26 אחוזים מהפסולת בחופי הארץ – בדלי סיגריות

המשרד להגנת הסביבה פרסם מחקר שבחן את מקורות הפסולות בחופי ישראל • בעקבות הגידול בייצור הפלסטיק נוצר גידול בכמויות הפסולת בים • בנוסף נמצא במחקר כי 84 אחוזים מהפסולת בחופי הים התיכון הגיעה מהיבשה

הפסולת בחופי תל אביב. צילום: פרדייז סרף- מועדון גלישה ביפו

המשרד להגנת הסביבה פרסם היום (שלישי) מחקר אשר בחן את מקורות הפסולת בחופי ישראל. המחקר, שנערך במשך שנתיים, בוצע ע"י ד"ר גליה פסטרנק מאוניברסיטת חיפה, עבור תוכנית "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה, במסגרת קול קורא של לשכת המדענית הראשית של המשרד, פרופ' נגה קרונפלד-שור.

זיהום הזפת בחוף ניצנים (ארכיון) // צילום: המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה

במסגרת המחקר, בוצעו סקרי פסולת בחופי כל רשויות החוף של מדינת ישראל בים התיכון ומפרץ אילת במשך שנתיים. מטרתו הייתה לבחון את מקורות הפסולות ברשויות החופיות השונות על מנת להבין את מידת ההשפעה של מיקומו של החוף על סוג והיקף הפסולת הימית, וכן לבחון את היקף הפסולת המגיעה מהמים.

מובילה את תהליך ניקוי החופים בארץ, צילום: צילום אלעד זגמן, לעמ

הפסולת הימית, ובעיקר פסולת הפלסטיק, הפכה לבעיה סביבתית המאיימת על מערכות אקולוגיות ימיות וחופיות, והיא בעלת השפעה שלילית על הכלכלה והבריאות. בשנים האחרונות, ממצאים מצביעים על כמויות הגדלות במהירות של פסולת פלסטיק בים, בשל ייצור הולך וגובר של פלסטיק. בשנת 2021 ייצור הפלסטיק העולמי הוערך ב-390 מיליון טונות לשנה.

99 אחוזים מהפסולת באילת - מגיעה מהחוף

בסך הכול נספרו 45,024 פריטי פסולת, מתוכם 41,992 בחופי הים התיכון ו-3,032 בחופי מפרץ אילת. על פי המחקר, כ-16 אחוזים מהפסולת שנמצאה בחופי הים התיכון הגיעה מהים וכ-84 אחוזים מהיבשה. באילת, 99 אחוזים מהפסולת הגיעה מהחוף ואחוז אחד מהים. פריט הפסולת הנפוץ ביותר בחופים הם בדלי סיגריות, המהווים 26 אחוזים מסך הפסולת בחופים. 

פלסטיק - המזהם השני בחופים, צילום: Getty Images/iStockphoto

הפריט הנפוץ הבא לאחר בדלי הסיגריות היה כלים חד פעמיים, אשר היוו כ-18 אחוזים מכלל הפסולת בחופי הים התיכון ו-3 אחוזים מהפסולת בחופי אילת.

פריטים מרכזיים נוספים שנמצאו: פריטים נלווים לאוהלים, אריזות ועטיפות מזון, פקקי בקבוקים, שקיות פלסטיק, חתיכות קלקר, בקבוקי פלסטיק.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "תוצאות המחקר מראות על חשיבותה של תוכנית חוף נקי והצלחתה כגורם משפיע בצמצום הימצאות פסולת הפלסטיק בחופי ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר