שופטי העליון חלוקים, שוב - חיות: "המניע לחוק היה אישי"; סולברג: "החוק אינו פרסונאלי"

כמו בפסילת החוק לצמצום עילת הסבירות, גם הפעם ההכרעה בבג"ץ נעשית על חודו של קול אחד בלבד • שופטי הרוב סוברים כי החוק נועד כדי לשמור על נתניהו, שופטי המיעוט טוענים כי התיקון לחוק צלח את המבחן, והוא כלל לא פרסונאלי

נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות. צילום: אורן בן חקון

על חודו של קול אחד: כמו בהחלטת בג"ץ לפסול את החוק לצמצום עילת הסבירות השבוע, גם בהחלטה בעניין חוק הנבצרות שנדחה לכנסת הבאה, שופטי העליון היו חלוקים בדעתם, וגם הפעם - ההכרעה הייתה על חודו של קול אחד בלבד.

לטענת של נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, אסתר חיות, חוק הנבצרות הינו פרסונאלי, ולכן החליטה לתמוך בדחייתו: "בחינת מכלול הנסיבות מעידה כמאה עדים על כך שהתכלית העיקרית אשר לשמה נחקק התיקון, בראייה צופה פני עתיד, היא מתן המענה לסיכון משפטי קונקרטי שאיים - לתפיסת מחוקקי התיקון - על ראש ממשלה מכהן".

השופט נעם סולברג (ארכיון), צילום: אורן בן חקון


מנגד, השופט נעם סולברג טען שהחוק לא פרסונאלי וניתן להכניסו לתוקף בכנסת הנוכחית: "נמצאנו מבטלים הלכה למעשה חוק-יסוד, על חודו של קול, שעה שגם לשיטת הרוב ניתן להגיע לאותה תוצאה בדרך של פרשנות. זאת, בניגוד להלכה. התיקון צלח את המבחן והוא אינו פרסונאלי".

יחד עם סולברג, בדעת המיעוט נמצאו גם השופטים מינץ ואלרון שהסתייגו מהטענות כי החוק פרסונאלי ומהטענות שלפיהן נעשה שימוש לרעה בסמכות. לשיטתם, החוק נועד כדי לקבוע הסדר כללי בעניין האופן שבו יוצא ראש ממשלה מכהן לנבצרות.

השופט אלכס שטיין, שגם הוא התנגד לדחיית החוק כחלק מדעת המיעוט, קבע גם הוא כי חוק הנבצרות אינו פרסונאלי. כמו כן, השופט וילנר שנמנתה גם היא בדעת המיעוט סברה כי דרישת הכלליות עניינה בתחולת הנורמה, ולא בשיקולים אישיים פרסונאלים שעמדו לנגד חברי הכנסת בעת החקיקה, ומכיוון שתחולתו כללית - הרי שהוא עומד בדרישות ואינו פרסונאלי.

השופט אלכס שטיין, צילום: הרצי שפירא

נבצרות - רק בשל בעיה רפואית

לפני כ-10 חודשים, מליאת הכנסת אישרה ברוב של 61 תומכים מול 47 מתנגדים בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק־יסוד: הממשלה (תיקון מס' 12) של חבר הכנסת אופיר כץ וקבוצת חברי כנסת.

על פי החוק, מוצע לקבוע שנבצרות זמנית של ראש הממשלה למלא את תפקידו תהיה בשל אי מסוגלות פיזית או נפשית בלבד ותיקבע על ידי ראש הממשלה בהודעה לממשלה וליושב ראש הכנסת ובאישור ועדת הכנסת ברוב של 2/3 מחבריה.

רה"מ נתניהו, צילום: לע"מ

בנוסף, גם הממשלה תהיה רשאית להחליט ברוב של 3/4 מחבריה כי נבצר מראש הממשלה זמנית למלא את תפקידו בשל אי מסוגלות פיזית או נפשית; במקרה מעין זה הממשלה תכונס על ידי ראש הממשלה לבקשת 3/5 מחברי הממשלה ועל ראש הממשלה יהיה לכנס את הממשלה בתוך שלושה ימים ממועד הגשת הבקשה או במועד מאוחר יותר אם התבקש לכך בבקשה.

אם ישיבת הממשלה לא כונסה בתוך שלושה ימים יכנס מזכיר הממשלה את הממשלה באופן מיידי וממלא מקום ראש הממשלה ינהל את הישיבה. החלטת הממשלה במקרה זה תעמוד בתוקפה שלושה ימים ותובא לאישור ועדת הכנסת ברוב של 2/3 מחבריה, ואם החלטת הממשלה ניתנה מטעמי בריאות, תהיה החלטת ועדת הכנסת גם על יסוד חוות דעת רפואית וועדת הכנסת תהיה רשאית לקבוע שהנבצרות תמשך לא יותר משבעה ימים מיום החלטת הממשלה; כן מוצע כי אם ראש הממשלה לא יגיש חוות דעת רפואית בהתאם לכללים שקבעה ועדת הכנסת יראו אותו כאילו הודיע על נבצרותו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר