לאחר הדלק - עלייה גם במחירי החשמל: האם המשק כולו בדרך להתייקרות? | כל הפרטים

דווקא בשעת מלחמה המחירים עולים בשווקים השונות וישראלים רבים תוהים האם יש לצפות לעליית מחירים כוללת • ד"ר אביחי שניר: "תהיה עלייה אם הממשלה תשתולל תקציבית ולא תקצץ משמעותית בהוצאות שלה"

נתניהו לשאלת "ישראל היום": ""אני לא מכיר את ההצעה להעלות מיסים, זו תהיה טעות" // צילום: לע"מ

לאחר עליית מחיר הדלק עם תחילת שנת 2024, גל ההתייקרויות לא עוצר כאשר כבר בחודש הבא מחיר החשמל הביתי יזנק גם הוא ב-2.6%. האם המשק הישראלי מצוי בתהליך התייקרות כולל שייפגע בכולנו - ודווקא בשעת מלחמה?

עליית מחירים (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

כדי להבין את המצב שוחחנו עם הכלכלן הבכיר ד"ר אביחי שניר מאוניברסיטת בר אילן. לדבריו, הגורם המשמעותי החשוב ביותר בכל הקשור לעליית מחירים היא ממשלת ישראל בלבד, והשאלה כיצד היא תתמודד עם הוצאות הענק שנדרשות למדינה עקב אירועי התקופה.

"ראשית, מבחינת התהליכים העולמיים ומבחינת מחירי הדלק, אני רוצה להרגיע. כרגע אין סימנים בעולם להתייקרויות של מוצרי יסוד ולכן אין סימנים לגורמים שיסייעו ליצירת התייקרות מחירים בארץ. כמו כן, חוזקו של השקל הישראלי מאפשר ליבואנים לייבא לארץ מוצרים במחירים סבירים.

"כמובן כל הצפי הזה קשור במצב שבו לא יהיה גורם שיטרוף את הקלפים ויזום אירוע בינלאומי קשה. למשל אם פוטין יתקוף בחריפות באוקראינה ויטלטל את המערב או אם החות'ים ישתוללו ויחסמו מיכליות נפט ענקיות למרות מאמצי המערב לחסום אותם, אז שני אירועים כאלו יהיו שובר שיוויון והם יטרפו את הקלפים בעולם ויביאו לעליות מחירים. מעבר למקרים כאלו כרגע אין סימן להתייקרויות".

פעילות הכוחות בעזה. המלחמה משפיעה דווקא לטובה על המחירים, צילום: דובר צה"ל

ד"ר שניר התייחס גם לעליית מחיר הדלק וציין שמדובר רק בפעילות ממשלתית ישראלית בלבד. "הדלק עלה כעת כי הממשלה ביטלה את הנחת המס שהיתה עליו מאז הממשלה הקודמת. הן השר ליברמן והן השר סמוטריץ' הורידו את המס שהמדינה מטילה על הדלק וזאת כדי שמחיר של ליטר בנזין לא יהיה סביב שמונה שקלים, דבר שירגיז מאוד את הציבור.

"כעת מחיר הדלק בעולם בירידה ולכן שר האוצר מעריך שהציבור יספוג טוב יותר את עליית מחיר הדלק והוא ביטל את הנחת המס. לכן בשני התחומים של דלק וחשמל אני לא רואה שיש מה לעשות אבל מעבר לכך לא יהיו עליות מחירים".

ד"ר אביחי שניר, צילום: אוניברסיטת בר אילן

גורם נוסף שלדברי ד"ר שניר מייצב את המחירים במשק הוא המלחמה עצמה. "מלחמה היא גורם שמביא להקטנת ביקושים, כשיש מעט ביקושים אז לא מעלים מחירים אלא להפך אפילו מורידים אותם. באופן פרדוקסלי אפשר להגיד שאירוע קשה או מיתון מביאים לירידת מחירים. הצפי הזה הוא שהביא את בנק ישראל להוריד את הריבית. הבנק מעריך שהאינפלציה לא תעלה ולכן אפשר להוריד ריבית".

המליאה בהצבעה לתיקון התקציב, צילום: אורן בן חקון

הפקטור האחרון שעלול לטלטל את המשק הישראלי הוא דווקא הממשלה וזאת בכל הקשור להתנהלות שלה בתחום תקציב המדינה. כאן מסביר ד"ר שניר כי המלחמה חשפה את העובדה שתקציב הביטחון בארץ צריך לעלות דרמטית וזאת על חשבון שאר הוצאות המדינה.

"מה שקורה כרגע זו העובדה שיש המון הוצאות על המלחמה, אבל ההוצאות האלו לא יקטנו בעתיד כי יש הבנה שצריך להגדיל מאד את תקציב הביטחון מול האתגרים מולם נמצאת ישראל. לכן כאן השאלה מה תעשה הממשלה. במציאות שהממשלה לא תתאים את עצמה אלא תשאיר את ההוצאות כפי שהן כרגע אז תהיה למדינה בעיה של ממש כי יהיה צורך או ללוות מהעולם כספים או להטיל מיסים על הציבור - שני תהליכים שיפגעו בכולנו ויביאו לעליית מחירים.

"אגב במצב של המשך הוצאות ואי-ריסון תקציבי יש למדינה שתי אפשרויות גרועות. הראשונה היא העלאת המע"מ שמוטל על הקניות שלנו, דבר שייקר את כל המוצרים. מנגד היא יכולה ללוות הרבה כסף מחו"ל אבל החובות האלו יביאו גם נזק ואינפלציה. לכן התפקוד של הממשלה והאחריות שהיא תיקח על עצמה יכולה מאוד מאד להשפיע על מצבו של המשק בהמשך". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר