצועת עזה, כך אומרים גורמים אמריקאים וישראלים ל'וול סטריט ג'ורנל'. הוא עובד עם חברות שמספקות הכנסה מדי שנה עבור חמאס, ומנהל רשת של תורמים פרטיים ואנשי עסקים שמשקיעים עבור ארגון הטרור חמאס.

השפעתו של ג'בארין על הכספים של חמאס כה משמעותית, עד שגורמי ביטחון אמריקאים וישראלים בהווה ובעבר מאמינים שהוא איפשר לארגון הטרור לשלם עבור נשק ומשכורות למחבלים בפיגועי 7 באוקטובר .

ג'בארין היה קרוב לסאלח אל-עארורי, שחוסל ביום שלישי בפיצוץ המיוחס לישראל בלבנון; השניים סייעו בהקמת הזרוע הצבאית של חמאס בגדה המערבית ושניהם נחשבים מקורבים לאיראן. עארורי כתב את ההקדמה לספר שג'בארין הוציא לאחר שחרורו מהכלא.

"הימים לא החלישו את נחישותו", כתב עארורי על חברו. "הוא ממשיך, ברוך השם, להשלים את המסע הזה, שהוא נתיב הג'יהאד".

ישראל חוששת שגם אם תשמיד את חמאס בעזה, האימפריה הפיננסית של הארגון ישאר. ג'בארין עקף במשך שנים סנקציות מערביות כדי להשתמש במערכות פיננסיות בסעודיה, לבנון, איחוד האמירויות הערביות, סודאן ולאחרונה בטורקיה, כדי להקים חברות ולהעביר כסף לעזה.

הזרמים הפיננסיים המתמשכים ממחישים את הקושי שעמד בפני ארה"ב וישראל לסגור את המימון לחמאס. ארה"ב הטילה סנקציות על בכירי חמאס וחברות קשורות לחמאס במשך יותר משני עשורים, אך עדיין נאבקת לשבש את יכולתה לגייס מזומנים.

תחת ג'בארין, המשרד הפיננסי של חמאס ממוקם בבניין באיסטנבול, שם הוא מנהל מניות חברות, כולל מניות בחברת נדל"ן הנסחרת בבורסה של טורקיה.

זה "כבוד לקבל כספים להעביר לחמאס", אמר ג'בארין. אבל הוא מכחיש את מעורבותו בגיוס כסף. "זו האשמה, לא עובדה".

כעת הוא חלק מחמאס, המפלגה הפוליטית, אך לא גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של הארגון, לדבריו. לדבריו, לחמאס יש קשרים עם מדינות רבות, כמו איראן, רוסיה, אלג'יריה, טורקיה ואחרות.

"ישראל מנסה לערבב תפוחים ותפוזים", אמר. "לאל-קסאם יש קשרים משלו, הרחק מהמפלגה הפוליטית של חמאס".

טורקיה אינה רואה בחמאס ארגון טרור ומבחינה בין הזרוע הצבאית לזרוע המדינית. אנקרה מצידה הודיעה שעסקים טורקיים לגיטימיים והם אינם מממנים את הפעולות הצבאיות של חמאס והמערכת הפיננסית שלו לא נוצלה לרעה.

ג'בארין בנה קשרים עם אנשים המקורבים לנשיא רג'פ טאיפ ארדואן שלדברי גורמי ביטחון ישראלים סייעו לחמאס להשיג נשק ומימון. ג'בארין סייע לשמור על מערכת היחסים של חמאס בלבנון עם הנציג האיראני חיזבאללה ועם חלפני כספים שם, כך על פי גורמים אמריקאים שעקבו אחר הזרמים הפיננסיים.

איראן העבירה עשרות מיליוני דולרים לחמאס בשנים האחרונות באמצעות חלפני כספים, ולאחרונה עם מטבעות קריפטוגרפיים, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל. המזומנים נותבו דרך ביירות, איסטנבול ומרכזי עסקים אזוריים אחרים לפני שהגיעו לעזה, כך על פי גורמים רשמיים בארה"ב.

כמו יחיא סינוואר, המנהיג הנוכחי בעזה, ג'בארין שוחרר מהכלא ב-2011 כחלק מעסקה לשחרור יותר מ-1,000 אסירים פלסטינים עבור גלעד שליט. בעוד סינוואר עלה בשורות חמאס בעזה, ג'בארין פילס את דרכו אל מחוץ לעזה.

ג'בארין אחראי גם על האסירים, ויחד עם סינוואר הוא ניהל משא ומתן לשחרור חטופים ישראלים עבור אסירים פלסטינים, כך לפי גורמים מצריים. ג'אברין הואשם ברצח חייל צה"ל וקיבל מאסר עולם ושוחרר בעסקת שליט.

תרומתו הגדולה של ג'בארין לחמאס הייתה שהוא גייס פלסטיני, שהיה אז אנונימי יחיא עיאש, שלימד איך מייצרים מטעני חבלה מאולתרים. יחיא עיאש, כונה "המהנדס", והיה ממקימי גדודי עז א-דין אל-קסאם של חמאס ואחד האחראיים לשיטת פיגועי ההתאבדות בשנות ה-90. פיגועי טרור אלו גבו את חייהם של למעלה ממאה ישראלים. הוא חוסל באמצעות טלפון סלולרי ממולכד בשנת 1996.

בכלא למד ג'בארין עברית, למד לתואר והיה אחד מאנשי חמאס האחראים לתנאי האסירים. הוא החל לכתוב את ספרו, שיצא לאור שנה לאחר שחרורו מהכלא ב-2011.

ג'בארין מצא בית חדש לאימפריית העסקים שלו בטורקיה. הוא קיבל סיוע ממקורב טורקי לרכוש ולהשכיר נכסים מסחריים ובנייני מגורים, ולרכוש רכבי יוקרה, כך עולה מחקירה משנת 2018 של השב"כ, הכוללת מעצר של אקדמאי טורקי שהואשם בעבודה עם חמאס.

ג'בארין ניצל את מעמדו כדי לממן פיגועים נגד ישראלים. בשנת 2018 עצר השב"כ ערבי ישראלי שהעביר מאות אלפי אירו במזומן עבור פעילי טרור בגדה המערבית, כסף שסופק על ידי ג'בארין מאיסטנבול.

ארה"ב הטילה סנקציות על ג'בארין ב-2019, לאחר מכן אמרה שהוא הפך למוח מאחורי "רשת פיננסית שאפשרה לחמאס לגייס, להשקיע ולהלבין סכומי כסף אדירים" מטורקיה.

ג'בארין, בשיתוף פעולה הדוק עם בכירים אחרים בחמאס, פתח תיק נדל"ן בטורקיה בשווי 500 מיליון דולר, זה כלל שיתוף פעולה עם חברות שבסיסן באלג'יריה ובאיחוד האמירויות.

החברה הגדולה ביותר היא Trend GYO הרשומה בבורסה הטורקית, 75% מהשווי בבעלות חמאס, ארה"ב הטילה סנקציות על החברה במאי 2022.

ממשלת טורקיה העניקה לאחד ממייסדי החברה אזרחות ושם חדש, כך על פי גורמים אמריקאים. פקידי חמאס היושבים בטורקיה פתחו חשבונות בנק טורקיים כדי להעביר מזומנים לפעילים בגדה המערבית.

בהצהרת החברה נמסר כי היא לא מכירה את חמאס או אנשים הקשורים לארגון. טרנד מסרה כי כחברה בורסאית היא מחויבת להיות שקופה לגבי האופן שבו היא מנצלת את רווחיה, מה שלא מאפשר ל"חמאס או כל ארגון לא רשמי אחר להעביר כסף".

 

חמאס טורקיה ארצות הברית מלחמת חרבות ברזל עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד