אוהדי ברמן עם התפאורה המיוחדת לזכר היימן ז"ל. צילום: ורדר ברמן, הטוויטר הרשמי

ורדר ברמן והקשר הישראלי: הסיפור מאחורי הסולידריות של אוהדי הקבוצה הגרמנית

בישראל, כמו גם בלא מעט מדינות בעולם, ארגוני האולטראס נוטים לקבל שם של חבורת עבריינים אלימים • בגרמניה, הקהל מוכיח שאהדת כדורגל היא מבנה חברתי מורכב הרבה יותר מכל סטריאוטיפ

בשבעה באוקטובר, בזמן שכל מדינת ישראל הייתה צמודה למסכים במעקב אחר מתקפת הטרור בדרום, שיחקה ורדר ברמן בבית נגד הופנהיים. במהלך המשחק הונף שלט באוסטקורבה, היציע בו מרוכזים ארגוני האולטראס של המועדון, ובו נכתבו המילים: Stand with Israel"!".

מיד לאחר שנודע על חטיפתם של ענבר היימן והירש-גולדברג פולין, אוהדי מכבי חיפה והפועל ירושלים בהתאמה, ארגנו מספר ארגונים של המועדון פעילויות שונות להעלאת מודעות למצבם של החטופות והחטופים, בכללם הצגת מסרים שונים במהלך משחקיה של ורדר ברמן, ארגון אירועים שונים בעיר עצמה וחבירה לארגונים פרו-ישראליים אחרים בעיר בהפגנות שונות בנושא.

ענבר היימן ז"ל, צילום: מתוך פייסבוק

מאיפה מגיעה סולידריות כה רבה של קהל מוכר בכדורגל הגרמני עם המצב בישראל? הסוד טמון בנבכי סצינת האולטראס. בקרב האוהדים של ורדר ברמן ישנו מספר לא מבוטל של ארגוני אולטראס. הארגונים המרכזיים שארגנו את הפעילויות למען החטופים: "אינפאמוס יות'" ("Infamous Yough") ו"אולטרה בויז" (""Ultra Boys), כשגם ארגון נוסף בשם "קאיירה" ("Caillera") לוקח חלק פעיל.

נתחיל ב"אינפאמוס יות'". מדובר בארגון הקיים משנת 2005, וכבר שנים רבות שחברות וחברי הארגון — בסצינת האולטראס של ורדר ברמן ישנן לא מעט נשים — עומדים בחלקו המרכזי של היציע המזרחי של ה"ווזרשטאדיון", הידוע בגרמנית כ"אוסטקורבה". שנים רבות שקיימים קשרי חברות חמים בין חברות וחברי "אינפמוס יות'" לאוהדות ואוהדי הפועל ירושלים, במיוחד עם ארגון האולטראס המרכזי של הקבוצה, "בריגאדה מלחה".

הקשרים בין האוהדים נוצרו במהלך שנות ה-2000, כשגורם מטעם עיריית ירושלים פנה לנציגים בעיר ברמן, שאוהדי הכדורגל בה ידועים במלחמה שלהם בגזענות, וקרא להם לשתף פעולה עם אוהדים בירושלים, בעיקר על רקע תדמיתם של אוהדי בית"ר ירושלים כתומכי ימין הנוטים לא אחת לגזענות.

אוהדי הפועל ירושלים, צילום: לירון מולדובן

כתוצאה מהפנייה, יצאו מספר משלחות מברמן לבקר בירושלים, עד שבשנת 2008, נוצרו קשרים בין אוהדי קבוצת אוהדים קטנה, שאז עוד נקראה הפועל קטמון. על בסיס הערכים הזהים והקשרים האישיים בין שני הצדדים, התבססה חברות בין שני מחנות האוהדים שנמשכת למעשה עד היום.

קשרים כאלה קיימים גם בין ה"אולטרה בויז", ארגון מעט קטן יותר העומד בחלקו השמאלי של האוסטקורבה, עם ארגון אולטראס של מכבי חיפה בעל שם דומה. בימים כתיקונם מבקרים חברות וחברי הארגונים השונים אחד בעירו של השני באופן תכוף, נוסעים יחדיו למשחקי חוץ ועוזרים אחד לשני בנושאים שונים. גם בירושלים וגם בחיפה ניתן להבחין בסטיקרים של ורדר ברמן, שפוזרו על ידי חברי הארגונים הגרמניים במהלך ביקורים בישראל.

במשחקי מכבי חיפה באירופה, לדוגמה, היה ניתן לראות במספר מקרים אוהדים רעולי פנים עם חולצות השייכות לשמאל הגרמני בעת הדלקת פירוטכניקה, כמו במשחק החוץ נגד פריז סן ז'רמן בליגת האלופות.

אוהדי חיפה. בפריז, צילום: AFP

בזמן שרובו של השמאל הרדיקלי בעולם מתייצב לצידם של הפלשתינים, בעולם דובר הגרמנית התמונה מורכבת יותר. בעיקר בגרמניה ובאוסטריה, ישנו אלמנט משמעותי מאוד של ארגוני שמאל רדיקלי מתחומים שונים בחיים, ששמו לעצמו למטרה להראות הזדהות עם ישראל מתוך אמונה בזכותו של העם היהודי להגדרה עצמית פוליטית ולהגנה עצמית.

בעיר ברמן, אשר שוכנת בצפון גרמניה, חלקים גדולים מסצנת השמאל הרדיקלי וארגוני האנטיפה השונים משתייכים לאלמנט הזה. בכלל הארגונים האלה: חלק גדול מארגוני האולטראס של ורדר ברמן.

ארגון האולטראס קאיירה, לדוגמה, הראה סולידריות עם הקהילה היהודית בגרמניה ועם הגנה על קיומם של חיים יהודיים במדינה בהזדמנויות רבות, גם ללא קשר לאירועים או למלחמות כאלה ואחרות.

כרזה ביציע אוהדי ורדר ברמן., צילום: מתוך טוויטר

בזמן שהתמיכה של ארגוני האולטראס של ברמן בישראל בהחלט טמונה בחלקה בזרמים השונים של השמאל הרדיקלי בגרמניה, היא גם קשורה קשר הדוק לתרבות האולטראס ולקשרים האישיים שנרקמים באמצעותה בין אוהדות ואוהדי כדורגל ממדינות ותרבויות שונות.

דוגמה דומה ניתן לראות גם בחברות שבין אולטרה סט. פאולי, ארגון האולטראס המרכזי של סט. פאולי, אולי הקבוצה המייצגת ביותר של השמאל הרדיקלי בעולם, ואולטראס הפועל מתל אביב. גם הם הראו לא אחת סולידריות עם הקהל האדום, גם לאחר שאוהדות ואוהדי הפועל תל אביב נרצחו בשבעה באוקטובר, וגם לאחר ששוחרר ליאם אור, אוהד הפועל תל אביב, משבי החמאס בעזה.

בישראל, כמו גם בלא מעט מדינות בעולם, ארגוני האולטראס נוטים לקבל שם של חבורת עבריינים אלימים. אולי, רק אולי, הגיע הזמן להבין שאולטראס בפרט, ואהדת כדורגל בכלל, היא מבנה חברתי מורכב הרבה יותר מכל סטריאוטיפ.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
השלטים שהניפו אוהדי ורדר ברמן, צילום: מתוך טוויטר
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו