למה קל לנו להירדם על הספה בסלון ולא במיטה בחדר?

סיימתם יום עבודה ארוך, חזרתם הביתה, התיישבתם על הספה מול הטלוויזיה ונרדמתם, כשהתעוררתם החלטתם לעבור למיטה אבל אז השינה נעלמה לה – לתופעה הזו יש סיבה ויש גם דרך פשוטה שניתן להתמודד איתה

קל לנו להירדם על הספה. אילוסטרציה. צילום: GettyImages

אתם מגיעים הביתה אחרי יום ארוך של עבודה. כדי לנוח קצת אתם צונחים על הספה בסלון ומתחילים לנמנם. החום של החדר, הרעש המונוטוני של הטלוויזיה, העייפות, הנוחות של הספה, כל אלו מסייעים לכם להירדם בלי בעיות. ואז אתם מתעוררים לבד, או שבן משפחה מעיר אתכם ושולח אתכם לישון בחדר.

אתם מגיעים למיטה, לובשים פיג'מה, ונכנסים מתחת לשמיכה כדי ללכת לישון, אלא שלמרבה הצער, דווקא עכשיו אתם לא מצליחים לישון. אתם ערניים לגמרי למרות היום הארוך והמייגע שלכם.

אז מה קרה? איך זה יכול להיות שאתם כל כך בקלות נרדמים על הספה אבל אחר כך פשוט לא מצליחים להירדם בחדר?

הפסיכולוגית האוסטרלית מדלין ספרייזר, מרצה לפסיכולוגיה באוניברסיטת CQUniversity אוסטרליה, וסאלי פרגוסון מנהלת מכון אפלטון, העוסק בחיים טובים ובחקר השינה, גם באותה אוניברסיטה, מסבירות כי הסיבה לתופעה הזו היא הלחץ הביולוגי החזק לישון כשאתם מגיעים הביתה.

עם החזרה הביתה אחרי שעות פעילות רבות, נוצר בגוף לחץ פנימי שמכוון את האדם ללכת לישון. אולם דווקא המצב הזה עלול לגרום לכם לבצע טעות קריטית של הירדמות על הספה למשך זמן ארוך של שעה לפחות. השינה הזו, למרות שהיא אינה ארוכה במיוחד, מהווה מענה על הלחץ הביולוגי המידי של הגוף בשינה. זו הסיבה כי פתאום קשה לנו להירדם במיטה אם ישנו על הספה.

חרדת הירדמות. אילוסטרציה, צילום: GettyImages

לתופעה הזו מצטרף גם מחזור השינה שלנו שעומד על כ-90 דקות. מדובר במעגל של שינה קלה, שינה עמוקה ושוב שינה קלה. לכן אם השלמתם מחזור שינה שלם כזה על הספה, תהיו שוב במצב של ערנות ויהיה לכם קשה מאד להירדם שוב.

אל התהליכים הביולוגים האלה יש עוד כמה משתנים שמשפיעים על עוררות הגוף: הדלקת אורות, צחצוח השיניים, צפייה במסכים ושורה שלמה של פעולות שרק מעצימה מחדש את הערות של הגוף ומונעת ממנו להירדם שוב.

בעיה נוספת שמציינות המומחיות, שלא קיימת בשינה על הספה, היא חרדת הירדמות. יש אנשים שפוחדים שהם לא ישנו מספיק או שהם לא יצליחו להירדם במהירות במיטה. מחשבות ותחושות אלו יוצרות לחץ שמפריע להירדם. באופן פרדוקסלי דווקא על הספה אין לנו את החרדה הזו ולכן אנחנו מצליחים להירדם עליה יותר מהר.

לטענת החוקרות, הדרך הטובה ביותר להתמודד עם בעיית הערנות אחרי שינה מוקדמת היא פשוט לא לישון על הספה. כלומר לשמר את כל הלחץ הביולוגי של הגוף לשינה אל המיטה ואל זמן השינה האמיתי שלנו.

הקפדה על שגרת שינה. אילוסטרציה, צילום: GettyImages

כמן כן הם ממליצות על קיום שגרה קבועה לפני השינה, הימנעות מחשיפה לתאורה חזקה או לתאורה של טלפונים ניידים וכן קירור החדר בקיץ וחימומו בחורף. עוד מציינות המומחיות כי אם אנחנו נרדמים מול הטלוויזיה הרי שיתכן שרעש מונוטוני קל מסייע לנו גם לישון ולכן כדאי להפעיל מקור רעש כזה בחדר. לדבריהן רעש כזה ימסך רעשים אחרים מבחוץ וגם הוא יסייע מבחינה זו לתהליך ההירדמות שלנו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר