ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
ארונו יגיע לארץ

אבל כבד בעולם התורה והמוסר: המשגיח רבי מתתיהו סלומון זצ"ל

המשגיח של ישיבת לייקווד הגאון הצדיק רבי מתתיהו חיים סלומון זצ"ל בעל ה'מתנת חיים' מזקני המשגיחים בדורנו שהתייסר בשנים האחרונות השיב את נשמתו ליוצרה בגיל 86. אבל כבד בכל עולם התורה בארץ ובעולם. הלוויתו תתקיים בשעה 12:00 בלייקווד וארונו יגיע לקבורה בישראל

אבל כבד בעולם התורה והמוסר: המשגיח רבי מתתיהו סלומון זצ"ל
הגאון הצדיק רבי מתתיהו סלומון צילום: שלום קורן

אבל כבד בעולם התורה והישיבות בארץ ובעולם עם הישמע הבשורה המעציבה הלילה על הסתלקותו בסערה השמימה של המשגיח דלייקווד הגאון הצדיק רבי מתתיהו חיים סלומון זצ"ל בעל ה'מתנת חיים', מזקני המשגיחים בדורנו שהתייסר בשנים האחרונות והלילה השיב את נשמתו ליוצרה בגיל 86. 

המשגיח זצ"ל נולד בגייטסהד שבאנגליה בחנוכה תרצ"ח לאביו הרב יעקב סלומון ז"ל ואמו מרת עטל ע"ה, נקרא בשם 'מתתיהו' עקב לידתו בחנוכה.

בבחרותו למד בישיבת גייטסהד שם דבק ברבותיו. לאחר לימודיו בישיבת גייטסהד נשלח ע"י ראש הישיבה הגאון רב לייב גורביץ זצ"ל - חתנו של מרן המשגיח הגאון הצדיק רבי אליהו לופיאן זצ"ל בעל ה'לב אליהו'  - ללמוד בישיבת "כפר חסידים" ברכסים, בצילו של המשגיח ר' אל'ה.

תיכף משהגיע הנער לישיבה, הכירו מקומו ככוכב זוהר אשר עתידו לפניו, דמות של עובד ה' אמיתי יחד עם כשרונות עצומים. בוגרי הישיבה מספרים על החברותא המיתולוגית של שני הבחורים שהגיעו מגייטסהד, רבי מתתיהו סלומון ולהבחל"ח הגאון רבי אליעזר דינר גאב"ד "עדת ישראל", שני בחירי הישיבה לדורותיה, אשר היו דבוקים זה בזה בלב ונפש.

במשך עשרות שנים עשה לו רבי מתתיהו מנהג, לבוא לארץ הקודש לשלושה שבועות, ויחד עם ידיד נפשו מימות הישיבה הגאון רבי אליעזר דינר, היו נוסעים יחד לישיבה בכפר חסידים, ללמוד בישיבה יומם ולילה כמו בחורים צעירים, בלי היסח הדעת ממש. המשגיח רבי דב יפה זצ"ל היה תמיד מעורר את בני הישיבה הצעירים שעליהם ללמוד משני גדולי ישראל אלו כיצד נראית שקיעות בלימוד.

ביקור היסטורי בשנת תש"ס של הגר"מ סלומון זצ"ל ויבלחט"א הגר"א דינר בישיבת "כנסת חזקיהו". צילום: ארכיון

כל ימיו היה רבי מתתיהו מספר בערגה ובהתפעלות על שזכה לחסות בצילו של המשגיח רבי אל'ה והיה מתבטא: "כל כך הרבה ניתן היה ללמוד רק מלהביט על רבי אליהו בעת שמילא את תפקידו כמשגיח".

פעם בחור בישיבת כפר חסידים שאיחר לתפילה והחליט להתחכם. במקום להיכנס דרך הכניסה לבית המדרש שם עמד המשגיח ר' אל'ה וראה מי שמאחר, הוא טיפס על החלון אל תוך אחד החדרים שמאחורי בית המדרש, ומשם השתחל אל תוך ההיכל. רבי אליהו שעמד בפתח ובחושיו המחודדים קלט מיד כל מי שנכנס וגם את מי שלא נכנס, וכשהגיעו ל"אשרי" ו"ובא לציון", הסתובב רבי אליהו בבית המדרש והבחין באותו בחור. בסיום התפילה ניגש אליו רבי אליהו ושאלו: "מתי הגעת לתפילה?". "לפני אשרי" – ענה הבחור, באופן שישתמע שהיה בתפילה לפני "אשרי" הראשון, כשבמציאות הוא נכנס קרוב יותר ל"אשרי" השני.

רבי אליהו התרגז. "מאיפה נכנסת?", תבע. "עמדתי בפתח ולא נכנסת דרך הדלת!". הבחור הבין שנתפס, והודה בבושת פנים במעשיו. רבי אליהו היה נסער, פניו האדימו וכל גופו רעד. התלמיד דאג לבריאותו, וחשש שיקבל התקף לב חלילה. "טיפסת דרך חלון?!", קרא רבי אליהו בתדהמה, "הלוא זוהי רמאות! אתה עלול לצמוח אדם ערמומי!".

"דע לך", הוסיף רבי אליהו, "כי אם הייתי יודע שאתה יודע עד כמה אני אוהב אותך, הייתי סוטר לך כאן ועכשיו!". "כששמעתי זאת", אמר לימים המשגיח רבי מתתיהו, "הרגשתי כי המשגיח העניק כאן בדבריו יהלום יקר לאנשי חינוך: אתה לא יכול לסטור לילד עד שתדע בוודאות שהוא יודע ומרגיש עד כמה אתה אוהב אותו!".

בתפילה בכותל המערבי. צילום: שלום קורן 

בהגיעו לפרקו נשא את רעייתו הרבנית מרים ע"ה בתו של רבי אברהם צבי פאלק זצ"ל שהיה מוכר ספרים מפורסם, מצאצאי מרן ה'פני יהושע' זיע"א בן אחר בן, הרבנית ע"ה נפטרה בשנת תשע"ז.

מיד אחרי נישואיו החל ללמוד בכולל הרבנים ומאוחר יותר מונה על ידי המשגיח דגייטסהד הגאון הצדיק רבי משה שוואב זצ"ל לכהן כמשגיח בישיבת גייטסהד שם כיהן במשך למעלה משלושים שנה. ביתו של המשגיח ורעייתו הרבנית מרים ע"ה היה פתוח לרווחה והרבנית ע"ה הייתה מקבל כל אחד, הבית של משפחת סלומון היה כתובת לכל מיני אנשים קשי יום. היא טיפלה בכולם במסירות.

פעם הייתה שנה שבה קרו הרבה אסונות בעיר גייטסהד. אנשים צעירים הלכו לעולמם, אסונות של ילדים שנפטרו ועוד צרות רבות, שהעיר כולה פשוט הייתה בפחד - מה תהיה הצרה הבאה. באותו שנה הרקיעו התפילות בראש השנה שחקים. כולם התחננו וביקשו מהקב"ה שיאמר לצרות די. ביום כיפור היה מאורע מפחיד. כל בני העיר התפללו בהיכל הגדול של הישיבה. בתפילת מוסף של היום הקדוש עבר לפני התיבה המשגיח רבי מתתיהו סלומון זצ"ל כל התפילה הייתה בבכי, ובפרט ב"ונתנה תוקף", לא היה אחד בכל היכל הישיבה שלא בכה, כי האסונות הקיפו את כל העיר כולה.

המשגיח מגיע ל"ותשובה ותפילה וצדקה מעבירים את רוע הגזירה". הוא זועק בכל הכוחות בצעקות שכל העיר שמעה, עד שיצא לו דם מהגרון ונטף על המחזור של החזן. העומדים לידו ראו שהדם נזל על המילים "רוע הגזירה".

התפילה המיוחדת הסתיימה והציבור יצא במוצאי יום כיפור בהרגשה אחרת, בהרגשה שהתפללו לד' והוא שמע לתפילותיהם.  בשנה הבאה לא היה שום אסון בקהילה המקומית, ממש להפך מהשנה הקודמת. אף אחד לא נפטר טרם עיתו ופשוט אירעו רק שמחות. תושבי העיר אמרו, שהכל היה בזכות ה"מעבירים את רוע הגזירה" של רבי מתתיהו. המחזור נמצא עד היום בישיבת גייטסהד ואפשר לראות עדיין את כתמי הדם שמכסים את "רוע הגזירה".

המחזור עם הדם שבו התפלל המשגיח. צילום: באדיבות המצלם

בהמשך, לאחר הסתלקותו של המשגיח דלייקווד הגאון הצדיק רבי נתן מאיר וואכטפוגל זצ"ל מונה בהוראת מרן ראש הישיבה הגראמ"מ שך זצוק"ל למשגיח בישיבת 'בית מדרש גבוה' לייקווד שם הרביץ תורה ויראה במשך שלושים שנה.

המשגיח בהגיעו לכינוס כלל ישראל. צילום: ארכיון

המשגיח נודע כאחד מהמנהיגים הגדולים ביותר בציבור החרדי בארה"ב, דמותו הייתה מקרינה אור על כל החוגים, המשגיח היה משתתף בכל הכינוסים הגדולים שנערכו בראשותו לצד האדמו"רים וראשי הישיבות. המשגיח עמד בראש ויזם את הכינוס הגדול 'כלל ישראל', כנגד סכנות פגעי הטכנולוגיה שהתקיים לפני עשור בארה"ב יחד עם האדמו"ר מסקולען זצ"ל. 

במשך השנים העמיד אלפי תלמידים בדרך התורה והמוסר, שיחותיו היו לשם דבר, המשגיח היה מגיע כאמור לבקר תדיר בארץ הקודש ושוהה מספר שבועות במהלכם היה מוסר שיחות בהיכלי התורה. שיחותיו של המשגיח הודפסו בספרו 'מתנת חיים' ואלפים רבים היו מתייעצים עמו.

קשר מיוחד היה למשגיח זצ"ל עם מרן ראש הישיבה ומנהיג עולם התורה הרב שך זצ"ל אליו היה מגיע תדיר בכל ביקורו בארץ וכאמור מרן הרב שך הוא זה שביקש למנותו למשגיח בישיבת בית מדרש גבוה. 

בשנים האחרונות חלה ונחלש והיה מאושפז לעיתים תכופות במצב קשה מאוד, אך רוחו המשיכה לחופף מעל ישיבת לייקווד ועולם התורה בארה"ב. המשגיח היה ומתנייד בעזרת כסא גלגלים. למרות זאת נהג להגיע להיכל הישיבה כסדר ולמסור את שיחתו השבועית. תפילות רבים נישאו לרפואתו בשנים האחרונות אך הלילה למגינת לב לאחר דום לב השיב המשגיח את נשמתו הטהורה. 

מיטתו של המשגיח זצ"ל נמצאת בביתו בלייקווד שם הגיעו המוני התלמידים להיפרד מרבם. 

מסע הלוויה ייצא היום (רביעי) בשעה 12:00 בצהריים שעון ארה"ב, מהיכל ישיבת 'בית מדרש גבוה' לייקווד בניו ג'רזי, בהשתתפות אלפים מכל רחבי ארה"ב, בראשות גדולי האדמו"רים, רבנים וראשי ישיבות. ארונו של המשגיח יגיע לקבורה בארץ הקודש כאן תצא הלוויה ביום חמישי בשעה 19:00 בערב מרחבת ישיבת מיר בשכונת בית ישראל בירושלים להר המנוחות שם ייטמן. 

וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'.

מיטתו של המשגיח בביתו בלייקווד

ישיבת לייקווד הרב מתתיהו סלומון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד