נסיקה אדירה בתכנים אנטישמיים: דו"ח חדש ומדאיג על המדיה החברתית

דוח של ארגון CyberWell: עלייה של 86% בתכנים אנטישמיים מאז ה-7 באוקטובר • בשיח הערבי ברשתות רואים שימוש גובר המהלל את הדמות של היטלר • "האם הרשתות החברתיות ימשיכו להיות כלי פסיכולוגי בידי חמאס, שונאי ישראל ואנטישמיים?" • "אילו משאבים וטכנולוגיות ישקיעו הרשתות על-מנת שהטרור הפסיכולוגי לא ימשיך להדליק אירועי אלימות נגד יהודים ברחבי העולם?"

אנטישמיות בהונגריה. צילום: איי.אף.פי.

דוח של ארגון CyberWell אשר פיתח פלטפורמה ייחודית למלחמה באנטישמיות ברשת באמצעות Data ומודלי AI, זיהה כי בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר והמתקפה האלימה של חמאס על אזרחים ישראליים, חלה נסיקה חדה בשנאת יהודים ברחבי המדיה החברתית - עד כדי הכפלה של השיח האנטישמי וקריאות אלימות כנגד יהודים וישראליים.

הישג למלחמה באנטישמיות: כומר קיצוני נעצר בשל קריאות לטבח ביהודים // ריקרדו סידי

הארגון מדווח כי מניטור המרחב הדיגיטלי, שהפך בשנים האחרונות לזירת קרב המאפשרת לאנשים מאחורי מסכים ומקלדות ליצור מתחמים של קידום אלימות בעולם האמיתי, עולה כי השיח האלים ברשתות החברתיות של העולם הערבי עלה מאחוזים בודדים בחודש שעבר - ל-61% מתוך כלל השיח בערבית מה-7.10 והלאה.

בין ה-7 ל-24 באוקטובר בלבד, טכנולוגיית הניטור של CyberWell המבוססת בינה מלאכותית סימנה תוכן בכמות כפולה מזו המסומנת בחודש טיפוסי כבעל סבירות גבוהה לאנטישמיות.

אנטישמיות ברחוב, צילום: איי.אף.פי.

הרשתות שותפות להפצת שנאת יהודים

הכישלון של הרשתות החברתיות מהווה נקודת מפנה בכל הקשור לביטחון הלאומי של ישראל והיהדות, ונראה כי באותם אירועים ובימים שאחריהם, ארגון הטרור חמאס הצליח "לחטוף" את התכנים. הרשתות הללו שותפות להפצת שנאת יהודים והסתה והאדרת אלימות, אשר הובילו להתעללות נפשית, להטרדה ולאלימות נגד יהודים ומוסלמים ברחבי העולם.

הדוח המקיף מציג 10 נרטיבים ומגמות המביאים לידי ביטוי עמדות אנטישמיות מובהקות או קריאות בוטות בשבח אלימות נגד יהודים. חלק מן המגמות הצומחות מתקשרות ישירות לאירועי ה-7.10, בעוד שאחרות צצות שוב ושוב בעקבות אירועים משמעותיים אחרים, כמו למשל טרגדיות עולמיות, או כאשר ישראל מככבת בחדשות. קריאת הדוח מבהירה 2 סוגיות מרכזיות שיש לשים עליהן דגש: בראש ובראשונה התשתית המאפשרת קידום של שנאת יהודים ברשתות החברתיות שהתבססה טרם אירועי ה-7.10 והזוועות שהתרחשו בו, והשנייה: המאמץ הכולל של פלטפורמות המדיה החברתית, שלא השקיעו את המשאבים הנדרשים בניטור ובהסרת תכנים המפרים את אמות המידה שלהן.

פוסטים אנטישמיים, צילום: ללא

עיקרי הדוח ותובנות:

  • "סייברוול" זיהו עלייה של יותר מ-86% בתכנים אנטישמיים בסבירות גבוהה במגוון פלטפורמות של מדיה חברתית.
  • בשיח הערבי ברשתות החברתיות רואים שימוש גובר המהלל את הדמות של היטלר - מאז ה-7.10 זיהתה סייברוול כי חלה נסיקה של 1600% בהאשטאג HitlerWasRight# ברשתות באנגלית - עם פוטנציאל חשיפה של 25 מיליון משתמשים בפלטפורמת X (טוויטר לשעבר) לבדה.

         בהשוואה, בשבועיים טרם המתקפה, פוטנציאל החשיפה של האשטאג זה עמד על           300,000 צופים "בלבד". האשטאג זה והמשפט נוטים לנסוק בעת שמתחוללים               אירועים משמעותיים בעולם, שבהם מעורבים יהודיים או ישראל.

באוקטובר 2022 נצפתה נסיקה מעין זו בעקבות התבטאויותיו האנטישמיות של קניה ווסט. בשבועיים שקדמו ל-7.10 כלי ניטור המדיה החברתית של הארגון זיהו רק שלושה פוסטים בערבית עם המשפט "היטלר צדק", עם פוטנציאל חשיפה של 146,000 בלבד. בשבועיים שלאחר מכן, מספר הפוסטים הוכפל - לדברי הארגון - בשיעור של 29,000% (!!!) ופוטנציאל החשיפה עמד על 465,000.

אנטישמיות: סיפור מלחמה ברשתות, צילום: עיבוד תמונה: יוני מנר, GettyImages

מאחר ומספר הפוסטים עלה בצורה משמעותית - אך פוטנציאל החשיפה לא השתנה באופן תואם, סביר כי המונח עבר דה-אמפליפיקציה. אולם, עדיין פוטנציאל חשיפה של קרוב לחצי מיליון צופים עדיין גדול מדי ומדאיג עבור מגמה מזוויעה שמפרה בבירור את מדיניות הקהילה. יתר על כן, ב-17 וב-18 באוקטובר בלבד, בעקבות הפיצוץ בבית החולים אל-אהלי, הופעת המשפט בערבית ("היטלר צדק") נסק ב- 146%.

ב-7.10 חמאס הפתיע גם את הרשתות

כמות השיח האנטישמי הכי גבוהה נרשמה בפלטפורמת X טרם אירועי ה-7.10 והתחלת הלחימה. עם זאת, לאחר ה-7.10 "סייברוול" זיהתה כי העלייה הדרמטית ביותר בשיח אנטישמי התרחשה דווקא בפלטפורמה של פייסבוק, שכזכור שידרה גם ב-livestream מקרי רצח וחטיפה בידי חמאס.

פוסטים שפרסמו בפייסבוק ארגוני הצדקה שמוגדרים על-ידי ישראל כמסייעים לחמאס, צילום: מתוך פייסבוק

ההצפה של הרשתות החברתיות בשיח אנטישמי, קריאות לאלימות נגד יהודים וישראלים ואף תמיכה בפועל בפעולות חמאס, מהווה נקודת מפנה מבחינת הביטחון הלאומי כאומה וכעם, ואין להרשות לאותן רשתות להמשיך ולפעול ללא בלמים ככל שנוגע להעצמת שיח של שנאה ופרו-טרור, כפי שהתאפשר לפני ה-7.10.

הצפת שיח השנאה נגד יהודים וישראלים ברשתות החברתיות מה-7.10 ממשיכה להדהד עד עתה כטרור פסיכולוגי של חמאס, ואף מהווה קרקע פורייה לקיומם של תקריות אלימות נגד יהודים בגולה.

להגן על משתמשים ישראלים ויהודים מפני תוכן מסית ואלים. טל-אור כהן מונטמאיור, מנכ'לית ומייסדת ארגון CyberWell, צילום: הגר בדר

ב-7.10 חמאס הצליח להפתיע ולהשפיל לא רק את הצבא והממשלה, אלא גם את הרשתות החברתיות עצמן. באותו יום ובשבועות שלאחר מכן, הרשתות החברתיות הפכו להיות כלא פסיכולוגי תודעתי ועולמי בידי ארגון הטרור. 

מנכ״לית ארגון "סייברוול", טל-אור כהן מונטמאיור, ציינה כי "העלייה המאסיבית בתוכן אנטישמי וקריאות לאלימות נגד ישראלים ויהודים בגולה לאחר ה-7 באוקטובר היא אירוע יוצא דופן. מה שמדאיג במיוחד הוא שעד עכשיו לא ראינו תכנית ברורה ומוסדרת מצד הרשתות החברתיות על הפקת הלקחים שלהם ואיך הם מתכוונים להגן על משתמשים ישראלים ויהודים מפני אותו תוכן מסית ואלים.

"האם הרשתות החברתיות ימשיכו להיות כלי פסיכולוגי בידי חמאס, שונאי ישראל ואנטישמיים? אילו משאבים וטכנולוגיות חדשות הרשתות ישקיעו על-מנת שהטרור הפסיכולוגי לא ימשיך לרדוף ואף להדליק אירועי אלימות נגד יהודים ברחבי העולם?

"בין כל הגורמים שכרגע הציבור דורש מהם תשובות, ראוי מאוד שהרשתות החברתיות יהיו בין המקומות הראשונים ברשימה. במידה ונמשיך להיות אדישים לתפקידן בעיצוב התודעה ואף כגורם שיכול להצית גלי אלימות - האנטישמיות העולמית תמשיך לגדול ולהתרחב, כולל פעולות איבה נגד ישראלים ויהודים באשר הם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר