גירסת הדפסה        
   
קבוצות דיון סקופים נושא #832126 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 832126        
abarzilay לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 4.1.14
8262 הודעות, 121 מדרגים, 237 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי כ''ב בטבת תשפ''ד    18:45   03.01.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

סקירה: עדויות לשימוש שעושים ארגוני הטרור ברצועה עזה בתשתיות אזרחיות  

 
  
עדויות לשימוש שעושים ארגוני הטרור ברצועה עזה בתשתיות אזרחיות
פורסם: 03/01/2024


פתח דבר
-לפניכם פרסום של "מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית" בנוגע לשימוש שעושים ארגוני הטרור ברצועה עזה בתשתיות אזרחיות.


-ניתן למצוא את הפרסום בגרסת PDF כאן:
https://www.terrorism-info.org.il/app/uploads/2023/12/H_278_23.pdf

-כמו כן לגירסה ברשת ניתן לעיין כאן:
https://www.terrorism-info.org.il/he/%d7%a2%d7%93%d7%95%d7%99%d7%95%d7%aa-%d7%9c%d7%a9%d7%99%d7%9e%d7%95%d7%a9-%d7%a9%d7%a2%d7%95%d7%a9%d7%99%d7%9d-%d7%90%d7%a8%d7%92%d7%95%d7%a0%d7%99-%d7%94%d7%98%d7%a8%d7%95%d7%a8-%d7%91%d7%a8%d7%a6/


עיקרים

חמאס, חזבאללה וארגוני טרור רבים נוספים עושים שימוש בתשתיות אזרחיות ובאוכלוסייה אזרחית כ”כמגן אנושי”. לצורך הסתרת הפעילות הצבאית טרוריסטית שלהם. השימוש במתקנים אזרחיים ובאוכלוסייה אזרחית נחשף ותועד פעמים רבות במהלך מלחמת לבנון השנייה, בעת מבצעים שונים שביצע צה”ל נגד ארגוני הטרור ברצועת עזה, ובצורה נרחבת ביותר במהלך המלחמה האחרונה ברצועת עזה.

ירי רקטות ופצצות מרגמה מקרב ריכוזי אוכלוסייה ומוסדות ציבוריים, כמו בתי חולים, ובתי ספר ומיקום תשתיות צבאיות בתוכם או בקרבתם, מהווים דפוס פעולה מוכר של חמאס ושאר ארגוני הטרור. השימוש בדפוס פעולה זה נועד להגן על פעילי חמאס מפני תגובות צה”ל ולהעלות את סיכויי שרידותם. טענות ותיעוד לגבי שימוש של ארגוני טרור פלסטינים, כולל חמאס, באוכלוסייה האזרחית הועלו כבר בשנת 2006. על פי מאמר של מרכז המצוינות לתקשורת אסטרטגית של נאט”ו, עושה חמאס שימוש באוכלוסייה אזרחית כמגנים אנושיים בסכסוכים עם ישראל מאז שנת 2007 (Hybrid Threats: Hamas’ use of human shields in Gaza, 6 ביוני 2019).

לשימוש הנרחב בתשתיות אזרחיות ובאזרחים כ”מגן אנושי” ביטויים רבים ביניהם מיקום מפקדות, חמ”לים והסתתרות מחבלים בלב שכונות מגורים, בבתים פרטיים או במוסדות ציבור. שיגור רקטות ופצצות מרגמה מתוך שטחים מאוכלסים, ירי מתוך בתים או מסגדים, בתי ספר ומתקנים ציבוריים אחרים; אחסון אמצעי לחימה בתוך בתי אזרחים; ניצול אמבולנסים ורכבי הצלה לצרכים מבצעיים ועוד. למותר לציין ששיטת פעולה זו של ניצול ציני ומכוון של אוכלוסייה אזרחית מהווה פשע מלחמה ופשע נגד האנושות והפרה בוטה של עקרונות היסוד בדיני הסכסוך המזוין של המשפט הבינלאומי, המחייבים אבחנה בין אזרחים ללוחמים.

מאז תחילת המלחמה (7 באוקטובר 2023) חשפו כוחות צה”ל את התופעה במלוא היקפה לאחר שמצאו שחמאס הכניסה חלק ניכר מרשת הפיקוד שלה ומערכת המנהרות שהיא בנתה תחת תשתיות אזרחיות במיוחד בבתי חולים. עוד עלה כי חמאס השתמשה במבני בית ספר לאחסון אמצעי לחימה, כגון רקטות, טילים נגד טנקים, משגרים ורובים אוטומטיים. מחסנים צבאיים אלו נמצאו בסמיכות לכיתות לימוד מתפקדות, או לאוכלוסייה אזרחית שמצאה מחסה בבתי הספר. מסגדים ובתים פרטיים שימשו לאחסון אמצעי לחימה וכמקום מסתור לפירים שהובילו למנהרות ואף כמפעלים לייצור אמצעי לחימה ועוד.

השימוש במוסדות ומתקנים אלה לצרכים צבאיים על ידי חמאס היא אסטרטגיה מכוונת שיש לה מספר מטרות. בראש ובראשונה הוא נועד לצמצם את הפגיעה בנכסים הצבאיים שבנו חמאס ושאר ארגוני הטרור ולהעניק להם מעין “חסינות” מפני פעולות צה”ל. זאת, תוך ניצול הידיעה כי צה”ל נמנע עד כמה שניתן מפגיעה באזרחים ובשל כך הוא נמנע, ככל האפשר, מלתקוף מוסדות כמו בתי חולים ובתי ספר או ריכוזי אוכלוסייה של בלתי מעורבים. כמו כן הוא נועד לאפשר לחמאס ושאר ארגוני הטרור לזכות ביתרונות מדיניים-תעמולתיים בקרב על התודעה על ידי הצגת ישראל כמי שפועלת נגד אזרחים חפים מפשע.

להלן מספר דוגמאות שחשפו כוחות צה”ל במהלך המלחמה האחרונה המעידות על מיקום תשתיות טרור בלב אוכלוסייה אזרחית.


שימוש במסגדים

במהלך ימי הלחימה חשפו כוחות צה”ל שימושים צבאיים מגוונים, שעשו חמאס וארגונים נוספים במסגדים ברחבי רצועת עזה. נחשפו עדויות רבות, שתועדו בהרחבה על אחסון אמצעי לחימה במסגדים, פירי מנהרות שאותרו בתוך מסגדים או סמוך להם שהובילו למנהרות טרור ושיגור רקטות ופצצות מרגמה מקרבת מסגדים. בהקשר זה יש לציין, כי גם בעבר נחשפו כוחות צה”ל לשימושים הצבאיים שעשו הארגונים במסגדים. יצוין כי חלק מהמסגדים משמשים במהלך ימי הלחימה למגורי אזרחים שפונו מחלקים שונים של הרצועה במסגרת הלחימה.

בהקשר לשימוש במסגדים לצרכים צבאיים יש לציין, שישנם מספר אנשי דת מוסלמים בכירים, סונים ושיעים, שהבולטים שבהם הם השיח’ יוסף אלקרצ’אוי הסוני והאיאתאללה ח’מיני השיעי, אשר טענו, כי שימוש במסגד לצרכים צבאיים במסגרת הג’האד (מלחמת הקודש) הינו לגיטימי. היתרים הלכתיים לשימוש במסגדים, נסמכים על המסורות האסלאמיות (חדית’) הקובעות כי הנביא מחמד עצמו השתמש במסגד גם לצרכים צבאיים ופוליטיים, מעבר לתפקידו הקלאסי כבית תפילה למאמינים.

דיני המלחמה קובעים באופן חד-משמעי שמבני דת ובכלל זה מסגדים, המשמשים לצרכים צבאיים, מאבדים את ההגנה המיוחדת הניתנת להם ובכך הם חושפים עצמם לתקיפה בהתאם לדיני העימות המזוין. ארגוני הטרור ברצועה מצדם טוענים, בעיקר לצרכי גיוס דעת הקהל, כי הפגיעה של צה”ל במסגדים, כולל אלה שבהם נעשה שימוש צבאי היא בלתי חוקית והיא מהווה פגיעה בחופש הפולחן. אולם, מהלכי צה”ל ברצועה, כמו גם הפעילות שננקטה ע”י מדינות אחרות כולל ארה”ב בעיראק, עולים בקנה אחד עם כללי המשפט הבינלאומי.

במהלך המלחמה נחשפו הלוחמים בשטח למגוון השימושים שעשו חמאס ושאר ארגוני הטרור במסגדים ברחבי הרצועה. להלן מספר דוגמאות שתועדו על ידי דובר צה”ל:

בעיר עזה נחשפו תשתיות טרור במסגד אבו בכר, שהיינו אחד המסגדים המרכזיים בעיר (דובר צה”ל, 13 בנובמבר 2023).


מימין: פירי רקטות שאותרו סמוך למסגד. משמאל: פיר מנהרה שאותר בתוך מסגד (דובר צה”ל, 20 בנובמבר 2023)


בשכונת זיתון בעזה , איתרו כוחות צה”ל מסגד ששימש כמעבדה לייצור אמצעי לחימה (דובר צה”ל, 20 בנובמבר 2023).


באזור שיח’ זאיד בצפון הרצועה . איתרו הלוחמים בתוך מסגד כלי רכב ובו אמצעי לחימה רבים שככל הנראה שימש את פעילי הנח’בה לתקיפה ב-7 באוקטובר. בסמוך למסגד אותרו עמדות שיגור רקטות (דובר צה”ל, 23 בנובמבר 2023).



עמדות שיגור רקטות שאותרו סמוך למסגד (דובר צה”ל, 23 בנובמבר 2023)


במחנה הפליטים ג’באליא נחשף מתקן אימונים לירי RPG שהוסתר בתוך מסגד. במתקן נמצאה מעבדת מטענים ואמצעי לחימה רבים. חלק מאותם אמצעי לחימה אותרו שהם ארוזים בשקיות של ארגון אזרחי הפועל ברצועת עזה (אתר צה”ל, 11 בדצמבר 2023).


מימין: מתחם אימוני הירי שאותר בתוך המסגד. משמאל: מעבדת מטענים שאותרו בתוך המסגד (דובר צה”ל, 11 בדצמבר 2023)


באזור ג’באליא , תקפו כוחות צה”ל מסגד ששימש את הג’האד האסלאמי בפלסטין כמפקדה מבצעית ומחסן אמצעי לחימה (דובר צה”ל, 3-1 בדצמבר 2023).

ב-8 בדצמבר 2023, כוחות צה”ל ביצעו פשיטה על מסגד שהכיל תשתיות טרור של חמאס. מטוס קרב השמיד את המסגד ואת מערכת התשתיות התת קרקעיות שמתחתיו (דובר צה”ל, 8 בדצמבר 2023).

תשתית צבאית של חמאס הממוקמת במסגד באזור ג’אבליא (דובר צה”ל, 10 באוקטובר 2023)


בג’באליא . נמצא מסגד שבמרכזו נמצא חמ״ל ששימש את פעילי חמאס והיה מרושת במצלמות שתצפתו על כוחות צה”ל (דובר צה”ל, 15 בדצמבר 2023) .


באזור ח’אן יונס זיהו הלוחמים תשתית תת קרקעית במסגד. באחד החדרים הופעל מטען ובוצע ירי על הכוחות (דובר צה”ל, 28 בדצמבר 2023).

אמצעי לחימה שנמצאו במסגד (דובר צה”ל, 28 בדצמבר 2023)

מוסדות חינוך

גם מוסדות חינוך הם בבחינת מוסדות אזרחיים שאין להתקיפם בעת מלחמה. השימושים הצבאיים שעושה חמאס במוסדות החינוך אינו חדש והוא נחשף כבר בעבר. השימוש במוסדות החינוך כולל הסתרת אמצעי לחימה בשטח בית הספר, מיקום תוואי מנהרות ופירים, ריכוז פעילים ומפקדות בבתי ספר וירי מקרבתם. ההנחה של חמאס ושאר ארגוני הטרור, העומדת בבסיס השימוש במוסדות החינוך, הינה שישראל תירתע מלתקוף אותם ובכך ניתן להגביר את סיכויי שרידותם של הפעילים ושל אמצעי הלחימה הנמצאים במקום. יצוין כי בימי הקיץ מנצלים חמאס ושאר הארגונים את בתי הספר להעברת הדרכות ואימונים צבאיים וסמי צבאיים לתלמידים במסגרת מחנות הקיץ שהם מארגנים.

למותר לציין שהשימוש במוסדות חינוך לצרכים צבאיים מסכן את התלמידים, ואת סגל המורים ואת האזרחים הרבים החוסים בימים אלה בבתי הספר ומהווה הפרה בוטה של דיני המלחמה הבינלאומיים.


בתי ספר וגני ילדים
חלק מבתי הספר ברצועת עזה מנוהלים על ידי אונר”א חלקם על ידי הרשויות המקומיות. במהלך ימי הלחימה משמשים בתי הספר, בעיקר אלה של אונר”א, כמקלט עבור אזרחים שפונו מבתיהם ושוהים בהם מאות אזרחים. יצוין שלאחר שישראל פרסמה כי נמצאו אמצעי לחימה בבית ספר בעיר עזה, פרסמה חמאס הודעה בה צוין, כי טענות צה”ל הן המשך ל”שקרים” שבאמצעותם נוהגת ישראל להצדיק את הרג האזרחים וכי מדובר בהוכחה לכישלונה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 23 בדצמבר 2203). להלן מספר דגמאות:


מימין: בור לשיגור רקטות שמוקם בשטח בית הספר. משמאל: אמצעי לחימה שאותר בשטח בית הספר (אתר דובר צה”ל, 7 בנובמבר 2023)


ב-17 בנובמבר 2023 , כוחות צה”ל איתרו עשרות פצצות מרגמה שהוסתרו בגן ילדים בצפון רצועת עזה. כוחות צה”ל שפשטו על בית הספר היסודי אלכרמל. מצאו בשטחו אמצעי לחימה (דובר צה”ל, 17 בנובמבר 2023).


מימין: פצצות מרגמה שאותרו בגן הילדים . משמאל: אמצעי הלחימה שאותרו בבית הספר (אתר דובר צה”ל, 17 בנובמבר 2023)


ב-2 בדצמבר 2023 , איתרו כוחות צה”ל והשמידו פיר מבצעי של חמאס בעומק עשרות מטרים שהיה ממוקם בחצר בית ספר (אתר צה”ל, 2 בדצמבר 2023).


מימין: הפיר המבצעי שאותר במתחם בית הספר. משמאל: אמצעי לחימה שאותרו (דובר צה”ל, 2 דצמבר 2023)


ב-4 בדצמבר 2023 , הושמדו תשתיות טרור בבית חאנון שבצפון הרצועה ביניהם תשתית שמוקמה בבית ספר ממנו בוצעה תקיפה לעבר הכוחות. במתחם בית הספר נמצאו גם שני פירי מנהרות, אחד מהם היה ממולכד. כמו כן נמצאו זירת מטענים ואמצעי לחימה ( דובר צה”ל, 4 בדצמבר 2023).


ב-6 בדצמבר 2023 , איתרו הלוחמים והשמידו פיר תת קרקעי ותשתיות טרור נוספות שמוקמו במרחב בית ספר. בקרבת מרפאה ובית ספר נוסף בצפון רצועת עזה (דובר צה”ל, 6 בדצמבר 2023).

מטען שאותר בבית ספר בצפון הרצועה (דובר צה”ל, 6 בדצמבר 2023)


ב-7 בדצמבר 2023 בג’באליא, שבצפון הרצועה איתרו הלוחמים בית ספר בו נמצאו רובי צלפים, מטענים, טילי נ”ט, רקטות, פירים מבצעיים וצלבי קרס שצוירו על קירותיו. בסביבת בית הספר אותרו משגרים ומחסני רקטות (דובר צה״ל, 7 בדצמבר 2023).


ב-9 בדצמבר 2023 , כוחות צה”ל שפעלו בשכונת שג’אעיא נתקלו בחוליית מחבלים בשטח בית ספר, הם ניהלו חילופי אש וחיסלו את המחבלים. בסריקות שערכו הכוחות בשטח בית הספר אותרו בתוך כיתות הלימוד כלי נשק מסוג קלצ’ניקוב, רימונים ותחמושת. כמו כן אותר פיר שהיה חלק מתוואי תת קרקעי נרחב, (דובר צה”ל, 9 בדצמבר 2023).

פיר המנהרה שאותר בכיתת בית בספר (דובר צה”ל, 9 בדצמבר 2023)


ב-16 בדצמבר 2023 , בעקבות מידע אודות פעילי חמאס אשר מסתתרים בתוך בתי הספר, פשטו לוחמים על שני בתי ספר בשכונת אלרמאל בעיר עזה. בקרבות שהתנהלו במקום הרגו הכוחות מספר מחבלים. מחבלים נוספים שהסתתרו בתוך בתי ספר נכנעו ונעצרו (דובר צה”ל, 16 בדצמבר 2023).

מחבלים שנתפסו בבית הספר על ידי כוחות צה”ל (דובר צה”ל, 16 בדצמבר 2023)

כוחות צה”ל פעלו נגד יעדים במרחב ג’באליא. בשל הפעילות הצבאית הנרחבת, פינו הכוחות אזרחים משטח בית ספר בו שהו. בסריקה שערכו הלוחמים בבית הספר אותרו במקום מחבלים רבים ואמצעי לחימה רבים (דובר צה”ל, 21 בדצמבר 2023).

אמצעי לחימה שנמצאו בבית הספר (דובר צה”ל, 21 בדצמבר 2023)


ב-24 בדצמבר 2023 , ביצעו כוחות צה”ל פשיטה בעקבות מידע מודיעיני על בתי ספר בשיח’ רצ’ואן בעיר עזה. בבתי הספר, הסמוכים למסגדים ולמבני מגורים אותרו מאות אמצעי לחימה, ביניהם רימונים, כלי נשק טילי RPG, מטענים ואמצעי מדיה שונים.


אמצעי לחימה שאותרו בפעילות הכוחות (דובר צה”ל, 24 בדצמבר 2023)


ב-31 בדצמבר 2023 , בפעילות צה”ל בח’אן יונס, הכוחות תקפו אתר ממנו בוצע ירי ממבנה ששימש כמשרד חינוך, בית תרבות ובית ספר. במבנה איתרו הכוחות משגרי רקטות, מסמכים ואמצעים של חמאס (אתר צה”ל, 31 בדצמבר 2023).

במהלך פעילות כוחות צה”ל ב-1 בינואר 2024, במרכז רצועת עזה אותרו פעילות של מחבלים ואמצעי לחימה רבים בגן ילדים (דובר צה”ל, 1 בינואר 2024).



אמצעי לחימה שנמצאו בגן ילדים במרכז הרצועה (דובר צה”ל, 1 בינואר 2024)


אוניברסיטאות
האוניברסיטאות מהוות כמוקד כוח צבאי, פוליטי ואידאולוגי חשוב עבור חמאס. מוסדות אקדמיים מספקים אכסניה לפעילות בכירי חמאס שחלקם אף נושאים בהן משרות הוראה ומינהל. הן מהוות כר פורה לגיוס פעילים לשורות הזרועות הצבאיות, וכ“חממה” להעמדת דור של אנשי מחקר ופיתוח המועסקים עם תום לימודיהם בשירות הזרוע הצבאית של חמאס. מתקני האוניברסיטאות מנוצלים לפיתוח אמצעי לחימה ולאחסון כלי נשק. כך למשל בעת השתלטות חמאס על הרצועה (2007) התחוללו עימותים אלימים בין פעילי חמאס, שהפכו את שטח האוניברסיטה למתחם צבאי, לבין פעילי פתח; במהלך מבצע “עופרת יצוקה” (דצמבר 2008), תקף חיל האוויר את מרכז פיתוח אמצעי הלחימה של חמאס, שהיה ממוקם בבניין המעבדות בפקולטה למדעים של האוניברסיטה האסלאמית בעיר עזה.

על מידת שיתוף הפעולה של האוניברסיטאות ניתן ללמוד מכך שהאוניברסיטה האסלאמית למשל פרסמה לא אחת כי היא גאה בעובדה שאנשיה הם פעילי הזרוע הצבאית של חמאס. היא אף פרסמה מודעות אבל על מותם של סטודנטים בוגרים ומרצים. בדברים שנשא יחיא סנואר ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה בפני אנשי אקדמיה, לאחר תום מבצע “שומר החומות”, הוא ציין, כי בזכותם ובזכות חבריהם בעלי ההשכלה האקדמית במקצועות שונים, אשר פעלו בשורות “ההתנגדות” או העשירו את “ההתנגדות” בידע שלהם, הרקטות של חמאס כיום הן בעלות דיוק ויכולות שטרם נחשפו (אלג’זירה, 5 ביוני 2021).

במהלך הלחימה ברצועת עזה חשפו כוחות צה”ל שימושים צבאיים באוניברסיטאות. כך למשל נחשפו תשתיות צבאיות באוניברסיטת אלקדס (דובר צה”ל, 7 בנובמבר 2023).


חלק מאמצעי הלחימה שאותרו באזור האוניברסיטה (אתר דובר צה”ל, 7 בנובמבר 2023)


כוחות צה”ל השמידו מבנים ששימשו את חמאס באוניברסיטת אלאזהר, בשכונת אלרמאל בעיר עזה. במתחם האוניברסיטה אותרו תשתיות טרור ביניהן מנהרה שיצאה מחצר האוניברסיטה ונמשכה עד לבית הספר במרחק של כקילומטר. כמו כן, אותרו אמצעי לחימה ביניהם מטעני חבלה, חלקי רקטות, משגרים, מערכות הפעלה של חומרי נפץ ומגוון אמצעים טכנולוגיים (דובר צה”ל, 8 בדצמבר 2023).



אמצעי הלחימה שאותרו במתחם האוניברסיטה (דובר צה”ל, 8 בדצמבר 2023)

מבני ציבור

במקביל לשימוש במסגדים ובמוסדות חינוך נפוץ גם השימוש במבני ציבור ומוסדות שלטון ברצועת עזה. כך למשל ב-14 בנובמבר 2023 , לאחר שכוחות צה”ל השלימו את ההשתלטות על מחנה הפליטים אלשאטי שבעיר עזה. הלוחמים שהשתלטו על בניין בית המושל איתרו בבניין ציוד אשר נלקח ממוצבי צה”ל במהלך הקרבות בעוטף עזה ב-7 באוקטובר. הציוד כלל אמצעי לחימה ומסמכים (דובר צה”ל, 14 בנובמבר 2023).


בית המושל במחנה הפליטים אלשאטי (דובר צה”ל, 15 בנובמבר 2023)


ב-18 בדצמבר 2023 , כוחות צה”ל שפעלו בבית חאנון איתרו את תוואי מנהרות הטרור המרכזי של גדוד בית חאנון אשר היה מוקם בלב המרכז העירוני, בין בניין העירייה, מסגד, מגרש הכדורגל וגן ילדים. באותו המרחב נחשף גם מתחם אימונים שכלל אמצעי אימון ירי בלייזר (דובר צה”ל, 18 בדצמבר 2023).

ב-7 בנובמבר נחשף פיר מנהרה שהיה ממוקם בלב פארק שעשועים (דובר צה”ל, 7 בנובמבר 2023).


מימין: פיר המנהרה שנחשף בסמוך לפארק שעשועים. משמאל: פעילות צה”ל בסמוך לפארק למציאת הפיר (אתר דובר צה”ל, 7 בנובמבר 2023)


בתי אזרחים

במהלך הלחימה נחשפו ממדי השימוש הנרחב בבתים פרטיים לצרכי הלחימה. הבתים נועדו כמסתור לאמצעי לחימה ולפירי מנהרות. חלק מהבתים הם של פעילי ארגוני הטרור וחלק הם בתי אזרחים שהתבקשו להסתיר בבתיהם ציוד. יצוין כי חלק גדול מהממצאים מוקמו בחדרי ילדים ככל הנראה כדי להבטיח שכוחות צה”ל יהססו לפעול בהם. להלן מספר דוגמאות:

בפשיטה שנערכה על ביתו של בכיר בג’יהאד האסלאמי בפלסטין אותרו בתוך חדר הילדים אמצעי לחימה רבים. לצד אמצעי הלחימה נמצאו גם תמונות של חמיני וחסן נצראללה (דובר צה”ל, 13 בדצמבר 2023).

ב-16 בנובמבר 2023 , כוחות צה”ל ביצעו פשיטה על ביתו של פעיל צבאי של חמאס, שהיה חלק מחוליית מחבלים באזור ח’אן יונס. בבית אותרו אמצעי לחימה רבים ובכלל זה טילים, מטענים, ועשרות קילוגרמים של חומר נפץ. כמו כן איתרו בביתו מספר רקטות שהוסתרו בתוך מיטה בחדר ילדים. בנוסף, דובר צה”ל גם חשף שיחה בין שני מחבלי הג’יהאד האסלאמי בפלסטין בה הם מתארים כיצד מועברים אמצעי לחימה בתוך עגלת תינוק (אתר צה”ל, 16 בנובמבר 2023).


אמצעי לחימה שאותרו בחדר הילדים (אתר צה”ל, 16 בנובמבר 2023)



אמצעי לחימה נוספים שאותרו בבית (אתר צה”ל, 16 בנובמבר 2023)


ב-20 בנובמבר 2023 , איתרו כוחות צה”ל מצבור אמצעי לחימה וטיל נ”ט שהוסתרו מתחת למיטת תינוק בבית מגורים (דובר צה”ל, 20 בנובמבר 2023).



אמצעי הלחימה שאותרו בבית המחבל. משמאל: טיל נ”ט שהוסתר מתחת למיטת תינוק (דובר צה”ל, 21 בנובמבר 2023)


ב-23 בנובמבר 2023 , איתרו כוחות צה”ל שפעלו בפאתי ג’באליא בצפון רצועת עזה, מבנה שהיה מקושר לבכיר חמאס בו נמצאו אמצעי לחימה בחדרי שינה ומתחת למיטות ילדיו (דובר צה”ל, 23 בנובמבר 2023).


אמצעי הלחימה שאותרו מתחת למיטות הילדים (דובר צה”ל, 23 בנובמבר 2023)


ב-17 בדצמבר 2023 , בסריקה שביצעו כוחות צה”ל באזור ג’באליה, איתרו הכוחות בתוך חדר ילדים הממוקם במרתף המבנה פיר מנהרה מבצעי. הפיר הינו פיר אסטרטגי עם מדרגות בנויות בתוכו. הפיר הושמד על ידי הכוחות (אתר צה”ל, 17 בדצמבר 2023).


פיר מנהרה שאותר בחדר ילדים (דובר צה”ל, 17 בדצמבר 2023)


ב-21 בדצמבר 2023 , בעת פעילות כוחות צה”ל בשכונה דרומית לעיר עזה, איתרו הכוחות אמצעי לחימה שחלקם הוסתרו בתוך בובות משחק ומתחת למיטות ילדים (דובר צה”ל, 21 בדצמבר 2023).

פרטי ילדים בהם אותרו אמצעי לחימה (דובר צה”ל, 21 בדצמבר 2023)


ב-31 בדצמבר 2023 , בפעילות צה”ל בח’אן יונס איתרו הכוחות כמויות גדולות של אמצעי לחימה, בהם רימונים ותחמושת שנמצאו בתוך ארון בגדים שבחדר השינה בבית (אתר צה”ל, 31 בדצמבר 2023).


אמצעי לחימה שאותרו (אתר צה”ל, 31 בדצמבר 2023)


מרפאות

במקביל לשימוש בבתי החולים ברחבי הרצועה, עושים חמאס ושאר ארגוני הטרור שימוש גם במרפאות.[(5) כך למשל ב-19 בדצמבר 2023 בעת פעילות כוחות צה”ל בח’אן יונס איתרו הכוחות מטען שהוטמן בתוך מרפאה ליד בית ספר בלב שג’אעיא (דובר צה”ל, 19 בדצמבר 2023).

מטען שאותר במרפאה (דובר צה”ל, 19 בדצמבר 2023)


שימוש באמצעים של ארגוני סיוע בינלאומיים

מעבר לשימוש במתקני אונר”א, חמאס וארגוני הטרור הנוספים עושים גם שימוש באמצעים נוספים של ארגוני סיוע שונים הפועלים ברצועה, בעיקר כדי להסתיר אמצעי לחימה. כך למשל במהלך פעילות כוחות צה”ל בצפון הרצועה, נמצאו כשלושים רקטות מסוג גראד (לטווח של עשרה ק”מ) ורקטות נוספות, שהוחבאו תחת ארגזים של אונר״א (דובר צה”ל, 2 בדצמבר 2023).


מימין: ארגזי אונר”א. משמאל: הרקטות שנמצאו תחת הארגזים (דובר צה”ל, 2 בדצמבר 2023)


ב-8 בדצמבר 2023 , כוחות צה”ל איתרו בבית ספר של אונר”א אמצעי לחימה שהוסוו בתוך כיתות לימוד, חלקם הוחבאו בשקיות של אונר”א. בנוסף, אותר בשטח בית ספר, בובת דובי ובתוכה נשק צלפים ותחמושת (דובר צה”ל, 9 בדצמבר 2023).


אמצעי הלחימה שאותרו בבובת הדובי (דובר צה”ל, 9 בדצמבר 2023)



אמצעי הלחימה שאותרו בשקית של אונר”א (אתר צה”ל, 9 בדצמבר 2023)


ב-11 בדצמבר 2023 , כוחות צה”ל שפעלו במחנה הפליטים ג’באליא איתרו מטעני חבלה, קאלצ׳ניקוב ו RPG שהוחבאו בשקיות ותיקים של אונר״א בתוך בית מגורים (דובר צה”ל, 11 בדצמבר 2023).

מטענים שהוחבאו בשקית של אונר”א בתוך בית מגורים (דובר צה”ל, 11 בדצמבר 2022)


אפוד עם סימול של האו”ם שנמצא בשג’אעיא (11 בדצמבר 2023)


למסמך המלא בפורמט PDF
https://www.terrorism-info.org.il/app/uploads/2024/01/H_287_23.pdf


הערות
(1-2) להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-17 בנובמבר 2023 : שימוש שעושה חמאס באוכלוסייה כ”מגן אנושי” ובמתקנים אזרחיים לצרכים צבאיים. ופרסום מרכז המידע מ-11 בדצמבר 2023 "השימוש שחמאס עושה בבתי חולים לצרכים צבאיים - אלשפאא' כמקרה מבחן" ↑
https://www.terrorism-info.org.il/he/%d7%a9%d7%99%d7%9e%d7%95%d7%a9-%d7%a9%d7%a2%d7%95%d7%a9%d7%94-%d7%97%d7%9e%d7%90%d7%a1-%d7%91%d7%90%d7%95%d7%9b%d7%9c%d7%95%d7%a1%d7%99%d7%99%d7%94-%d7%9b%d7%9e%d7%92%d7%9f-%d7%90%d7%a0%d7%95%d7%a9/
https://www.terrorism-info.org.il/he/%d7%94%d7%a9%d7%99%d7%9e%d7%95%d7%a9-%d7%a9%d7%97%d7%9e%d7%90%d7%a1-%d7%a2%d7%95%d7%a9%d7%94-%d7%91%d7%91%d7%aa%d7%99-%d7%97%d7%95%d7%9c%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%a6%d7%a8%d7%9b%d7%99%d7%9d-%d7%a6%d7%91/

(3) להרחבה ראו מחקר מרכז המידע מ-1 במרץ 2009 : "שימוש במסגדים לצרכים צבאיים ופוליטיים ע"י חמאס וארגוני טרור אחרים. שימוש זה, שמצא ביטוי במבצע , רווח בעולם הערבי והמוסלמי. על-פי דיני "עופרת יצוקה" הלחימה הבינלאומיים, מסגדים המשמשים לצרכים צבאיים מאבדים את ההגנה המיוחדת הניתנת להם, ובכך הם עשויים להפוך ל". ↑
https://www.terrorism-info.org.il/he/18308/

(4) להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-20 ביולי 20214: "שימושים בבתי ספר לצרכים צבאיים ע"י חמאס וארגוני טרור אחרים ברצועה: הסתרת רקטות בבית ספר של אונר"א במהלך מבצע "צוק איתן". ↑
https://www.terrorism-info.org.il/he/20680/

(5) על השימוש שעושה חמאס בבתי חולים ראו פרסום מרכז המידע מ-11 בדצמבר 2023: "השימוש שחמאס עושה בבתי חולים לצרכים צבאיים – אלשפאא’ כמקרה מבחן".
https://www.terrorism-info.org.il/he/%d7%94%d7%a9%d7%99%d7%9e%d7%95%d7%a9-%d7%a9%d7%97%d7%9e%d7%90%d7%a1-%d7%a2%d7%95%d7%a9%d7%94-%d7%91%d7%91%d7%aa%d7%99-%d7%97%d7%95%d7%9c%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%a6%d7%a8%d7%9b%d7%99%d7%9d-%d7%a6%d7%91/

https://www.terrorism-info.org.il/he/%d7%a2%d7%93%d7%95%d7%99%d7%95%d7%aa-%d7%9c%d7%a9%d7%99%d7%9e%d7%95%d7%a9-%d7%a9%d7%a2%d7%95%d7%a9%d7%99%d7%9d-%d7%90%d7%a8%d7%92%d7%95%d7%a0%d7%99-%d7%94%d7%98%d7%a8%d7%95%d7%a8-%d7%91%d7%a8%d7%a6/



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה         (ניהול: למבזק)        
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  תארגנו ותעבירו את החומר ציני 03.01.24 18:49 1
  די כבר עם ההוכחות לעולם, תפרקו! Digger 03.01.24 18:52 2
  די להצטדק זה כבר לא מעניין מה שצריך זה לחסל את עזה והחמאס עוזי מזרחי 03.01.24 18:59 3

   
   
ציני לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 26.7.08
19831 הודעות, 63 מדרגים, 116 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי כ''ב בטבת תשפ''ד    18:49   03.01.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. תארגנו ותעבירו את החומר  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
לבית הדין בהאג .

גם אם לא יעזור , לא יזיק .



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Digger לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 7.4.20
2949 הודעות, 21 מדרגים, 38 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי כ''ב בטבת תשפ''ד    18:52   03.01.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. די כבר עם ההוכחות לעולם, תפרקו!  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
עוזי מזרחי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 20.5.08
12571 הודעות, 142 מדרגים, 274 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי כ''ב בטבת תשפ''ד    18:59   03.01.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. די להצטדק זה כבר לא מעניין מה שצריך זה לחסל את עזה והחמאס  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
   
   


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות