יום שני, 10.06.2024 שעה 15:21

מהג'ודו ועד למרתון: דירוג הספורטאיות של 2023

עוד שנה חלפה, והספורטאיות הישראליות שוב הביאו הרבה כבוד: הג'ודאית שהביאה היסטוריה, הנבחרת שלא מפסיקה להביא הישיגים וגולשות הרוח. הדירוג המלא

|
ספורטאיות השנה (ניסים ימין - גרפיקה)
ספורטאיות השנה (ניסים ימין - גרפיקה)

זו הייתה שנה יוצאת דופן בספורט הנשים. החל מהג'ודאיות הבלתי ניתנות לעצירה, דרך ההצלחה בהתעמלות האמנותית והקאמבק המטורף של דריה אטמנוב, האיכות המרשימה בגלישת רוח ועד למרתוניסטית היציבה שביססה את מעמדה בעולם. כעת זה הזמן לסכם את שנת 2023 בספורט הישראלי עם דירוג ספורטאיות השנה.

1. ענבר לניר
הג'ודאית שהצליחה בצעירותה להיכנס ממש ברגע האחרון לאולימפיאדת טוקיו בזכות ג'ודו התקפי והרבה רוח לחימה, הפכה בשנה האחרונה לאחת שעובדת עם הראש ומכניעה את היריבות שלה באגרסיביות שמתפרצת בדיוק ברגע הנכון. לניר היא הטובה ביותר בקטגוריית המשקל של עד 78 ק"ג בשנה זו, אחרי שהעפילה לגמר המאסטרס ולגמר אליפות העולם - כך שזכתה בתואר אלופת טורניר המאסטרס, במדליית הארד באליפות אירופה ובתואר אלופת העולם. מבחינת ההישג הגדול ביותר מביניהם, זוהי רק מדליית הזהב העולמית השלישית אי פעם של ישראל בג'ודו, ולכן מדובר בספורטאית הטובה והמרשימה ביותר השנה.

ענבר לניר (שחר גרוס)ענבר לניר (שחר גרוס)

2. נבחרת ההתעמלות האמנותית
הן חיות בתוך בועה ומייצרות הצלחות בקצב מסחרר. נבחרת ישראל זכתה לראשונה בתולדותיה באליפות העולם בקרב רב וגם בתואר סגנית אלופת אירופה בקרב רב. אין ספק כי השילוב של אופיר שחם, דיאנה סברצוב, הדר פרידמן, ליזה בנצ'וק, רומי פריצקי ושני בקנוב, שעובדות תחת המאמנת איילת זוסמן, הפכו אותה לאחת הנבחרות החזקות ביותר, אך יש לשים כוכבית לצד ההישג משום שנבחרות רוסיה ובלארוס מורחקות בגלל המלחמה באוקראינה. ועדיין, זה הישג נפלא.

נבחרת ההתעמלות האומנותית וצוות המאמנות (שחר גרוס)נבחרת ההתעמלות האומנותית וצוות המאמנות (שחר גרוס)

3. שחר טיבי
בשנה האחרונה היו לישראל כמה וכמה אלופות עולם, אבל אין ספק כי הזכייה של גולשת הרוח בזהב העולמי הייתה המפתיעה מכולן. היא התחרתה באולימפיאדת טוקיו בשייט מפרשיות ה-470 וסיימה במקום השמיני, אך בעקבות שינוי הדגמים מ-RSX ל-IQ פויל חזרה לגלישת הרוח - ולפתע, בגיל 25, אחרי שלא הופיעה על אף פודיום יוקרתי בתחרויות בוגרות, היא הפכה לטובה ביותר בעולם. למעשה, בגלישת רוח היו רק שניים שזכו בזהב העולמי לפניה, כך שמדובר בהישג יוצא דופן ומעורר כבוד.

שחר טיבי מציגה את מדליית הזהב (ראובן שוורץ)שחר טיבי מציגה את מדליית הזהב (ראובן שוורץ)

4. רז הרשקו
אחת מהספורטאיות היציבות ביותר בשנת 2023 הייתה הג'ודאית שהגיעה לפודיום בשבע מתוך שמונה התחרויות הבינלאומיות שהיו לה השנה. ספקית המדליות המרכזית של נבחרת הנשים בג'ודו זכתה בארד באליפות העולם (שהייתה המדליה הראשונה שלה במעמד זה), בכסף באליפות אירופה (שהייתה השנייה שלה במעמד זה), ובין היתר גם בשתי מדליות זהב בתחרויות גראנד סלאם. אין הרבה ספורטאים ישראלים ששולטים כך וחוזרים כמעט מכל תחרות עם מדליה חדשה על הצוואר.

רז הרשקו (חגי מיכאלי)רז הרשקו (חגי מיכאלי)

5. קטי ספיצ'קוב
אחרי המשחקים האולימפיים האחרונים, גולשת הרוח הישראלית בחרה לעזוב את המדינה ולעבור לגור בצרפת. למרות שהיא מתאמנת לבדה ולא במסגרת הנבחרת ולמרות שהייתה צריכה לעשות את המעבר לדגם החדש מ-RSX ל-IQ פויל, השנה קטי הוכיחה עד כמה היא ספורטאית גדולה וראויה לכל מחמאה. בפעם השלישית בקריירה שלה, ספיצ'קוב הפכה לסגנית אלופת העולם בגלישת רוח.

קטי ספיצ'קוב (רדאד ג'בארה)קטי ספיצ'קוב (רדאד ג'בארה)

6. דריה אטמנוב
המתעמלת האמנותית שכונתה "היורשת של לינוי אשרם" אחרי שגדלה בצלה ועשתה את אותה הדרך שהאלופה האולימפית עברה מגיל צעיר, התקשתה לככב ברמות הגבוהות לאחר שסבלה מפציעות בקריירת הבוגרות הקצרה שלה. בשנה האחרונה היא התמודדה עם שבר מורכב בכף רגלה ועברה עשרה חודשים ארוכים של הליך החלמה מתסכל - ולמרות זאת, ברגע האמת דאשה חזרה להתחרות בדיוק בזמן וזכתה במדליית הארד בקרב רב באליפות העולם. אין ספק, מדובר באותו פס ייצור.

דריה אטמנוב (באדיבות איגוד ההתעמלות בישראל)דריה אטמנוב (באדיבות איגוד ההתעמלות בישראל)

7. לונה סלפטר
המרתוניסטית הבכירה של ישראל המשיכה לבסס את מעמדה כאחת מהטובות ביותר בעולם, לאחר שסיימה במקום הרביעי באליפות העולם בבודפשט וסיימה גם במקום השלישי במרתון בוסטון שהוא אחד המרוצים הוותיקים והגדולים בעולם. עם התוצאות הללו, הבטיחה את השתתפותה במשחקים האולימפיים והפכה למועמדת ראויה למדליה אולימפית. גם בריצות חצי המרתון לונה הצליחה לבלוט, לאחר שניצחה בתחרות בהמבורג שהתנהלה תחת חום כבד וסיימה במקום השני בתחרות ברומא עם התוצאה השלישית בטיבה בקריירה שלה במרחק הזה.

לונה סלפטר (איגוד האתלטיקה)לונה סלפטר (איגוד האתלטיקה)

8. אנסטסיה גורבנקו
השחיינית המבטיחה ממשיכה להתקדם. השנה היא השוותה את הישג השיא של השחייה הישראלית באליפויות העולם לאחר שסיימה במקום החמישי. על הדרך, קבעה גם שיא ישראלי בשליחות ל-2X400 חופשי באליפות העולם. עוד לפני כן, היא שיפרה את השיא הלאומי ב-200 מטר מעורב פעמיים בשבוע אחד וכיום הוא עומד על 2:09.28 דקות. בסוף השנה, גורבנקו שיפרה גם את השיא הישראלי ב-400 מעורב כאשר קיזזה כמעט שלוש שניות מהשיא שקבעה באמצע השנה ושחתה מהר יותר מהקריטריון האולימפי עם 4:37.90 דקות.

אנסטסיה גורבנקו (סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה)אנסטסיה גורבנקו (סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה)

9. נבחרת השחייה האמנותית
זו הייתה שנה של התקדמות היסטורית בענף הקטנטן. בדואט, שלי בובריצקי ואריאל נשיא סיימו במקום הרביעי באליפות העולם. בתחרות הקבוצתית, איה מזור, שלי בובריצקי, מאיה דורף, נוי גזלה, קתי קונין, ניקול נחשונוב, אריאל נשיא ונטע רוביצ'ק סיימו במקום החמישי בעולם בתרגיל החופשי. אומנם הן פספסו מדליה, אבל עדיין מדובר בהישגי השיא של הענף בכל הזמנים.

נבחרת השחייה האומנותית (סימאונה קאסטרוילארי, איגוד השחייה)נבחרת השחייה האומנותית (סימאונה קאסטרוילארי, איגוד השחייה)

10. שרון קנטור
שנה לפני המשחקים האולימפיים יש ענפים שמקיימים תחרות שמדמה את האירוע עצמו. זה בדרך כלל קורה באותו המקום בו יתקיימו המשחקים האולימפיים והמאמנים מנסים לדמות אותה לדבר האמיתי. דווקא שם, בטסט אבנט של גלישת הרוח במארסיי, גולשת הרוח בת ה-20 ניצחה וזכתה במדליית הזהב. היא עשתה זאת מיד לאחר שסיימה עם מדליית הכסף באליפות אירופה, במהלכה הישראלית הובילה לאורך רוב שלבי האליפות וזכתה בכרטיס הישיר לגמר בו נאבקה למעשה על המקום בפודיום. בים יציבות זה שם המשחק, ויהיה מעניין אם בשנה הבאה תהיה לה גם יציבות בתוצאות בתחרויות נוספות, כי אם כן היא תעלה בדירוג למעלה.

שרון קנטור (iq foil class)שרון קנטור (iq foil class)

בחירת בונוס: גילי שריר
יש ספורטאים שקשה להכניע אותם, וזו בדיוק גילי שריר. הג'ודאית הנחושה הגיעה ללא מעט קרבות על מדליה במהלך השנה האחרונה ובקטגוריית משקל מאתגרת של עד 63 ק"ג. היא ניצחה את גראנד סלאם פאריס היוקרתי וזכתה בתואר סגנית אלופת אירופה בשיא המלחמה שהביאה איתה אווירה קודרת. באופן אישי, זו הפעם השנייה שהיא עולה על הפודיום האירופי בתחרות האישית, אבל זוהי הפעם הראשונה שהיא העפילה לגמר האירופי.

גילי שריר (חגי מיכאלי)גילי שריר (חגי מיכאלי)
אסור לפספס
נגןהצצה לדבר האמיתי: המשחק החדש של היורו
הצצה לדבר האמיתי: המשחק החדש של היורו
נגןצ'ארלס בארקלי כמעט ומכניס אגרוף לאוהד
צ'ארלס בארקלי מאיים על אוהד מציק באגרוף
נגןהכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
גם הכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
נגןאבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
אבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */