2024 נפתחה בשורה של עליות מחירים, ולא כולם חושבים שמדובר בעליות מחויבות המציאות. היבואן צביקה ויליגר אומר ל-ynet ו-"ממון": "לא יקרה כלום אם רבעון אחד או שניים לא נרוויח".
היבואנית שסטוביץ' הודיעה לרשתות השיווק שתייקר ב-1 בפברואר ‭15%‬ ממוצריה ב-2% עד ‭.20%‬ מדובר בהתייקרות שהחברה תיכננה לאחרי החגים (נובמבר) ונדחתה בעקבות המלחמה. בין המותגים שמתייקרים: אג'קס ב-%‭,20‬ סלים דליס ב-%‭,15‬ ריו מארה ב-5% ומוצרי טיפוח הגוף של פלמוליב ב-%‭.17‬
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
צביקה ויליגר
צביקה ויליגר
צביקה ויליגר
(צילום: אביגיל עוזי)
גם חברת סוגת, שבבעלות קרן ההשקעות הפרטית פורטיסימו, הודיעה על עליית מחירי סוכר דמררה בצנצנת 1 ק"ג ב-11%, סוכר לבן בצנצנת 1 ק"ג ב-13%, וקטניות בין 20% ל-40%. גם בית השיטה וחברת יכין (זנלכל) העלו מחירים.
החברות ספגו ביקורת על כך שהן מעלות מחירים בזמן מלחמה. ויליגר הוא בעל השליטה בחברת ויליפוד, מהיבואניות הגדולות בישראל לשימורים, מוצרי חלב, אורז ועוד. הוא מתרעם על שסטוביץ' וסוגת שמעלות מחירים בתקופה קשה להרבה מאוד אנשים בישראל.
"אני לא מעלה מחירים כרגע. זה לא לעניין. אנחנו לא הרווחנו הרבה ברבעון השלישי כי לא העלנו מחירים. אני מאמין שבמלחמה אנשי עסקים צריכים לרתום עצמם. לא יקרה שום דבר אם רבעון או שניים אנשים עשירים כמו שסטוביץ' לא יעלו מחירים, גם אם על חשבון רווחיות. לקרן פרטיסטימו, בעלת סוגת, יש מיליארדים", אומר ויליגר. "אני בכלל לא מבין מה הולך להיות פה במדינה? גם בתחום החקלאות, ראיתי שביטלו את רפורמת היבוא בחקלאות. חקלאים לא זרעו, ולדעתי יהיה פה גם מחסור בפירות וירקות והמחירים יזנקו. החברים מהאוצר צריכים להתחלף, המצב לא טוב במדינה. אני לא מבין לאן אנחנו הולכים".
מה מטריד אותך במצב? "תקשיבי, יש סיפור לא פשוט במדינה. יהיו כאן חוסרים אדירים בתחום המזון המיובא. כבר עכשיו יש חוסר. סחורות לא מגיעות מהמזרח הרחוק בגלל החות'ים ויש חוסרים באורז – שמחירו בעולם עלה. שימורי טונה, פטריות, לפתנים. סחורה שהייתה אמורה להגיע עכשיו בדצמבר תגיע רק בפברואר. יהיו עליות מחירים שחבל על הזמן. רק הובלה ימית עולה עכשיו פי שלושה".
אז אם מחירי הסחורות עולים ומחירי ההובלה הימית קופצים, אולי יש צידוק להתייקרויות מצד היבואנים? "אני אישית לא רוצה להעלות מחירים. אני יודע שלא יאמינו לי ויהיו ציניים כלפיי, אבל זאת המדיניות שלי השנה. לא יודע לגבי השנה הבאה. נתתי הוראה בויליפוד לא להעלות מחיר, כי צריך לעזור לעם ישראל. וכן, אני גם עוזר לויליפוד כי אנשים קונים יותר את המוצרים שלי. הגעתי השנה למחזור שיא קרוב ל-550 מיליון שקל לעומת 470 מיליון שקל בשנה שעברה. כאשר השתלטתי על ויליפוד, החברה הייתה עם מחזור שנתי בסך 220 מיליון שקל. אין חברה שגדלה אורגנית יותר מאיתנו. אז גם אם השנה הרווח שלנו נשחק, לא נורא. נסתפק בתקופה שגדלנו במכירות".