ההודעה הלקונית אתמול (שישי) של מכבי ת"א על כך שהיא "תקיים את שני משחקיה הקרובים בליגת העל ללא שחקניה הזרים" - לא מספרת כמובן את כל הסיפור. האמת, מדובר בדרמה של ממש, אפשר אפילו להגיד סוג של טלנובלה שהגיעה לצהובים בהפתעה גמורה. וכן, גורמים במועדון חוששים בפה מלא כי מדובר בכדור שלג, שאם לא ייעצר בזמן, עשוי להתדרדר ולגרום למפולת שלגים.
אז בואו ונעשה סדר בדברים. הכל התחיל לפני כחודשיים וחצי, מיד לאחר תחילת המלחמה, כשבמועדון החליטו להעתיק את כל הפעילות לחו"ל. התקבלה החלטה כי "בסיס האם" החדש של הצהובים יהיה בבלגרד ושם יערכו משחקי היורוליג ה"ביתיים". בנוסף, במועדון קיבלו החלטה כי עדיף לשכן את הצוות המקצועי והשחקנים בדירות בבלגרד ולא בבתי מלון. כל אחד למעשה זכה לתנאים ה'רגילים' והנוחים שבקבוצה רגילים להעניק.
4 צפייה בגלריה
בראון והחברים
בראון והחברים
הזרים של מכבי ת"א בינתיים בבלגרד
(צילום: Djordje Kostic and Dragan Tesic)
העניין הוא שהייתה לזה השלכה לגבי הבעלים: ההוצאות האלה התווספו לדירות שכבר קיימות בארץ ואם נוסיף גם את העובדה שמעל ל-50 אחוז מהכנסות המועדון תלויות בכספי המנויים והכרטיסים - נקבל גירעון כלכלי עמוק. בהנהלה ניסו מיד למזער נזקים. בתחילה החליטו על קיצוץ בשכר לעובדי המועדון ולצוות המקצועי, אבל אז הגיעה גם ההחלטה לגעת בשכר השחקנים.
בתוך החוזה של ארגון השחקנים ביורוליג לבין הקבוצות נכנס סעיף חדש אחרי תקופת הקורונה, בו יש אפשרות למועדון במקרה קיצוני של מגיפה עולמית או מלחמה לקבל אישור על קיצוץ בשכר על כל משחק שלא משוחק עם קהל באולם הביתי. במכבי הפעילו את אותו סעיף.

קיצוץ בלי ציוץ

אפשר להגיד, וזה בלשון המעטה, שהשחקנים, כצפוי, לא ממש אהבו את הפגיעה בכיס. הם גם לא ממש התלהבו מהדרך בה הכל התנהל. כשהקבוצה עשתה את דרכה למשחקה הראשון מול בני הרצליה בליגת העל (אליו הגיעו רק חלק מהזרים, ללא ווייד בולדווין, לורנזו בראון ובונזי קולסון שנשארו בבלגרד), החליטו במועדון להודיע לכל שחקן בנפרד על הקיצוץ, יממה לפני שהמשכורת אמורה להיכנס לחשבון הבנק. כך שהשחקנים שהיו כבר בדרך למשחק והתעסקו בעניינים על הפרקט, אפילו לא הספיקו להגיב לכל הסיטואציה. יום לאחר מכן כבר קיבלו שכר מופחת מבלי לדון על המצב.
4 צפייה בגלריה
שמעון מזרחי, דייויד פדרמן ושי רקאנטי
שמעון מזרחי, דייויד פדרמן ושי רקאנטי
מזרחי, רקנאטי ופדרמן. עלויות שגדלו בעקבות המלחמה
(צילום: עוז מועלם)
"השחקנים לא הבינו מאיפה זה נפל עליהם", שחזרו אנשים בסביבת המועדון. "לא היה שיח, לא היו יותר מדי הסברים. רק אמרו להם יש מצב קשה וצריך להתחשב. כאילו ביקשו מהם משהו פשוט ולא משמעותי. שחקנים ממש לא הבינו את הדרך שבה הכל התנהל. אולי אם היה שיח בריא יותר ולא משחקי מחבואים, אז אולי זה היה נראה אחרת".
אחרי שהעניין ישב על השחקנים מספר ימים, כשבתווך הם מנסים להבין דרך ארגון השחקנים ביורוליג אם המהלך אכן חוקי, הגיעו השיחות הרגילות בתקופה האחרונה על מי חוזר לארץ לצמד המשחקים - הערב (19:20) מול הפועל חיפה בהיכל מנורה מבטחים וביום שני (21:00) מול הפועל באר-שבע/דימונה בחוץ. אבל אז השחקנים הזרים פשוט החליטו להוציא את הקלף שיש להם ביד ולהודיע לקבוצה שהם לא מגיעים. ה"תירוץ" שלהם: יום המשחק מול באר-שבע (25.12) הוא חג המולד, ובזמן שהם יהיו בארץ, המשפחות שלהם יהיו בבלגרד ולכן יצטרכו לחגוג בנפרד. במכבי נאלצו לבלוע את הגלולה המרה. ובהפתעה גמורה.
"זה לא שהם החליטו לעשות שביתה", מספר מקורב לשחקנים. "הם משחקים ביורוליג והכל מתנהל כשגרה, אבל ברגע שהמשחק נפל על חג המולד הם החליטו שהם לא רוצים לתת את האקסטרה עבור המועדון. צריך להבין ששחקנים איבדו כאן הרבה כסף, כסף שמגיע להם על העבודה הקשה שלהם. כסף שרשום להם בחוזה שהם סיכמו עליו. אף אחד במקום אחר לא היה מסכים לכזה קיצוץ בהינף יד כמו שההנהלה עשתה".
4 צפייה בגלריה
שחקן מכבי ת"א רומן סורקין
שחקן מכבי ת"א רומן סורקין
סגל ישראלי מול הפועל חיפה ובאר-שבע. סורקין וכהן
(צילום: עוז מועלם)
כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, מינהלת הליגה כבר שלחה אתמול מכתב חריף למועדון והבהירה כי על הקבוצה לעלות בסגל מלא - כולל זרים. כמו כן, היא אף מאיימת לנקוט צעדים נגד הקבוצה.

חג מולד שמח?

אבל זה לא כל הסיפור. בלי להרגיש העניין הזה יכול ליצור גם קרע בחדר ההלבשה בין השחקנים הישראלים לזרים. זה לא חדש שבכל עונה שחקני מכבי ת"א מפספסים לא מעט חגים בארץ, אם זה כמעט את רוב חגי תשרי במהלך שהקבוצה נמצאת בטורנירי הכנה לעונה החדשה, או אם זה את חג הפסח שלרוב נופל על השלבים המכריעים של העונה ביורוליג. ברור שהשחקנים הישראלים לא מתמרדים על פספוס הזמן הזה עם המשפחה כי זה הרי "חלק מהעבודה".
בכל תקופת המלחמה, יש איזושהי טענה שאם לא השחקנים הזרים, אז אלו הישראלים היו נשארים בארץ לצד משפחותיהם. אבל בכל התקופה הזאת הם תמכו בזרים עם כל החששות שלהם להגיע לארץ והיו רחוקים מהבית בזמנים קשים. הישראלים מספרים בשיחות סגורות כי גם הזרים יכולים לוותר על חג המולד ולהגיע לארץ איתם כיחידה אחת מלוכדת (ולא רק עם חמישה שחקנים בכירים, מה שעלול לעלות בהתבזות על הפרקט כמו שקרה להפועל ירושלים לאחרונה). זה כבר לא יקרה.

4 צפייה בגלריה
לורנזו בראון
לורנזו בראון
יהיה בבלגרד. בראון
(צילום: Djordje Kostic and Dragan Tesic)
"בחמישי, בסיום משחק היורוליג, השחקנים הזרים שוחחו עם הנהלת הקבוצה והודיעו על החלטתם שלא להגיע לישראל. הקבוצה תשחק את שני המשחקים הקרובים עם הסגל הישראלי", נאמר בהודעה הרשמית אתמול של המועדון.
יש לציין כי דובר רק על שני משחקי הליגה הקרובים, אבל באמת שלא ברור מה יקרה בהמשך. אם השחקנים הזרים יחליטו שהם לא מגיעים יותר למשחקים בארץ עד שענייני השכר מסתדרים או לחלופין לא יעשו יותר שרירים וישובו ארצה. התשובות לכל השאלות? בימים הקרובים.