מנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים, הודיעה הערב (שבת) לראש הממשלה בנימין נתניהו על החלטתה להתפטר מתפקידה, משום שלדבריה היא לא תוכל עוד לבצע אותו כהלכה. זאת, לאחר המאבקים הממושכים שהיו לה עם גורמים בממשלה, ובראשם דודי אמסלם, השר שאחראי על רשות החברות.
במכתב התפטרותה לראש הממשלה נתניהו היא כותבת: "כשכך פועל ראש הממשלה, אין להתפלא שלא קם אף גורם אחר שירסן את השר ויפעל להגנת השירות הציבורי".
1 צפייה בגלריה
מכיל רוזנבוים, דודי אמסלם
מכיל רוזנבוים, דודי אמסלם
מיכל רוזנבוים, דודי אמסלם
(צילומים: יח"צ, רפי קוץ)
בשיחה עם ynet אמרה רוזנבוים: "מ-1 בינואר רשות החברות תעבור ממשרד האוצר למשרד לשיתוף פעולה אזורי שבו מכהן השר דוד אמסלם ולאחר שלא הצליח להשתלט עלי, הוא ישתלט כך על כל החברות הממשלתיות וימנה את מקורביו לדירקטורים. לא אוכל לשאת באחריות למצב הזה".
רוזנובוים, שמונתה לתפקידה ע"י השר הקודם אביגדור ליברמן מתעמתת מאז הקמת ממשלת נתניהו לפני שנה עם השר אמסלם, שמונה לאחראי מטעם הממשלה על רשות החברות הממשלתיות. לדבריה, היא הצליחה לבלום במשך חודשים ארוכים שורת מינויים שאותם היא מגדירה מושחתים ונלחמה כדבריה על המשך בחירת דירקטורים מתאימים מתוך נבחרת הדירקטורים.
"עד כה הצלחתי למנוע את השתלטות השר אמסלם על מאות חברות ממשלתיות שמנהלות עשרות מליארדים של שקלים, אולם ברגע שלא הצלחנו למנוע מצב שבו החברות עוברות מאחריות משרד האוצר למשרד לשיתוף פעולה אזורי, שאין לו שום קשר לחברות האלה, לא אוכל להמשיך בתפקידי". ואכן, גם בכירים במשרד האוצר הביעו פליאה על העברת הרשות למשרד לשיתוף פעולה אזורי, שכן מאז ומתמיד הייתה הרשות תחת משרד האוצר או משרד ראש הממשלה - ולמשרד שבראשו עומד אמסלם אין כל קשר אליה.
ביום שישי נעשה ניסיון אחרון על ידי ההסתדרות למנוע את העברת רשות החברות ממשרד האוצר אולם בית הדין לעבודה בירושלים לא נענה לתביעה שכן מדובר בהחלטה שהתקבלה עם הקמת הממשלה לפני שנה להעברת רשות החברות למשרד לשיתוף פעולה אזורי, ובעקבות זאת אמרה רוזנבוים הערב: "הרמתי ידיים. לא אוכל להמשיך לכהן בתפקיד כאשר הרשות לא נמצאת עוד במשרד האוצר ולכן הודעתי על התפטרותי".

"לפי אמסלם, החברות הממשלתיות הן מאגר ג'ובים וחיסול חשבונות"

במכתב ששלחה רוזנבוים לראש הממשלה, היא כתבה לו: "הריני להודיעך כי בשל פעולות פסולות של השר הממונה על רשות החברות הממשלתיות, מר דוד אמסלם, לא מתאפשר לי להפעיל את סמכויותיי ולממש את תפקידי במנהלת רשות החברות הממשלתיות - ולפיכך אני מודיעה על סיום כהונתי".
בין השאר כתבה: "בשנה הראשונה לכהונתי תחת אחריות שר האוצר, נהניתי משיתוף פעולה וגיבוי בהובלת מהלכים שהביאו להתמקצעות וחיזוק הרשות ולטיוב משמעותי של עבודת החברות הממשלתיות, על פי אמות מידה עסקיות וכלכליות". בהמשך כתבה: "לצערי, תנופת העשייה נחסמה עם העברת האחריות על החברות הממשלתיות לשר לשיתוף פעולה אזורי, דוד אמסלם.
"על פי תפיסת עולמו המוצהרת של השר אמסלם", כתבה רוזנבוים, "החברות הממשלתיות אינן משאב ציבורי אלא 'מאגר ג'ובים' שאמור לשמש אותו לצבירת כוח ומעמד פוליטי. בהתאם, השר הפעיל עלי ועל הרשות לחצים אדירים לתמוך במינוי פעילים פוליטיים ומקורבים לתפקידי מפתח בחברות הממשלתיות, ולאפשר הדחות במסגרת 'חיסול חשבונות' פוליטי ועל מנת לפנות ג'ובים לשם מינוי מקורבים. דוגמאות בולטות לכך (מתוך רבות אחרות) הן 'מכרז תפור' למינוי יועץ משפטי בנתיבי ישראל; הדחות פוליטיות של יו"ר דירקטוריון דואר ישראל ומנכ"ל רכבת ישראל; לחצים אדירים להכנסת מקורבו של השר אמסלם, מר אליהו אהרוני, לנבחרת הדירקטורים ועוד".
עוד כתבה בפנייה ישירה לבנימין נתניהו כי "למרות התרעותיי וקריאותיי להתערבות שלך כראש הממשלה - נמנעת מלהתערב. כראש הממשלה חובתך היתה להורות לשר אמסלם לחדול ממעשיו הפסולים. למרות זאת, בחרת להתעלם, לשתוק ולאפשר הלכה למעשה את התנהלות השר. חמור מזה, בעקבות מכתביי אליך - מנכ"ל משרד ראש הממשלה הציע למנות אותי ל'ג'וב' אטרקטיבי אחר. כמובן שלא יכולתי להסכים להצעה פסולה שכזו ודחיתי אותה לאלתר".

במערכת הפוליטית תוקפים, המחנה הממלכתי לא רצו להגיב

התגובות מהמערכת הפוליטית, גם מתוך הקואליציה, לא איחרו להגיע: שר הפנים משה ארבל, מסר בתגובה: "אני מצר מאוד על התפטרותה של הגב׳ מיכל רוזנבוים מהנהלת רשות החברות הממשלתיות. מיכל היא עובדת ציבור מסורה אשר בעבר אף ניהלה בהצלחה רבה את היחידה לחיוב אישי במשרד הפנים. אני סמוך ובטוח כי מיכל תמשיך ותתרום מכישרונה ומיכולותיה למען אזרחי ישראל בהמשך".
במחנה הממלכתי לא רצו להגיב, ובסביבת ראש המחנה הממלכתי בני גנץ טענו שמדובר ב"ויכוח בתוך הבית".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "הממשלה הזו ממשיכה לקרוא לכולם להתאחד בעודה מפצלת, מסכסכת ומנתצת לרסיסים את כל מה שמחזיק את המדינה הזו. התפטרות מנהלת רשות החברות היא נצחון לשחיתות, לתרבות הג'ובים, למינויי המקורבים ולריסוק השירות הציבורי. אני מאחל למיכל רוזנבוים בהצלחה בהמשך הדרך, ומאחל לכולנו שהממשלה האיומה הזו תיעלם מחיינו".