בית משפט השלום בקריות קבע לאחרונה שעיריית חיפה תפצה ב-100 אלף שקל תושבת העיר בת 65 שנפצעה אחרי שמעדה על מהמורה במדרכה. השופטת אלואז זערורה-עבדאלחלים קבעה שהעירייה התרשלה כשלא טיפלה כראוי במפגע.
התאונה התרחשה בקיץ 2019 סביב השעה 14:30. התובעת, עולה ממדינות חבר העמים מטפלת בקשישים במקצועה, סיימה ביקור ברחוב יד לבנים ויצאה לכיוון רחוב רזיאל כדי להגיע לתחנת אוטובוס על מנת לנסוע לביתה. בתביעה שהגישה היא סיפרה שלפני שהספיקה לרדת למעבר החציה היא נתקלה בבור שנוצר בתפר שבין המדרכה והכביש. כתוצאה מכך היא הוטחה בעוצמה על הכביש ונגרמו לה שברים בברך שמאל ובקרסול ימין.
1 צפייה בגלריה
גבס פציעה שבר רגל אילוס אילוסטרציה
גבס פציעה שבר רגל אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בעקבות התאונה היא נאלצה לעבור שני ניתוחים וטיפולי פיזיותרפיה. לדבריה היא סובלת מאז מכאבים שמחמירים בעמידה ממושכת, ממגבלות בהליכה והיא אף מתקשה לעלות במדרגות. כיום היא מסתייעת בהליכון ורופא תעסוקתי שבדק אותה קבע שהיא בלתי כשירה לעבוד.
בתביעה היא טענה שעיריית חיפה אחראית לפצותה בשל נזקיה השונים. מנגד טענה העירייה כי האישה לא הוכיחה בראיות שהתאונה התרחשה, ומכאן שהיא פטורה מאחריות כלשהי.
אבל השופטת זערורה-עבדאלחלים קבעה שהאישה עמדה בנטל המוטל עליה להוכיח שנפגעה בתאונה כגרסתה. היא ציינה כי הגם שמדובר בעדות יחידה של בעל דין, היא שוכנעה לנוכח כלל הראיות שהתאונה אכן קרתה. כך, התיעוד הרפואי מבית החולים "בני ציון", שאליו פונתה התובעת בעקבות התאונה, ומקופת החולים "מכבי" בה היא חברה, תומך בגרסתה כי נפצעה מנפילה ברחוב.
גם העובדה שחזרה על גרסתה במהלך עדותה הותירה על השופטת רושם אמין. בין היתר סיפרה האישה כי ביום התאונה הרגישה טוב שכן שלושה ימים לאחר מכן היא הייתה אמורה לטוס לנופש בסנט-פטרבורג, אלא שבעקבות הפציעה בוטלה החופשה.
בפסק הדין צוין כי מדובר בשבר לא קטן במדרכה שנוצר בעקבות הסרת עמודים. בחירת העירייה שלא לזמן עדים מטעמה על מנת לשפוך אור על נסיבות תחזוקת המדרכה בהקשר הזה, פועלת לרעתה. "על רשות מקומית לעשות כל הדרוש לשמירה על ביטחון הציבור בתחומיה", נכתב. "תחזוקת רחובותיה של העיר ושמירה על תקינותם היא בלב סמכויותיה של הרשות המקומית".
בהיעדר הוכחה לתחזוקה ראויה מטעם העירייה ובהתחשב בכך שמדובר בסיכון בלתי סביר, חלק הארי של האחריות לתאונה הוטל עליה. השופטת ציינה שהתאונה התרחשה בשעת צהרים, באזור המוכר היטב לתובעת שכן עבדה שם חמש פעמים בשבוע, ובנוסף מדובר במפגע בולט לעין כך שהיה עליה להיזהר יותר בהליכתה. משום כך, רבע מהאחריות לתאונה נזקפה לחובת האישה.
בסופו של דבר, לאחר ניכוי אשם תורם וקצבאות ביטוח לאומי שהתקבלו כתוצאה מהכרה באירוע כתאונת עבודה, נפסק לתובעת פיצוי בסך 78,500 שקל, שכר טרחת עו"ד בסך 18,500 שקל וכן הוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד גיא שמש עוסק בנזקי גוף ותאונות • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין