היא עשתה תיקו ורשמה ניצחון מול גלאטסראיי מרובת הכוכבים, ניצחה באופן מרשים את מנצ'סטר יונייטד, ועצרה מלהבקיע את המכונה הבווארית, ובראשותה הארי קיין שנמצא בכושר פנטסטי העונה, ועוד במגרשה הביתי של באיירן מינכן (!) ועם תיקו 0:0 מרשים לכל הדעות. מנחשים באיזו קבוצה מדובר? זו לא דורטמונד, פורטו או בנפיקה, אפילו לא איינדהובן או שחטאר דונייצק.
לא לא, זו בכלל אחת ההפתעות הכי גדולות השנה בכדורגל האירופי, פ.צ. קופנהגן, שעלתה לשלב הבא של ליגת האלופות בצורה מרשימה אחרי שקיבלה הגרלה לא פשוטה בדמותן של יונייטד, גלא ובאיירן, שלוש קבוצות הנחשבות לטובות ואיכותיות מאלופת דנמרק פעמיים ברציפות.

1 צפייה בגלריה
פ.צ קופנהגן לוקאס לראגר ויקטור קלאסון
פ.צ קופנהגן לוקאס לראגר ויקטור קלאסון
לוקאס לראגר עם ויקטור קלאסון
(AFP)

כמו בכל קבוצה שמנוהלת ובנויה היטב, ההצלחה המסחררת של הקבוצה העונה אינה רשומה רק על איש אחד, ויש לא מעט "אשמים" במצבה. נתחיל באיש על הקווים, יקוב ניסטרופ. הוא קודם לעמדת המאמן הראשי בעונה שעברה, אחרי שהיה עוזר, ומיד חל שיפור ביכולת קבוצתו. ראשית כל, ניסטרופ קיבל בעונה שעברה את הקבוצה במקום ה-9, אך סחף אותה כל הדרך חזרה למקום יס תורופ. הקבוצה גילתה גם שיפור התקפי, מ-1.75 שערים למשחק בכל המסגרות היא קפצה ל-1.95 בעונה שעברה ושניים למשחק העונה.
כפי שראינו במשחקיה בליגת האלופות, ניסטרופ הנחיל בקופנהגן שיטת לחץ מאוד חכמה, שעזרה לה להפתיע: שחקניה לא רק לוחצים את השחקן היריב שעם הכדור, הם מתמקמים על הדשא בצורה שחוסמת לו את אופציות המסירה קדימה, ומאלצת אותו למסור אחורנית. פעולה חכמה זו מתבצעת לרוב עוד באמצע המגרש, ובכך שחקני קופנהגן מונעים לא מעט התקפות.
גם בהתקפה, ניסטרופ ושחקניו מצליחים להיות מתוחכמים ולהפתיע, כאשר הם אוהבים למסור אותו ישירות מהחלק האחורי לחלק הקדמי, שם שחקני הקישור, לרוב לוקאס לראגר ודיוגו גונסאלבש עליהם נרחיב בהמשך, שמצטרפים להתקפה בדיוק ברגע הנכון, יוצרים יתרון מספרי על ההגנה היריבה ומגדילים את סיכוי הקבוצה להבקיע.
ללא ספק, ניסטרופ והטקטיקה שלו הביאו בשורה למועדון מבירת דנמרק. אבל עם כל הכבוד לטקטיקה, היא לא שווה הרבה ללא ניצוצות גאונות וכישרון מהשחקנים על הדשא. ואם יש שני שחקנים בקופנהגן השנה שמספקים את הניצוצות הללו, אלה צמד קשרי הקבוצה, לראגר הדני וגונסאלבש הפורטוגלי.
לראגר משחק בקבוצה מאז תחילת 2021, אחרי שחזר הביתה מהרפתקאות באיטליה, צרפת ובלגיה, בעוד גונסאלבש שגדל בבנפיקה הצטרף לקבוצה בינואר האחרון, והשפעתו על הקבוצה הייתה מיידית, כשעזר לה להבטיח את זכייתה בדאבל. כפי שהוזכר, צמד הקשרים המרכזיים מהווה כוח מרכזי בהתקפת הקבוצה, והם מצליחים ליישם את טקטיקת יצירת היתרון המספרי בהצלחה מרובה: 71% מהמסירות קדימה של קופנהגן מופנות אל שניהם, נתון המראה על משמעותם לקבוצה. בנוסף, יש להם ביחד מעורבות ישירה בשבעה שערים בשלב הבתים, ועם 1.4 חטיפות בממוצע באותו השלב, ועוד הרבה מסירות אחורה של היריב כתוצאה ממיקום חכם על הדשא, ללא ספק הם מספקים את הסחורה העונה בשני צדי המגרש.
כמובן שגם החלק האחורי של הקבוצה כיכב והיה חלק משמעותי בהעפלה המפתיעה. עם 6.8 הצלות ישירות מספיגה למשחק (מקום 2 במדד), כולל 12 הרחקות כדור בניצחון על גלאטסראיי, כשהבלם הסלובקי דניס ואוורו היה על הדשא, היריבות התקשו מאוד להבקיע בשלב הבתים. גם שותפו להגנה, קווין דיקס ההולנדי, שרשם 5.2 הצלות ישירות מספיגה וניצח ב-79% מקרבות הקרקע שלו על הכדור (אחד המובילים בכך בשלב הבתים), עובר עונת שיא. משעשע לחשוב ששניהם הגיעו מהליגה האיטלקית (ואוורו מלאציו, דיקס מפיורנטינה) מאחר שלא נחשבו מספיק איכותיים, והעונה הם הוכיחו על הבמה הכי גדולה כמה שהם איכותיים ועוד איך.
ואם בכל זאת הצליחו היריבות לעבור את החומה האנושית של ואוורו את דיקס, הם נתקלו בשחקן בעונה לא פחות פנומנלית, השוער קמיל גרברה. הפולני הוא אחד השוערים הטובים ביותר העונה בשלב הבתים, כאשר הוא מנע במו ידיו 1.83 שערים למשחק בשלב הבתים (מקום 6 מבין כל השוערים), וספג שער אחד בממוצע למשחק, שיפור ניכר מה-2.3 שספג בשלב הבתים בעונה שעברה, וגם אחוזי ההצלות שלו למשחק השתפרו: 72% העונה לעומת 69% בעונה שעברה.
קופנהגן ושחקניה נמצאים בעונה אירופית נהדרת, ובאמצעות טקטיקה חכמה והמון כישרון ברגלי שחקניה, היא הפתיעה את כולנו ועלתה לשמינית הגמר. אם גם בשמינית היא תפתיע ותדיח את אלופת אירופה המכהנת מנצ'סטר סיטי, זו כבר תהיה מגה-סנסציה שאפילו גונסאלבש ולראגר, שתמיד יודעים לאן היריב ינסה למסור, לא חזו.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.