שתף קטע נבחר

בזק און-ליין: חתמו על עצומה נגד המעסיק ופוטרו

9 עובדים במוקד מכירות של בזק און-ליין כתבו מכתב להנהלה שבו התלוננו על פגיעה בתגמולי המכירות. 3 שבועות אחר כך 5 מהם פוטרו בגין "עבירת משמעת חמורה". הנהלת החברה: "הם נטשו את המוקד באמצע המשמרת והסתלקו". עובדת: "בסך הכל אמרתי שמעכשיו אני לא אתאמץ למכור"

מרוצים משיטת התימרוץ שלכם? אם לא, תחשבו פעמיים לפני שאתם עושים משהו בנידון. כך עולה מסיפורם של תשעה עובדים במוקד מכירות של בזק און-ליין, שחתמו על עצומה במחאה על תמריצי המכירות שלהם. בסופו של דבר חמישה מהם מצאו את עצמם ללא עבודה.

 

 

בזק און ליין מפעילה מוקד מכירות בקריית מלאכי, המבצע עבודות מכירה במיקור חוץ (אאוטסורסינג) עבור חברת פלאפון ומעסיק כ-100 עובדים, המקבלים בונוסים תמורת מכירות מוצלחות. העובדים באחד הצוותים טוענים ששיטת התגמול שונתה במשכורת חודש יולי - לרעתם, וכי הבונוס שקיבלו היה נמוך בכ-70% מזה שהובטח להם בעבר. נהלת החברה, לעומת זאת, טוענת כי לא חל כל שינוי בשיטת התגמול.

 

כך או כך, תשעה מ-12 המוכרנים בצוות שלחו מכתב מחאה קצר להנהלת בזק און ליין ולהנהלת פלאפון, ובו הביעו את מורת רוחם על השינוי, לטענתם, בתנאים: "ערך הבונוס הופחת באופן מהותי, לעומת המודל שהוצג לנו בתחילת עבודתנו", כתבו המוכרנים, "אנו דורשים כי שיטת הבונוס תתמרץ הצטיינות באופן כלכלי. לשם כך אנו דורשים לקבל בונוס מדורג כאשר אנחנו מתוגמלים פר מכירה, וככל שנציג יעשה יותר מכירות כך יתוגמל יותר". עוד דרשו המוכרנים כי: "משכורת יולי תתוקן בהתאם".

 

"מעכשיו, אני עושה רק את המינימום"

 בעקבות המכתב, זומנו תשעת העובדים לשיחות עם ההנהלה. נראה כי ההנהלה ניסתה להידבר עם העובדים ולהקשיב להם, וכי חלק מהשיחות התנהלו בדרכי נועם, והביאו לכך שארבעה מהעובדים המשיכו, בסופו של דבר, לעבוד במוקד. במקרים אחרים, לעומת זאת, השיחה עלתה לטונים גבוהים.

 

"אמרתי להם שאני לא מוכנה להתאמץ ולתת את הנשמה בשביל למכור, אם לא מתגמלים אותי על זה", מספרת אחת העובדות, "אמרתי, מעכשיו אני עושה את המינימום שאני חייבת, לא את המקסימום. אם למורים מותר לשבות ובכלל לא להגיע לכיתה, אז לי מותר להגיע לעבודה שלי אבל לא להתאמץ. רוצים מכירות? שישלמו".

 

המוכרת, כמו ארבעה עובדים נוספים, פוטרה מעבודתה. כמה ימים אחר כך הם זומנו לשימוע, ושבועיים אחר כך, כמה ימים לפני ראש השנה, פוטרו. "מתנה איומה לחג", הביעה העובדת את תסכולה מהתנהלות ההנהלה.

 

"הם קמו ונטשו את המשמרת"

להנהלה ולעובדים יש גרסאות סותרות על עילת הפיטורים: העובדים טוענים שפוטרו בגלל מה שאמרו בשיחות; בהנהלה, לעומת זאת, טוענים שהעובדים הנזעמים פשוט נעלמו ולא הגיעו למשמרת.

 

"הם כתבו לי בתלוש שביצעתי עבירת משמעת חמורה", מספרת העובדת, "שאלתי על מה הם מדברים, אז בהתחלה הם אמרו שאמרתי שאני אפגע בלקוחות, ואחר כך הם החליטו שנטשתי את המשמרת. אבל מה שקרה היה בדיוק ההיפך: הגענו למשמרת יום אחרי יום, והאחראי אמר לנו, תלכו הביתה, אתן לא עובדות כאן יותר. התווכחנו אתו שייתן לנו לעבוד, אבל הוא העיף אותנו. בסוף התייאשנו והפסקנו לבוא".

 

ואילו מהנהלת החברה נמסר: "לפני כחודש מספר עובדים במוקד ביצעו עבירת משמעת חמורה, כאשר באופן פתאומי וללא כל הצדקה נטשו את עבודתם במהלך משמרת. בזק און ליין אינה מאמינה בצעדים חד צדדים אלא בדיאלוג פתוח עם עובדיה, על כן ערכה סבב שיחות אישיות עם העובדים תוך שמיעת טענותיהם באופן ישיר. בעקבות השיחות סיימו את עבודתם כמחצית מהם, קרי 5 עובדים בלבד. חשוב להדגיש, כי מדובר ב 5 עובדים במוקד המעסיק למעלה מ-100".

 

בהנהלת החברה מדגישים גם כי: "החברה רואה בעובדיה שותפים ראשיים ועיקריים להצלחתה, ותמשיך גם בעתיד לייחס חשיבות רבה לרווחתם ולתגמולם של העובדים".

 

הנהלת פלאפון אינה זמינה כעת 

ומה לגבי המעסיק של המעסיק, חברת פלאפון? בהנהלת חברת פלאפון מתכחשים וטוענים כי מדובר במחלוקת פנימית בין העובדים לחברת מיקור החוץ, שאינו נוגע אליה. מנכ"ל עמותת קו לעובד, חנה זוהר, אומרת שפלאפון היא האחראית לפיטורי העובדים וכי היה עליה להתערב במקרה.

 

"על פלאפון חלה אחריות מזמין השירותים", אומרת זוהר, "אני מזועזעת מההתנהלות שלהם בסיפור הזה. מדובר באנשים צעירים שרק לאחרונה נכנסו לשוק העבודה, העזו להתלונן על תנאיהם, ופוטרו. פלאפון לא הייתה צריכה לתת לזה לקרות".

 

מפלאפון נמסר בתגובה: ״מדובר במוקד חיצוני של בזק און ליין המספק לנו שירותי מענה טלפוני במיקור חוץ. יודגש, כי לפלאפון אין קשר לסכסוך העבודה המתואר והוא לא הובא לידיעתנו. כמו כן, פלאפון אינה מצויה ביחסי עבודה עם המועסקים במוקדי מיקור חוץ ואינה מעורבת בקביעת תנאי שכרם באופן ישיר או עקיף". נציין עם זאת, שעל אף דברי פלאפון, הן בזק אונ-ליין והן חברת פלאפון, הן למעשה חברות בקבוצת בזק.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
העמדות ננטשו. מי אשם? (צילום אילוסטרציה)
צילום: גיל נחושתן
מומלצים