יש שטוענים כי הארי קיין נמצא כעת בכושר הטוב בקריירה שלו. זה לא מופרך, שכן החלוץ האנגלי של באיירן מינכן מצטיין בעונת הבכורה שלו בבונדסליגה ומוביל את כובשיה עם 21 שערים ב-15 משחקים. אבל ישנו שחקן אחד בליגה הגרמנית הבכירה שמבקיע בדיוק באותו קצב מסחרר של קיין, עם שער בכל 63 דקות על המגרש, ולפני העונה רק מעטים שמעו עליו. מדובר בסרו גיראסי, החלוץ הצרפתי-גינאי בן ה-27, שבעיקר בזכותו יצאה שטוטגרט לפגרת החורף כשהיא במקום השלישי - מעל ר.ב לייפציג ובורוסיה דורטמונד - ועם כרטיס לרבע גמר הגביע. עד כמה זה מטורף? בעונה שעברה היא נשארה בליגה רק אחרי ניצחון על המבורג בפלייאוף העלייה/ירידה.
שטוטגרט ניצחה בשישה משבעת המחזורים הראשונים, וכבשה במהלכם 22 שערים. לא פחות מ-13 מתוכם היו של גיראסי, ששבר את שיא השערים של הבונדסליגה לשלב הזה של העונה, אותו קבע רוברט לבנדובסקי עם 11 בעונת 2019/20. ב-1:3 על מיינץ במחזור הרביעי הוא חגג את השלושער הראשון בקריירה - שהיה מושלם (אחד עם הראש, אחד עם שמאל ואחד עם ימין) - אבל שמר על צניעות. "זו עבודת צוות", אמר בסיום, "כל הקבוצה שותפה ואני רק הוצאתי לפועל, אולי בשבוע הבא זה יהיה מישהו אחר". בשבוע לאחר מכן, כידוע, זה שוב היה הוא. בחמישה משבעת המחזורים הראשונים הוא כבש יותר משער אחד, ופעמיים המשיך לשלושער.
3 צפייה בגלריה
סרו גיראסי
סרו גיראסי
גיראסי אחרי השלושער הראשון בקריירה. כעת יש לו כבר שניים
(צילום: Alex Grimm/Getty Images)
במחזור השמיני הביסה שטוטגרט את אוניון ברלין 0:3, אבל ספגה מכה. בדקה ה-29 גיראסי נפצע והוחלף, לא לפני שכבש את השער הראשון. בכך הוא הפך לשחקן היחיד במאה ה-21 פרט לכריסטיאנו רונאלדו שכבש 14 שערים או יותר בשמונת המחזורים הראשונים בליגות הגדולות באירופה. אבל הפציעה אילצה אותו להחמיץ את שני המחזורים הבאים, בהם הפסידה שטוטגרט 3:2 להופנהיים ו-2:0 להיידנהיים. במחזור ה-11, במשחק הצמרת נגד דורטמונד, גיראסי חזר, וקבוצתו שבה לנצח. הוא עלה מהספסל בדקה ה-67, ו-16 דקות לאחר מכן כבש בפנדל את השער שקבע את תוצאת המשחק - 1:2. מאז הוא מעט נרגע ומצא את הרשת "רק" שלוש פעמים בשישה משחקים, מה שמציב אותו על 17 שערים ב-14 משחקי ליגה, שני רק לקיין. בגביע יש לו שני שערים בשתי הופעות.
לגיראסי יש תכונות שמרכיבות את החלוץ הקלאסי האידיאלי - הוא גבוה (1.87 מטר), חזק, בעל משחק ראש נהדר ואחוז ניצול המצבים שלו מרשים מאוד. אבל לצד כל אלה, הוא גם בעל שליטה נהדרת בכדור יחסית לעמדה שלו ויש לו בעיטה נהדרת מרחוק. הוורסטיליות שלו איפשרה לשטוטגרט להציב אותו בתחילת העונה כחלוץ בודד, וכעת לצד דניס אונדב, שמרוויח בגדול משיתוף הפעולה ותרם כבר תשעה שערים ושני בישולים ב-13 הופעות ליגה.
3 צפייה בגלריה
אונדב
אונדב
מרוויח משיתוף הפעולה עם גיראסי. אונדב
(צילום: Alexander Hassenstein/Getty Images)
היכולת של גיראסי בחצי העונה האחרונה, כמו גם סעיף שחרור נוח מאוד בסך 17.5 מיליון אירו - זאת כשהערך שלו ב"טרנספרמקט" הספיק בינתיים להאמיר ל-40 מיליון אירו - הפכו אותו לשם החם ביותר בשוק האירופי לקראת חלון ההעברות של ינואר. באנגליה דווח השבוע כי מי שרוצה מאוד להחתים אותו היא מנצ'סטר יונייטד שמחפשת חיזוק בהול להתקפה, אולם גם נטען כי החלוץ מעדיף לשחק במדי טוטנהאם.
"אני לא יכול להסתיר את הדברים האלה - כולם יודעים שהפרמייר-ליג היא אחת הליגות התחרותיות בעולם. אבל בשלב זה אני לא סוגר אף דלת", אמר גיראסי בחודש שעבר כשנשאל בריאיון על ההתעניינות ההולכת וגוברת, ועל האפשרות שיעזוב כבר בינואר. גם מאמנו סבסטיאן הנס כבר התייחס לעניין, ולא הסתיר את החשש. "אני חושב שהוא מרגיש מאוד בנוח כאן", אמר, "כמובן שאני מקווה שהוא יישאר איתנו זמן רב ויהנה כאן, אבל במקרה שלו וגם של אחרים, אתה אף פעם לא יכול לפסול דברים".
לא משנה מי זו תהיה, קבוצתו תיאלץ להסתדר בלעדיו בזמן שהוא יהיה באליפות אפריקה - שיוצאת לדרך ב-13 בינואר. גיראסי שיחק בנבחרות הצעירות של צרפת, אבל משום שלא זומן לנבחרת הבוגרת בחר ב-2022 לייצג את גינאה, מולדת הוריו, במדיה כבש שלושה שערים ב-12 הופעות.
3 צפייה בגלריה
גיראסי
גיראסי
בשטוטגרט עוד יתגעגעו אליו מאוד. גיראסי חוגג עם הקמע של הקבוצה
(צילום: Alexander Hassenstein/Getty Images)
בניגוד לגינאה, שאת העובדה שהוא שחקן שלה כבר לא ניתן לשנות, במוקדם או במאוחר בשטוטגרט עוד יתגעגעו מאוד למי שגרם לאוהדיה להשוות אותו למריו גומז, שהוביל את הקבוצה לאליפות בעונת 2006/7.
אפשר לחשוב שגיראסי צץ משום מקום, ושחצי עונה זה לא מספיק זמן כדי להסיק מסקנות, אבל האמת היא שגם אם לא כפי שעשה בחודשים האחרונים, הוא מתבלט כבר תקופה ארוכה. אחרי שתי עונות של מספרים דו-ספרתיים של שערים במדי ראן - במהלכן גם כבש את השער הראשון בתולדות המועדון הצרפתי בליגת האלופות - הוא הושאל לשטוטרגט בקיץ 2022, וסיפק תרומה מיידית עם 14 שערים בכל המסגרות, לרבות אחד נגד המבורג בפלייאוף.
בקיץ האחרון השלימה הקבוצה את רכישתו תמורת תשעה מיליון אירו - הקנייה היקרה ביותר שלה בארבע השנים האחרונות. חצי עונה לאחר מכן, והסכום הזה נשמע מצחיק. כעת מגיע התור של קבוצה אחרת "לגנוב" את גיראסי בסכום מגוחך, ונותר רק לחכות ולראות מי זו תהיה, ומתי.