בדקנו: מה הסיכוי של ים מדר להגיע ל-NBA?

האם עונת השיא של הרכז הישראלי בפנרבחצ'ה מקרבת אותו אל היעד? כתב ESPN, מארק סטיין, טוען בשיחה עם "ישראל היום": "הסיכויים שלו גדלים, אבל זה תלוי בעיקר בצרכים של הסלטיקס - יותר מאשר ביכולת שלו" • ז'וסואה פאבון מגוף התקשורת "CLNS Media" מסביר: "הסירוב שלו לליגת הקיץ פגע בו, אבל בקיץ אני בטוח שהשם שלו יעלה שוב על השולחן" • כל התרחישים

ים מדר. השתלב מצוין בפנרבחצ'ה. צילום: רויטרס

ים מדר מעולם לא התבייש להצהיר שהחלום שלו הוא לשחק ב־NBA. הרכז הישראלי (23) נבחר בדראפט 2020 במקום ה־47 על ידי בוסטון סלטיקס, ומאז הזכויות עליו בליגה הטובה בעולם שמורות לה. ב־2021 הוא שיחק בליגת הקיץ וזכה ללא מעט שבחים, אבל ב־2022 כאשר זומן שוב, הוא החליט לוותר כדי להתכונן לבכורה שלו ביורוליג עם פרטיזן בלגרד.

העונה, אחרי שנתיים בסרביה, הישראלי עבר לפנרבחצ'ה ורושם במדיה עונת שיא עם ממוצעים של 11.6 נק', 5.8 ריב' ו-5.4 אס' למשחק בליגה הטורקית, לצד 5.9 נק' ו-1.6 אס' ביורוליג.

מקובל לחשוב שהזמן משחק לרעה, וככל שמדר מתבגר הסיכוי שלו להגיע ל־NBA הופך לקטן יותר, אבל דווקא בשנים האחרונות אנחנו רואים מגמה של שחקנים אירופיים שמגיעים לליגה הטובה בעולם לראשונה בגיל מאוחר. שוחחנו עם כתבים מארה"ב, וניסינו להבין: האם עדיין יש למדר סיכוי להגיע ל־NBA?

מדר. משחק ענק השבוע, צילום: פנרבחצ'ה

מארק סטיין, אחד מכתבי הכדורסל הוותיקים ב־NBA, מסביר ל"ישראל היום": "העובדה שהוא מרשים ביורוליג, הליגה השנייה בטיבה, וכזו שהסקאוטרים ב־NBA עוקבים אחריה, בוודאי מגדילה את הסיכויים שלו. בוסטון עוקבת אחרי ההתפתחות שלו, אני אומר את זה במיליון אחוזים".

עוד מצהיר סטיין: "הוא כרגע בגיל של שחקן ותיק במכללות, ויש לו ניסיון גדול בליגות מקצועניות - זה יתרון משמעותי. ועדיין, אם להיות כנה, הסיכוי שלו להגיע לסלטיקס תלוי בעיקר בצרכים של הקבוצה – יותר מאשר ביכולת שלו".

מארק סטיין. "בוסטון עוקבת אחרי מדר במיליון אחוזים", צילום: ESPN

ז'וסואה פאבון שמסקר את בוסטון סלטיקס עבור "CLNS Media", ומכיר את הסיטואציה מקרוב, מסביר ל"ישראל היום": "אחרי שהוא החליט לא להגיע לליגת הקיץ, המנייה שלו קצת ירדה בקרב הקבוצה. למרות זאת, אני בטוח שבקיץ הבאזז יחזור, בהתחשב בעובדה שלבוסטון אין הרבה אופציות חיזוק אחרות".

פאבון מסמן גם את ג'יי. די דיוויסון, רכז שהסלטיקס בחרו בדראפט 2022 ו"נלחם" עם מדר על המשבצת, כמי שעדיין לא נראה בשל לשחק ב־NBA: "יש לו עוד דרך לעשות, הוא שיחק כל העונה בקבוצת הפיתוח".

ים מדר במדי בוסטון סלטיקס, צילום: gettyimages

"הדראפט מגביל אותו"

בדיעבד, מסתמן שדווקא הבחירה של מדר בדראפט בסיבוב השני, עשויה להיות מה שיקשה עליו להגיע אל הליגה הטובה בעולם. סטיין נותן כדוגמה את ואסיליה מיציץ', שנבחר בסיבוב השני של דראפט 2014 על ידי פילדלפיה, אבל השיג חוזה בליגה הטובה בעולם רק 9 שנים אחרי כשחתם הקיץ אצל אוקלהומה שקיבלה את הזכויות עליו בטרייד.

"הבחירה שלו בדראפט כמובן מגבילה את החופשיות שלו. למיציץ', שהיה אחד השחקנים הטובים מחוץ לארה"ב, לקח שנים להגיע ל־NBA. למרות זאת, אני חושב שיש יתרון בלהיות תחת חסות של קבוצה שרוצה שתצליח ותתפתח, גם אם הכוונה שלה בסופו של דבר היא להעביר אותך בטרייד".

"הסלטיקס הם מועדון חרוץ וחכם", סטיין מסביר. "גם אם בסופו של דבר הם יסחרו בו, חשוב להם לדעת מה יש להם ביד. אפשרות נוספת שיש להם היא להביא אותו שוב לליגת הקיץ רק כדי לנסות ליצור עניין אצל קבוצות אחרות. קבוצות לא אומרות את זה בקול רם, אבל הן תמיד חושבות על בניית הערך של השחקן - בעבור עצמן או בעבור טרייד".

מדר. יכול להגיע לליגה הבכירה גם בגיל מאוחר, צילום: פנרבחצ'ה
israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

גם פאבון מסכים שהדראפט מגביל את מדר, ומוסיף: "עמדת הרכז היא העמדה הכי קשה עבור שחקן בליגה. יש כל כך הרבה שחקנים מוכשרים". יחד עם זאת, הוא גם משאיר מקום לאופטימיות: "בעידן של היום, הוא יכול להגיע לליגה גם אחרי 5 או 7 שנים באירופה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר