נשים בחזית: 91% מבעלות העסקים שבן זוגן גויס ספגו פגיעה כלכלית

בגלל המלחמה: נשים רבות נדרשות לדאוג יותר לבית, על חשבון העסק • בתנועת "בונות אלטרנטיבה" מסייעים לעצמאיות בהקמת אתרים לקידום עסקיהן • "יש תחושה שהממשלה עדיין לא מבינה את האירוע"

חיילי מילואים סמוך לגבול רצועת עזה (ארכיון). צילום: שמואל בוכריס

ליאור מושייב – בעל עסק בעוטף שנמצא במילואים בוועדת הכספים | ערוץ הכנסת

מאז תחילת הלחימה, 91% מהנשים בעלות עסק עצמאי שבני הזוג שלהן גויסו למילואים חוו פגיעה כלכלית משמעותית - כך עולה מנתונים שנאספו על ידי "פורום נשות המילואימניקים". מתוך ההבנה הזו כי נשים בעורף שצריכות לתמרן בין הטיפול בילדים בבית לבין ניהול העסק הן הראשונות להיפגע כלכלית - תנועת "בונות אלטרנטיבה" מקימה 50 אתרי אינטרנט לבעלות עסקים שנפגעו במלחמה.

מורן זר־קצנשטיין, "בונות אלטרנטיבה", צילום: יוסי זליגר

המהלך נעשה בשיתוף החברות וויקס, שופינג IL ולינק 19 - סוכנות דיגיטלית בשדרות להקמת אתרי אינטרנט שבה עובדות נשים מהדרום. במסגרת הפרויקט הנשים שנבחרו מקבלות לוגו חדש, קידום במרקט פלייס של גוגל, הכשרות מקצועיות, הרצאות, ועוד. הנשים שנבחרו להשתתף הן נשים שדיווחו על פגיעה כלכלית בהכנסות של לפחות 50%.

במקביל, המיזם יעניק גם תמיכה לעוד כ־250 נשים בעלות עסק עצמאי, בקידום ובחשיפת האתרים שלהן כדי לסייע במשיכת לקוחות נוספים.

וועדת הכספים בהשתתופת בעלי עסקים במילואים (ארכיון), צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

תנועת "בונות אלטרנטיבה" הוקמה ב־2020 כדי לקדם שוויון חברתי והעצמת נשים. מורן זר־קצנשטיין, פעילה חברתית ומייסדת התנועה, אומרת: "אנחנו יודעים שבעיתות משבר וחירום נשים הן אלה שייפגעו ראשונות. ראינו במחקר של המל"ל כי במהלך הקורונה, ובעקבות החלטות שהתקבלו בקבינט, נשים נפגעו בצורה בלתי מידתית.

 
לחימה בעזה, ארכיון, צילום: דובר צה"ל

"מייד כשפרצה המלחמה הבנו שנשים הולכות להיפגע גם הפעם, והחלטנו להתמקד בהיבט הכלכלי. בשלב הראשון ביצענו מהלך שנועד לסייע לנשים בעלות עסק עצמאי, כדי שיוכלו להמשיך לספק את השירותים שלהן ולהתקיים". עלות הפרויקט עומדת על כמה מאות אלפי שקלים, ומהמשתתפות לא נגבה תשלום.

ישיבת הממשלה (ארכיון), צילום: מרים אלסטר/פלאש90

מורן מותחת ביקורת על החלטות הממשלה בכל הנוגע לנשים ולהיבטים הכלכליים. כידוע, בקבינט הכלכלי לא יושבת אף שרה, ובממשלה שבה אין מנכ"לית באף אחד ממשרדי הממשלה - אופן קבלת ההחלטות צריך לעורר דאגה בכל אחד.

"חוסר אונים"

"יש תחושה שהממשלה לא מבינה את האירוע", היא אומרת. "מתקבלות החלטות שפוגעות באופן ישיר בנשות המילואימניקים. יש הרבה נשים מפונות שבני הזוג שלהן במילואים, והן עדיין לא יודעות מה הולך לקרות איתם. חוסר האונים של הנשים - שהן גם בחוסר ודאות כלכלי ומשפחתי וגם בחוסר ודאות פיזי, קיומי - הוא בלתי נתפס. נראה שבהיבט הכלכלי לא למדנו כלום מהקורונה.

"כמו בקורונה - הנשים הן הראשונות להיפגע" (אילוסטרציה), צילום: Getty Images/iStockphoto

"הממשלה לא עושה מאמצים מסביב לשולחן בקבלת החלטות בהיבט של הנשים, וזה בזמן שהנשים מחזיקות כרגע את הכלכלה במדינה. הממשלה הזו פשוט לא מציבה נשים בסדרי העדיפויות ולא מבינה שבדרך היא פוגעת בנשים בעורף, פוגעת בילדים ופוגעת בחוסן הכלכלי והחברתי שלנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר